Jump to content

Hvordan enklest fylle drivstoff med Jerrykanner


Skiboy

Recommended Posts

Jeg har båten på hytta og et lite stykke unna mulighet til å fylle ved kai. Slik at jeg fyller Jerry kanner og tar med, og her starter utfordringen.

 

Båten er 18 fot og har en påfylling som er litt kinkig helt akter på styrbord side.

1- Enten må jeg stå på kaia og strekke meg litt mot påfylling

2- Eller så må jeg stå inne i båten og der er det en kant på ca 30cm som jeg må "over" (ryggstøtte)

 

Ved alternativ 1 så er det for meg utrolig tungt :)

Ved alternativ 2 så må jeg bruke trakt siden helletuten på Jerry kannen ikke er lang nok. Trakten med sil tar ikke unna like raskt som kannen tømmes og man må derfor Starte/Stoppe flere ganger (blir litt mye søl).

 

 

Hvordan gjør dere dette?

Finnes det en smart metode eller innretning man kan lage seg (ikke fremmed for litt "mekking" for å lage noe:))

Link to post
Share on other sites

Flytte fyllelokk til en enklere tilgjengelig posisjon på fartøy går jo selvsagt an.

 

Eventuelt kan du bytte ut eksisterende skroggjennomføring med fylling til en annen type som er egnet for nedlåsing av sammenleggbar trakt av typen sammenleggbar flaske, som vist på bilde under. Lås opp lokket, trekk opp trakta og fyll. Når du er ferdig, skyver du sammen trakta og låser lokket over.

 

bilde

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Link to post
Share on other sites

...

Ved alternativ 2 så må jeg bruke trakt siden helletuten på Jerry kannen ikke er lang nok. Trakten med sil tar ikke unna like raskt som kannen tømmes og man må derfor Starte/Stoppe flere ganger (blir litt mye søl)....

Siden du ikke bruker sil ved alt. 1 så behøver du ikke sil ved alt. 2 heller.

Skaff en ny større trakt uten sil.

Link to post
Share on other sites

En hevert kan kanskje være løsning på problemet ditt ?

 

http://biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Olje-og-Fett/Hevertpumpe-20366/

 

Bruker hevert-pumpa til Biltema. Suveren :thumbsup:............ tømmer en 20-liters kanne på ett par minutter..... uten søl. Har kappet "sugerøret" i passe lengde til kanna.

Redigert av Hafrsfjord (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Flytte av plassering er ikke noe jeg gidder å starte på :|

En slik popup kunne vært noe, men redd for at den blir litt for kort. Har du evt link til side hvor dette selges?

 

Lagt ved noen bilder av lignende båter som jeg har funnet på nettet.

https://baatplassen.no/bildearkiv/33/33016/baatpaafylling_3.jpg

https://baatplassen.no/bildearkiv/33/33016/baatpaafylling_2.jpg

https://baatplassen.no/bildearkiv/33/33016/baatpaafylling_1.jpg

 

(du ser det svarte lokket på rett under sjøhesten på bilde https://baatplassen.no/bildearkiv/33/33016/baatpaafylling_1.jpg)


Sunmar - Med 150hk må du nesten bli med å bytte kanner løpende :)

 

Bidevind - Du har absolutt et valid poeng, men tenkte nå å se på om det også fantes muligheter som gjorde det litt mer elegant

 

Ser ut til at en slik Hevert ligger på førsteplass så langt :)

Link to post
Share on other sites

går ut fra det er stål jerrykanner det er snakk om? veldig greit å slippe å ha disse ombord i båten mer enn høyst nødvendig, de trives dårlig i slikt miljø og rustflekkene dukker opp før man får sukk for seg

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Biltema har noen smarte hevertpumper i plast for dette. Bruker det selv, og det går som en drøm, helt av seg selv. Den koster ikke mer enn 40 kroner. Min er 2 år nå, så holdbarheten er overaskende bra etter både vintere, sommere vær og vind utendørs. Jeg har ikke forsøkt den på bensin, men vil tro det er like greit som diesel.

 

Du finner den her.

Mvh. Leon

 

1981 mod. Skarpnes 30 - Havna i Røykenvik/Brandbu

Link to post
Share on other sites

Jeg har 20 liters plastkanner, og syne jerrykanner ikke er så trivelig å ha ombord. Den geniale ideeen var forrige båteier som hadde båten sin i Åndalsnes, der det er lite med fylleplasser ved kaia. Rett og slett en plastslange på ca 1,2 meter som er festet til en standard helletut.. Det er veldig enkelt å fylle totalt uten søl har man kanne med ventil går det kjapt å helle på 20 liter. Bruk lang slange så kan man stå rett opp og ned på akterdekke å bare helle på. Meget enkelt og billig løsning.. Har prøvd trakt og det blir lit søl uansett. Min metode er like enkel som genial. Null stress å fylle om det bølger lit også..

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

selvlaget blåse-hevert, så slipper du bensin/diesel-dunsten. Du tar korka av en gammel jerrykanne, evt en kork som passer ned på (her kan også en konisk gummiplugg nyttes, for de som skulle ha noe slikt)

 

I denne korken borrer du to hull. i det ene skal det være et rør som går helt i bunnen av kanna (har du ulike høyder kan du lage en "snugfit" så du kan dra røret opp og ned langs korken, men det beste er om du har like kanner, for det må være relativt tett). dette røret fester du en slange i. det andre hullet i korka setter du en rørstubb på 10 cm i, som bare såvidt stikker innenfor korka.

 

Rør og slanger må logisk nok tåle brennstoffet. til røret som skal gå til bunnen av kanna kan man sikkert fint bruke en slange som man spjelker fast i en stang av et slag, enten med strips eller gaffa... for de som ikke har lett tilgang på rør og sånt noe.

 

Du trer slangen ned i påfyllingsrøret, og setter kanna slik at bunnen er høyere enn enden på slangen (std hevert).. og så blåser du i den lille rørstubben. dette danner et overtrykk inne i kanna, som setter i gang hevertfunksjonen. så snart drivstoffet renner gjennom hele slangen trenger du ikke blåse mer.

 

Ideen er tatt fra en vinhevert, og økt en god del i dimensjoner siden en vinhevert tapper ca 5 liter i minuttet.

Link to post
Share on other sites

Har ett par enkle og rimelige muligheter nå som jeg må prøve ut også får jeg se hvilken jeg går for.

Hevert eller lang slange som jeg kobler på helle tuten.

 

+ med helle tut og slange er at jeg kan bruke denne også på reservekanne ved nødtilfeller og vil da være enkel å bruke selv i dårlig være.

 

Takker for hjelp og innspill!

Link to post
Share on other sites

Jeg har 20 liters plastkanner, og syne jerrykanner ikke er så trivelig å ha ombord. Den geniale ideeen var forrige båteier som hadde båten sin i Åndalsnes, der det er lite med fylleplasser ved kaia. Rett og slett en plastslange på ca 1,2 meter som er festet til en standard helletut..

 

en fordel med helletut + plastkanner er at plastkannene ofte har separat kork for lufting på kanna - går mye fortere å fylle enn om at lufta må inn i kanna via fylletuten

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Man er avhengi av kanner med lufting, det går kjapt å helle på 20 liter, helletut påsatt lang tykk slange, som passer på alle kannene jeg har null søl og enkelt for en person selv i bølger. Jeg står helt oppreist og fyller. Kontra hevertsystem med pumper og dill og dall, mye enklere.. Helletuten påmontert 1,2m slange som går langt nedi påfyllyngsstussen ligger hele tiden i tekniskrommet akter hos meg

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...