Jump to content

Yanmar 6lpa ladelampe lyser

optimax 150

Recommended Posts

Hoi har akkurat kjøpt båt med yanmar 6lpa. Voltmeterinstrument (hvit faria) viste dårlig lading (rett over 12v) så ny dynamo ble bestillt. Er jo en enkel sak å bytte en, en B+ kabel og en kontakt med 3 kabler i. Etter at den nye ble montert økte lading til 13,9, målt på dynamo og på batteri. Men da begynnte også ladelampa i Yanmar panelet å lyse. Den lyser konstant uansett turtall. Er det noen som har noen formening om hva dette kan skyldes? Burde ikke ladingen ligge på 14,4? Og lampe slukke?

• 1 måned senere...

Hei tenkte å komme med "løsningen" på problemet med lading. Jeg kjøpte en dynamo fra Toyota i den tro at den var identisk med Yanmar sin. Alt annet som ikke er marinisert på denne motoren er jo likt som Toyota. Problemet oppsto når jeg byttet dynamo. Ladelampe lyste men dynamoen ladet og jeg har kjørt med den i sommer. Nå har jeg fått litt kyndig hjelp og gått over koblingskjemaene på begge dynamoer. Fant ut at stikk nr 3 i kontakten på Toyota dynamoen trengte konstant 12V. Dette trenger ikke Yanmardynamoen. Så når vi koblet til en 12v fra batteri til kontakt nr 3 (orange og svart ledning, se bilde) slokket ladelampen. :smiley:

bilde

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...