Jump to content

Marna motor - knekt propellaksling


MarexSuncab_FD

Recommended Posts

Var ute med familien på fisketur i dag, da motoren plutselig mistet fremdrift og turtallet steg. Viste seg at propellakslingen er brukket rett av like ved flensen mellom aksling og motor.

 

Er en sørlandssnekke 24" med Marna 5hk H motor. Vridbar propell.

 

Hvor kan man få tak i noe slikt? Maritim selger bare til nyere motorer.

 

Link to post
Share on other sites

Hei

Jeg ville kontaktet Marna i Mandal. Om de ikke har kan de ha noen gode forslag til hvor du kan få tak i noe.

Mvh

Arne

Båthavn: Onsøy Marina, Gressvik

Totalmedlem av RS

Lagune, Sigyn, nå Stella Polaris

Brukererfaring: Yamaha, Marna, Volvo og Yanmar

Link to post
Share on other sites

Fikk følgende svar fra (meget hyggelig kar) Marna:

 

Om propellutstyr til 5Hk H står det skrevet:

 

Trekkrøret er 160 mm kortere enn aksel. Venstregjenger 16 gj. per 1 “”

25 mm gjenger mot motor og 34 mm gjenger mot propell

 

Aksel diameter 7/8” (22 mm messing aksel)

Trekkrør diameter 1 1/8”

Hylserør diameter 1 1/2”

 

Kon på aksel = 5 grader

1/4” kilespor i begge ender

 

 

---

 

Når det gjelder lengden, så er jo den spesiell for hver båt.

 

 

Noen som kan hjelpe meg enten med å lage eller vet noen som gjør slikt arbeid i Bergensområdet?

Link to post
Share on other sites

Nå har jeg fått ut akslingen - gikk som "smurt" :)

 

Ser at akslingen er helt rett, men med gjenger i begge ender. På propellsiden er det ingen kile, men en 5 graders kon.

 

Er det mulig å lage akslingen i annet og sterkere materiale enn messing - f.eks. propellakslingstål? Eller vil dette ikke gå i kombinasjon med messing trekkerør og propell?

Link to post
Share on other sites

Du bør unngå å blande metaller som er i kom\ntakt med hverandre under vann.

Stål og messing (bronse?) vil øker faren for korrosjon.

Og det er messingen som vil bli ofret.

 

Går ut fra at "sørlandssnekke" er trebåt.

Da bør du i enda større grad unngå blanding av metaller som gjør at du må benytte sinkanoder for beskyttelse.

Ikke for å skremme deg, men les om Lutråte her. Ha i bakhodet at det er ekstremsituasjonene som er beskrevet.

Konklusjonen er at det stort sett er enklere å bytte tærede metalldeler enn ødelagt treverk.

 

Så har den gamle messing-akslingen holdt i en 30 års tid, kan du vel alltids leve med at en ny aksling bare lever i 30 år til! :wink:

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Ja, er nok opprettingen (shimsing) som er mangelfull.. Noen tips til hvordan dette skal gjøres? Han jeg snakket med på Fredrikstad Motorverksted sa at dette er mange timers arbeid for en som kan det.. Men klarer ikke så hvorfor det skal være så vanskelig. Noen tips?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...