Jump to content

Steder å ligge langsides i uthavn langs svenskekysten


rein

Recommended Posts

Det er stadig skiftende vind, og "ankervakting" på sommerens tokt - for første gang langs svenskekysten. Uthavner er triveligst, men stress å ha 11 tonn med glassfiber en meter fra granitten når alt avhenger av godt ankerfeste, og vinden dreiende opp akterut. Ligger derfor helst sidelengs, men det er lav detaljgrad i sjøkartene - og skumle steiner og utspring som lurer under overflaten selv på steder det finnes bolter langs fjellet. Motorbåten stikker 1.2, med propellene som laveste punkt. Er det noen som vil dele på hemmelige perler syd for strømstad der det er godt å fortøye langsmed fjellet? Med landfast fortøyning akter og fremme, og kulefendrene ute er alt straks Hunky Dory!

Link to post
Share on other sites

Har havneguiden og store fendere - havneguiden nevner kun et lite fåtall steder - med få plasser for langsidesligging. Må da finnes fler? Stooore kulefendere gir kanskje 30 cm ekstra avstand til fjellet - joda hjelper nok, men løser ikke helt min trygghetssøken.. Andre tips?

Har havneguiden og store fendere - havneguiden nevner kun et lite fåtall steder - med få plasser for langsidesligging. Må da finnes fler? Stooore kulefendere gir kanskje 30 cm ekstra avstand til fjellet - joda hjelper nok, men løser ikke helt min trygghetssøken.. Andre tips?

Link to post
Share on other sites

Ystholmen (?) rett nord for Havstensund.

Holmen midt mellom Långön og Kålö utenfor Bovallstrand.

 

Er alt jeg husker fra i fjor ... er i markedet for flere jeg også ...

 

ps,

Sundet på vestsiden av Väderöarna, seff., tilrettelagt med brygger.

I "pollen" på Ursholmen mener jeg det går (østsiden)

Redigert av quantumduck (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...