jo_no Startet 7.Juli.2013 Link til dette innlegget Startet 7.Juli.2013 Har fått en oljelekkasje ved starteren som er litt mystisk. Det virker som om olja blir "slynget" ut på en måte - retning oppover(!!). Over starteren ligger jo kun ladeluftkjøleren.. Se bildet nedenfor. Hva kan dette skyldes? Har lurt på om simmer-ringen i bakkant kan lekke slik at svinghjulet slynger olja rundt - men ville ikke olja i så fall kommet ut andre steder også i så tilfellet? Kan legge til at det ikke er olje i kjølsvinet. Håper det finnes en mekaniker der ute som kan komme med et godt tips.. Sitér dette innlegget Link to post
cosmic Svart 7.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2013 Vil tro at oljen kommer ut et kontrolllhull i ladeluftskjøleren. Er ment å sladre om du får sjøvann i innsugingsluften. Olje,muligens fra turbo,vil og kunne komme ut her. Sitér dette innlegget Link to post
jo_no Svart 7.Juli.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2013 Aha, så det finnes et kontrollhull..(?) Jeg kan legge til at det også kommer litt sprut ned i bunnen av båten - men kun som 'litt sprut' - noe jeg oppfatter kun skjer kjøring på høyere turtall. (ved kosekjøring på lave turtall ser jeg ikke dette) Hvis det er olje fra turbo, hva er bakenforliggende årsak i så måte? Det jeg er mest opptatt med å få bekreftet/avkreftet, er hvorvidt olje i svinghjulshuset kan forårsake dette - da konsekvensen i så fall er at motoren må ut. Sitér dette innlegget Link to post
GEHU Svart 7.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2013 Riktig som sagt ! Dette er et org sladrehull og de fleste kad motorer med noen år på nakken,slipper ut litt olje her.har dette på min også . Ikke noe å bekymre seg over så lenge det ikke kommer mye olje. Da er det vel på tide og sjekke turbo for slakk. Og ta ut intercooler innsatsen for en vask. At det kommer fra svinghjulshuset trenger du ikke bekymre deg for ihvertfall. Sitér dette innlegget Link to post
jo_no Svart 7.Juli.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2013 Nei, det er ikke mye olje - men når alt nede i bunnen ellers er rent og pent (faktisk delvis malt med toppcoat i vår) blir ltt sprut ekstra synlig. Apropos sjekke turboen for slakk: Kan dette justeres eller er turboen rett og slett dårlig? Motoren er gått ca 700 timer. Sitér dette innlegget Link to post
GEHU Svart 7.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2013 Turboen kan desverre ikke justeres. Kan nok hende den slipper litt olje igjennom,men er nok et stykke unna gåen. Da dette er noe som gjelder stort sett de fleste tilsvarende motorer. Ville ikke bekymret meg,men hvis du absolutt vil gjøre noe kan du vaske intercooleren og evt se hvor lenge det er til det begynner igjen. Har og sett en del båter der noen har festet en plastboks eller lignende over starteren.dette for å samle opp olje og unngå gris i kjølsvinet. Sitér dette innlegget Link to post
jo_no Svart 7.Juli.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2013 OK, takk GEHU. Tenkte også på veivhusfilter (mener jeg så i en deleliste at motoren har et slikt et) Dette vet jeg ikke når er byttet; kjøpte båten for et år siden... Hvis veivhusfilteret er tett, vil det da oppstå mottrykk el lign. Som dere skjønner har jeg er læringskurve her Sitér dette innlegget Link to post
cosmic Svart 7.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2013 Du kan kanskje vaske rent i første omgang,og så legge en oljeabsorberende matte eller liten pølse under hullet for å fange griseriet. Ville først og fremst renset intercoolerinnsatsen. Vær forsiktig,dette er kostelige deler.ville da samtidig kontrollert at den ikke lekker saltvann mot luften i innsuget.det er dødelig for motoren.ikke uvanlig dette.turbo begynner sannsynligvis å bli litt slitt. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.