leif_erikg Startet 7.Juli.2013 Link til dette innlegget Startet 7.Juli.2013 En kamerat har fått en litt kjedelig start på ferien. Plutselig stanset hans Volvo Penta MD17C. Det er åpenbart noe galt med stoppfunksjonen. Når han holder på denne, så får han start igjen, men motoren stanser så snart han slipper. Han sendte meg et bilde og noen spesifikke spørsmål i håp om at ekspertisen her kunne hjelpe han litt videre. Skal del nr. 5 stå fast i del nr. 4, eller skal den bare gli løst? Hva er det som skal flytte på del nr. 5? Sitér dette innlegget Følg oss på YouTube: Verdens Barskeste Kyst / i liten båt Link to post
Lovart låring Svart 7.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2013 (redigert) Stopperen sitter bakerst på blokka, litt til høyre for saltvannspumpen, sett bakfra. Det er mulig at hendelen nede i maskinen, eller wiren som går fra denne har satt seg fast i noe under veis. En Slange eller annet som er i veien. Beveg på den armen man normalt drar i for å stoppe båten, mens dere ser bak på motoren om ting beveger seg mot noe som holder igjen. Lykke til. Redigert 7.Juli.2013 av Lovart låring (see edit history) Sitér dette innlegget Ha en fortreffelig dag og et trygt seilas!Hilsen Arne. Link to post
leif_erikg Svart 7.Juli.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2013 Hei! Takk for svar, la meg presisere litt. Han har allerede fjernet wire for å sjekke at det ikke er noe som henger. Han holder på hendelen på motoren, og da får han start. Så snart han slipper, så stanser motoren. Men ref. bildet øverst. Skal del nr. 5 stå fast i del nr. 4, eller skal den bare gli løst? Hva er det som skal flytte på del nr. 5? Sitér dette innlegget Følg oss på YouTube: Verdens Barskeste Kyst / i liten båt Link to post
leif_erikg Svart 8.Juli.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2013 Ingen som har peiling på VP MD17C sin stoppmekanisme og kan hjelpe en seiler i en knipe? :) Sitér dette innlegget Følg oss på YouTube: Verdens Barskeste Kyst / i liten båt Link to post
Lovart låring Svart 8.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2013 Jeg sitter og leser manualen til motoren nå, for å forsøke å finne noe vettugt. I det minste fikk jeg løftet tråden, slik at andre som har peil kan lese dette. Sitér dette innlegget Ha en fortreffelig dag og et trygt seilas!Hilsen Arne. Link to post
Sjøtunga Svart 8.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2013 Service manualen antyder (feilsøkingsskjemaet på s 36) at stoppknappen skal være inntrykket for at motoren skal starte. Altså stikk motsatt av det som antas å være "riktig" funksjon ovenfor. Dette er vel konsistent med alle symptomer som beskrives her også. Når motoren ikke lenger ville gå, og heller ikke vil starte uten at stoppknappen er trykket inn, bør feilen være at en vaier røk (eller noe annen leamikk sviktet) slik at stoppfunksjonen er permanent aktivert. Sitér dette innlegget Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP! Link to post
leif_erikg Svart 8.Juli.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2013 Han fant ut av det. En liten pinne som står inne i en aksling som tilhører den saken som regulerer turtall (governor) om jeg har forstått riktig. Denne skal gli fint inn og ut, men det hadde samlet seg litt urenheter der, som gjorde at den ikke gled fint lengre. Dette henger åpenbart sammen men stoppfunksjonen, uten at jeg har helt klart for meg hvordan det fungerer rent mekanisk sett. Nå er det i alle fall dokumentert (om enn litt vagt) her slik at andre som støter på lignende problem kanskje kan dra nytte av det. Det er forøvrig beskrevet i service manualen at man ved montering, skal sjekke at denne pinnen glir fint. Sitér dette innlegget Følg oss på YouTube: Verdens Barskeste Kyst / i liten båt Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.