Jump to content

Hva er det med meg og Bruce-anker?


Gabi

Recommended Posts

Jeg må bare spørre....

 

Vår første båt, en 16,5 fot Hansvik familie hadde paraplydregg. På en tur hvor vinden skiftet retning slapp ankeret, og båten dundret opp på land. Gudskjelov hadde vi stevnjern som tok imot så det gikk bra. Vi byttet til Bruce anker og hadde aldri mer problemer med feste.

 

Vår andre båt, en 22 fot Uttern D66 hadde 16kg skålanker. Den slapp jo hæren fløtte meg uansett hva vi gjorde. Vi byttet til 7,5 kg Bruce og hadde aldri mer problemer med feste.

 

Vår nåværende båt, en 29fot Scand Baltic hadde 16kg Enbo anker. Sammen med 4m tung kjetting tenkte vi at dette ble sikkert bra. Men den slapp hæren fløtte meg den også. Byttet til 15 kg Bruce og har nå lagt til sikkert 15 ganger uten noen problemer med feste.

 

Holder til i Nøtterøy/Tjøme skjærgården.

Link to post
Share on other sites

Den helt raske og humørfylte analysen er at du ikke tok egne erfaringer på alvor siden du måtte repetere øvelsen ytterligere 2 ganger :-0

Glad hilsen

Fra Arne

Båthavn: Onsøy Marina, Gressvik

Totalmedlem av RS

Lagune, Sigyn, nå Stella Polaris

Brukererfaring: Yamaha, Marna, Volvo og Yanmar

Link to post
Share on other sites

gode erfaringer med brucekopi her også, paraplydregg kan sikkert fungere greit som daumann på tauet. Skålanker har jeg ingen erfaring med (og ikke tenkt å prøve heller)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

På Saowanee som er 31+ fot og veier rundt 7 tonn har jeg et 10 kg syrefast brucekopi anker på 6mm kjetting. Det er hovedsakelig ment som "kaffedregg" i pent vaer ved fisking og strandhugg. Det har aldri sluppet hittil.

 

I fjor ble det redningen fra havari. Vi fikk motorstopp pga. tau i propellen i sterk vind og drev avsted uten kontroll mot et skvalpeskjaer. Heldigvis fikk ankeret tak og vi hang i bølgene og så ned på brenningene mot skjaeret til endelig Redningsselkapet kom og berget oss. Etterpå så ankeret slik ut:

 

bilde

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Bruce er laget for Rigger, ikke lystbåter, Vi har Rocna 20 kg, framme, og Spade 15kg , til å bruke bak på hekken .

(Spade kan flatpakkes setter bare i bolten når det skal brukes.)

----

Jeg har et 20 kg Delta liggene på land, Men også Delta er bedre en Bruce.

Men viktigste , er jo å få satt det fast i bunn.

Redigert av Careka (see edit history)

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Jo, Rocna og Spade er nok de beste som er. og du burde hatt et 30 kg. :thumbsup:

De koster endel mer, men det blir billigere å ligge til anker en å ende i steinene.

Redigert av Careka (see edit history)

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Bruce er slett ikke et dåriig anker når det setter seg. Svakheten kan være å få feste på enkelte typer bunn, samt at de kan "fiske". De moderne ankertypene får lettere feste i ulik havbunn, men jeg tviler på at de har noe særlig bedre holdekraft enn Bruceanker.

Link to post
Share on other sites

Vi har to 20kgs bruce og et 10 kg Rocna. Bruce bruker litt tid på å sette, men sitter så godt. Rocna setter svært raskt, hvilket er en stor fordel ved vindskifter. Neste båt skal ha stort Rocna anker.

 

Har også hatt Engbo hekkanker, og var godt fornøyd med det også.

 

Jeg tror ulike anker erfaringer har like mye med brukeren som ankeret å gjøre. Virker som om noen tror de bare kan hive ankeret ut. Dykka i ei populær bukt hjemme en gang der vi gjorde et par seilbåter oppmerksomme på at

svai ankrene deres hang noen meter over bunnen. De trodde oss nesten ikke :lol: greit så lenge det var vindstille....

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Noen som har erfaring med Bruce anker fra Biltema?

Hvor tungt bør det være til 21 fots båt på ca 1000 kg?

Bruker 7,5kg m/ 2m kjetting til vår explorer (1100kg, 20 ft). Original paraply 10 kg som daumann. Da holdes baaten it fra svaberget. Fester paa de meste av sand og leire. Tare og tett ålegress kan være en utfordring å penetrere.

Link to post
Share on other sites

Bruce-kopi 10 kilos, med 5 meter kjetting. Ett i baugen og ett på hekken. Båt: 4000 kilo reiseklar. Kunne gjerne hatt 15 kilos, men med høyst manuelt opptrekk vet jeg ikke om jeg gidder å bytte... I alle fall, det beste ankeret jeg har hatt. Sitter dårlig på rullestein, fant jeg ut i helga. Men jeg kjente jo at det klunket bortover steinbånn, så gikk ut og la det i en annen retning, så satt det.

-Løsner i fra sjøgressbunn? Det er vel heller at det aldri får feste siden det ikke får spissen nedi bunnen der. Det er vel knapt noe som sitter på slik bunn. Finn et annet sted å legge ankeret.

Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...