MarexSuncab_FD Startet 7.Juli.2013 Del på Facebook Startet 7.Juli.2013 Var ute med familien på fisketur i dag, da motoren plutselig mistet fremdrift og turtallet steg. Viste seg at propellakslingen er brukket rett av like ved flensen mellom aksling og motor. Er en sørlandssnekke 24" med Marna 5hk H motor. Vridbar propell. Hvor kan man få tak i noe slikt? Maritim selger bare til nyere motorer. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Stella Polaris Svart 7.Juli.2013 Del på Facebook Svart 7.Juli.2013 Hei Jeg ville kontaktet Marna i Mandal. Om de ikke har kan de ha noen gode forslag til hvor du kan få tak i noe. Mvh Arne Sitér dette innlegget Båthavn: Onsøy Marina, Gressvik Totalmedlem av RS Lagune, Sigyn, nå Stella Polaris Brukererfaring: Yamaha, Marna, Volvo og Yanmar Link to post Share on other sites More sharing options...
LM 605 Svart 7.Juli.2013 Del på Facebook Svart 7.Juli.2013 Burde vel kunnefå tak i en aksel div. steder, bare du har de korrekte målene? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
MarexSuncab_FD Svart 7.Juli.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Juli.2013 Skal høre med Marna - er bare litt vanskelig å måle lengden ettersom båten ligger i vannet... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
MarexSuncab_FD Svart 8.Juli.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Juli.2013 Fikk følgende svar fra (meget hyggelig kar) Marna: Om propellutstyr til 5Hk H står det skrevet: Trekkrøret er 160 mm kortere enn aksel. Venstregjenger 16 gj. per 1 “” 25 mm gjenger mot motor og 34 mm gjenger mot propell Aksel diameter 7/8” (22 mm messing aksel) Trekkrør diameter 1 1/8” Hylserør diameter 1 1/2” Kon på aksel = 5 grader 1/4” kilespor i begge ender --- Når det gjelder lengden, så er jo den spesiell for hver båt. Noen som kan hjelpe meg enten med å lage eller vet noen som gjør slikt arbeid i Bergensområdet? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Anjuma Svart 9.Juli.2013 Del på Facebook Svart 9.Juli.2013 Går det ikke å sveise ? Sitér dette innlegget Reparasjon av kretskort til Wallas dieselvarmere. https://baatplassen.n...hp?product=5533 Link to post Share on other sites More sharing options...
Folk I Båt Svart 9.Juli.2013 Del på Facebook Svart 9.Juli.2013 (redigert) I manualene til gamle SABB-motorer sto det utførlig hvordan akslingen skulle kappes ved tilpasning den enkelte båt. Så da foreslår jeg at du kontakter disse http://www.frydenbosabb.no/index.php?mapping=32 Redigert 9.Juli.2013 av Folk I Båt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
MarexSuncab_FD Svart 9.Juli.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Juli.2013 I morgen tar jeg båten opp - kam jeg dra akslingen rett ut av trekkrøret, eller må trekkrøret og akslingen ut samtidig? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
MarexSuncab_FD Svart 11.Juli.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Juli.2013 Nå har jeg fått ut akslingen - gikk som "smurt" :) Ser at akslingen er helt rett, men med gjenger i begge ender. På propellsiden er det ingen kile, men en 5 graders kon. Er det mulig å lage akslingen i annet og sterkere materiale enn messing - f.eks. propellakslingstål? Eller vil dette ikke gå i kombinasjon med messing trekkerør og propell? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Jens_P Svart 11.Juli.2013 Del på Facebook Svart 11.Juli.2013 Du bør unngå å blande metaller som er i kom\ntakt med hverandre under vann. Stål og messing (bronse?) vil øker faren for korrosjon. Og det er messingen som vil bli ofret. Går ut fra at "sørlandssnekke" er trebåt. Da bør du i enda større grad unngå blanding av metaller som gjør at du må benytte sinkanoder for beskyttelse. Ikke for å skremme deg, men les om Lutråte her. Ha i bakhodet at det er ekstremsituasjonene som er beskrevet. Konklusjonen er at det stort sett er enklere å bytte tærede metalldeler enn ødelagt treverk. Så har den gamle messing-akslingen holdt i en 30 års tid, kan du vel alltids leve med at en ny aksling bare lever i 30 år til! Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post Share on other sites More sharing options...
larss Svart 11.Juli.2013 Del på Facebook Svart 11.Juli.2013 Hei Håper du får fikset problemet ditt og at dere kommer dere på sjøen igjen. Du bør sjekke ut hvorfor akselen din brakk, selv om de er gamle skal de ikke bare knekke. Kanskje en ide å sjekke opprettingen mellom motor og Aksel/ flens? larss Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
MarexSuncab_FD Svart 11.Juli.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Juli.2013 Ja, er nok opprettingen (shimsing) som er mangelfull.. Noen tips til hvordan dette skal gjøres? Han jeg snakket med på Fredrikstad Motorverksted sa at dette er mange timers arbeid for en som kan det.. Men klarer ikke så hvorfor det skal være så vanskelig. Noen tips? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.