Jump to content

Behøver hjelp for å identifisere oljelekkasje på KAD43

jo_no

Recommended Posts

Har fått en oljelekkasje ved starteren som er litt mystisk.

Det virker som om olja blir "slynget" ut på en måte - retning oppover(!!). Over starteren ligger jo kun ladeluftkjøleren..

Se bildet nedenfor.

Hva kan dette skyldes?

Har lurt på om simmer-ringen i bakkant kan lekke slik at svinghjulet slynger olja rundt - men ville ikke olja i så fall kommet ut andre steder også i så tilfellet?

Kan legge til at det ikke er olje i kjølsvinet.

Håper det finnes en mekaniker der ute som kan komme med et godt tips..

bilde

Aha, så det finnes et kontrollhull..(?)

Jeg kan legge til at det også kommer litt sprut ned i bunnen av båten - men kun som 'litt sprut' - noe jeg oppfatter kun skjer kjøring på høyere turtall.

(ved kosekjøring på lave turtall ser jeg ikke dette)

Hvis det er olje fra turbo, hva er bakenforliggende årsak i så måte?

Det jeg er mest opptatt med å få bekreftet/avkreftet, er hvorvidt olje i svinghjulshuset kan forårsake dette - da konsekvensen i så fall er at motoren må ut.

Riktig som sagt ! Dette er et org sladrehull og de fleste kad motorer med noen år på nakken,slipper ut litt olje her.har dette på min også .

Ikke noe å bekymre seg over så lenge det ikke kommer mye olje. Da er det vel på tide og sjekke turbo for slakk.

Og ta ut intercooler innsatsen for en vask.

At det kommer fra svinghjulshuset trenger du ikke bekymre deg for ihvertfall.

Turboen kan desverre ikke justeres. Kan nok hende den slipper litt olje igjennom,men er nok et stykke unna gåen. Da dette er noe som gjelder stort sett de fleste tilsvarende motorer. Ville ikke bekymret meg,men hvis du absolutt vil gjøre noe kan du vaske intercooleren og evt se hvor lenge det er til det begynner igjen. Har og sett en del båter der noen har festet en plastboks eller lignende over starteren.dette for å samle opp olje og unngå gris i kjølsvinet.

Du kan kanskje vaske rent i første omgang,og så legge en oljeabsorberende matte eller liten pølse under hullet for å fange griseriet. Ville først og fremst renset intercoolerinnsatsen. Vær forsiktig,dette er kostelige deler.ville da samtidig kontrollert at den ikke lekker saltvann mot luften i innsuget.det er dødelig for motoren.ikke uvanlig dette.turbo begynner sannsynligvis å bli litt slitt.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...