Jump to content

Skylling av motor etter vann i olja?


VetleBorgen

Recommended Posts

Hei ! har en md2b som har fått vann i olja, jeg har byttet topper og topp pakninger, da jeg tydelig så at toppene var gåene og nå fått start på den igjen. selvfølgelig også byttet olje og filter. når jeg bytter olje, er olja fin helt til jeg starter motoren og lar den gå litt, da er den like grå. Hvor mange ganger må mann skifte olje før vannet forsvinner fra motoren? og må jeg da også bytte filter hver gang?

eller kan problemet rett og slett være at det fortsat kommer vann inn?

 

veldig glad for hjelp, og hvis noen kunne gitt meg en fremgangsmåte hadde det vært veldig fint! :)

Link to post
Share on other sites

Om du ikke har gjort det før så er det et godt tips å ta en overhaling på sjøvannspumpa med nye simmerringer (rustfri fjær) og sørge for at dreneringshullet er åpent.

 

Hvor mange oljeskift er vanskelig å si. Du får ta et til og se hvordan dette bærer hen. Holder nok å skifte filteret når du føler at du har fått ut vannet.

Link to post
Share on other sites

Hmm, kanskje det..

 

Får prøve i morgen, og ta noen oljeskift.. heller på olje, starter motoren, lar den gå ei beite, for å så se på olja igjen. Og finne ut om oljenivået stiger.

 

Grå fargen på olja, kan vell fort komme fra rester av vann som ligger rundt i motoren også?

Link to post
Share on other sites

Håper du kan oppdatere oss etter hvert som dette avklarer seg. Hittil har jeg trodd at hvis utgangspunktet var nogenlunde klar olje på peilepinnen så ville det tyde på vanngjennombrudd hvis oljen ble grå etter motorstart (at det ikke ville samle seg nok vann andre steder til at det ville misfarge oljen). Men det er forventning mer enn kunnskap så det blir spennende å høre.

Link to post
Share on other sites

Hei

 

For lenge sidan hadde eg ein Vega, med same motoren ombord.

 

Lekkasjen var mellom saltvasspumpa og motoren. Dreneringshola nemnt ovanfor var tette av originalmaling.

Om eg hugsar rett tok det 7-8 oljeskift før alt vatnet var borte. Dette forutset sjølvsagt at lekkasjen er stoppa.

Problemet er at ein ikkje får ut all olja (med vatn) når ein pumpar ut olja gjennom holet til peilepinnen.

 

Eg veit ikkje om det er ein dreneringsplugg under motoren, men det er verdt å sjekka.

 

Ask

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...