Jump to content

55 fots fritidsbåt på grunn! Hvordan kan det skje?


Zitt

Recommended Posts

Etter lange tider med kaldt og surt vær er det svært mye pent å se på for en stakkars mann på på Sørlandet nå som kan ta oppmerksomheten fra en liten pinne som stikker opp av vannet ;-)

 

Til ett av spørsmålene - de fleste radarer og kartplottere kan alarmere om hindringer eller dybder som kommer i veien, men det er en del arbeid å stille det inn riktig slik at man får færrest mulig feilmeldinger.

Tror ikke det er særlig vanlig å bruke disse funksjonene.

Det er litt trist at folk fra redningsselskapet uttaler seg om "hendelsesforløpet" enten de har det direkte fra skipperen i en stresset situasjon eller det er noe de regner seg fram til selv.

Synes slike folk burde ha tilnærmet taushetsplikt i slike saker, spesielt ettersom det ikke har noen annen funksjon enn å si " se så dum han var"

 

Mons

Vi får håpe at den teknologien for en rask utvikling!

Ja det er meget klart utifra det du skriver

 

Hva vil du da si om de redningsskøytene som går på grunn?

Nei, hva skal jeg si om det?

Den dagen jeg går på grunn skal jeg fortelle deg om det, så kanskje du kan evaluere det og lære av det.

Link to post
Share on other sites

 

Hva med skip med proff bemanning? Hvordan mener trådstarter det skal være mulig for dem å gå på grunn?

Er bare å google "hurtigruten på grunn". Gir søkeresultat jevnt og trutt bakover gjennom årene. Og dette er folk som traffikerer samme leia dag ut og dag inn.

 

Mye rart kunne sis om sjøforklaringer da de ennå ble avholdt (har vært med på et par både som mannskap på havarist og som tilhører) men i det minste fikk de som var involvert forklart seg før noen dro konklusjoner.

Redigert av Folk I Båt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Kan det være noe med erfaring og kompetansen når en konstanterer at en går direkte fra påhengerjolle til 40 fots cabincruiser ? Det var bare en tank uten forbindelse til nevnte hendelse.

Jeg er jo der, fra 15 fot og 8hk til 26 fot 3/4 tonn og 180hk, og har til hensikt å gjøre hva som helst for å unngå å kjøre på grunn. Jeg er ganske udmyk overfor disse tingene. Mitt utgangspunkt er at når en fører av en båt over 50 fot, med den opplæring som kreves for det kan prestere å kjøre på grunn, så kan selvfølgelig jeg også det.

Mistanke enkelte har til at jeg sitter med en slags misunnelse overfor folk med store båter, skjønner jeg ikke, men jeg ser jo hvem det kommer fra!

 

Hva med skip med proff bemanning? Hvordan mener trådstarter det skal være mulig for dem å gå på grunn?

Nettopp av den grunn båten i dag gikk på grunn!

Redigert av Wiking26AC (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvorfor har vi f.eks. ikke utstyr i båter som kan varsle oss når vi er på kollisjonskurs.

 

Jeg har det på min kartplotter, en helt ordinær Interphase 11" plotter med C-map kart

 

. . . de fleste radarer og kartplottere kan alarmere om hindringer eller dybder som kommer i veien, men det er en del arbeid å stille det inn riktig slik at man får færrest mulig feilmeldinger.Tror ikke det er særlig vanlig å bruke disse funksjonene.

 

Det stemmer. Jeg bruker ikke denne funksjonen da den gir alt for mange feilmeldinger.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

TS tar tydeligvis for gitt at det er veldig mye avansert navigasjonsutstyr i en 55 fots fritidsbåt. Som oftest er det akkurat det samme utstyret som i en 30 fots båt. Hadde det vært sistnevnte båttype som hadde gått på grunn, hadde det sikkert ikke blitt avisoppslag, og TS hadde neppe brydd seg uansett...

Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening

Link to post
Share on other sites

Har selv støytet både på kjent og ukjent grunn. Sikker horribelt for mange, men vet også at 99% av sjarkfiskerene i området har gjort det samme. Kjenner dog ingen som har kjørt over kajakker.

Uansett, alle er uopmerksomme eller har uflaks en gang i mellom.

Link to post
Share on other sites

Dårlig sjømannskap blir akseptert og forstått ihjel av mange her på forumet,forståelsen er ikke like stor når noen "tabber" seg ut i trafikken på land, enten det gjelder farlige forbikjøringer eller annen lite gjennomtenkt adferd......

Men stakkars den redningsskøyta som måtte lager litt bølger, med eller uten blålys.. pussig i grunnen...

Link to post
Share on other sites

Båten er 55 fot, ergo har båtfører D5L minimum så kompetansen skal dt vel ikkevære noe i veien med om noen sitter og klør seg i hodet og lurer på om dette er en totalt uerfaren båtfører.

 

Hvor mange her på forumet kan rekke opp hånden og fortelle at de har gått på grunn en gang i tiden på et sted der de selvsagt overhodet ikke burde ha gått på grunn, et sted som var godt merket og umulig å gå på grunn på om man bare ikke hadde vært bittelitt uoppmerksom akkurat den gangen.

 

Jeg skriver den siste setningen der med en hånd

Link to post
Share on other sites

Jeg...... et skjær rett utenfor badestranda der jeg vokste opp..... dro på i 25kn. Ble nytt undervannshus noen dager etterpå :-) Når man ikke følger med er det nettopp så fort gjort.

Båten er 55 fot, ergo har båtfører D5L minimum så kompetansen skal dt vel ikkevære noe i veien med om noen sitter og klør seg i hodet og lurer på om dette er en totalt uerfaren båtfører.

Hvor mange her på forumet kan rekke opp hånden og fortelle at de har gått på grunn en gang i tiden på et sted der de selvsagt overhodet ikke burde ha gått på grunn, et sted som var godt merket og umulig å gå på grunn på om man bare ikke hadde vært bittelitt uoppmerksom akkurat den gangen.

Jeg skriver den siste setningen der med en hånd

Link to post
Share on other sites

"Uhellet" i Levanger før helgen skapte ikke forståelse i samme grad.

Her ønskes både "hoderulling" og og den idiotforklarte kapteinens hode på et fat, at det her dreide seg om teknisk svikt

hjelper lite.

Men en "svirebror" i samme båtkategori som en selv ser ut til å være saliggjørende når uhellet er ute...

Link to post
Share on other sites

Jeg har gått på grunn 1 gang og det skjedde selvfølgelig på et sted jeg IKKE burde gjøre det(Vrengensundet) siden merkingen og oppmålinger er meget gode der.

"Hodet under armen og armen i bind"....

Shit happens !

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

"Uhellet" i Levanger før helgen skapte ikke forståelse i samme grad.

Her ønskes både "hoderulling" og og den idiotforklarte kapteinens hode på et fat, at det her dreide seg om teknisk svikt

hjelper lite.

 

Kan ikke si jeg har lest dette i sementbåttråden... men at det finnes en og annen som ønsket hodet til skipperen på et kan vel tenkes.. Det kunne vært fint om du kan linke til de innleggene hvor dette hevdes

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

.Men en "svirebror" i samme båtkategori som en selv ser ut til å være saliggjørende når uhellet er ute...

Kan jo ha noe å gjøre med "mitt" og "ditt" å gjøre, og ikke båtfylla (promillekjøring ikke nevnt med et ord her, hvor i alle dager kom dét fra)?

 

Selv er jeg ikke så veldig hissig når noen plasserer bilen sin i en lyktestolpe fordi de absolutt må sende en sms, men hvis de derimot prøver å kverke meg eller en annen medtrafikant av samme årsak blir det litt annerledes. At de to tingene i bunn og grunn skyldes akkurat det samme spiller visst ikke så stor rolle, men sånn er det ...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...