Jump to content

Hvilken type anode i brakkvann..

Fjord21DC

Recommended Posts

Hei, hvilken type anode er best i brakkvann? Jeg har båt liggende i Drammensfjorden (et stykke opp) og der er det ferskvann, men mine turer vil være fjorden hvor det er saltvann/ brakkvann. Hva er best? Sink eller aluminium? Båten er en glassfiberbåt uten tilkoblet landstrøm..

Takk!

• 1 år senere...

Lest i siste "Practical boatowner" magasin at aluminium anode er best i brakkvann på bronsepropell. Zink anode er verre enn å ha ingen anode. Leste bladet på flyplassen så husker ikke den elektriske potensial forklaringen på hvorfor det var verre I ferskvann.  Min propell  har siste 12 år vært nederst i Glomma som er brakkvann med sink anode på propellen. Den er nå blitt ganske rødspettet. Tenkte at det var litt rart da den jo har hatt zink anode på og har skiftet zink anode hvert år, og båten har ligget ute på vannet i alle år. Typisk var det at det dannes et hardt gulhvitt oksyd belegg utenpå en zinkanode i brakkvann og denne zinkanoden har da heller ingen effekt når man er ute på tur i saltvann. Men hvor får man kjøpt aluminium 25mm propellmutter anode i Norge?

Volvo link til anode type:  http://www.volvopenta.com/volvopenta/global/en-gb/marine_leisure_engines/parts_service/faq/Pages/FAQ_corrosion_1.aspx

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...