Jump to content

Hva er det med meg og Bruce-anker?


Gabi

Recommended Posts

Byttet fra 15 kilos Engbo-slede (mareritt) til 20 kg Rocna (drøm) akterut på blytau på vår Windy 37. Rocna er suveren og passer dessuten som hånd i hanske på rulla. Engboen brukes nå kun som dauman når vi ligger trangt og er redd for å få kuttet ankertauet av forbipasserende båter. Har 15 kg syrefast Bruce med 50 m kjetting forut. Har aldri sluppet - legger alltid ut godt med kjetting - men har heller aldri vært utsatt for de største påkjenningene

Link to post
Share on other sites

Jeg har biltema-brucekopi-anker og har faktisk hatt et par uhell hvor ankeret ikke har satt seg skikkelig og båten rett og slett har driftet (men ikke uten at jeg har oppdaget det), noe som antageligvis skyldes at jeg har lagt ut for lite ankertau, samt ikke vært påpasselig nok med å se til at ankeret setter seg. Rocna sikler jeg litt på - men hvor får man kjøpt det?

 

Nå sist hadde jeg en helt annen type opplevelse - la meg for anker i Badstøybukta, ganske så langt ute. Jeg kontrollsjekket ikke med GPS og ekkolodd har jeg ikke - men ihht sjøkartet var det 8 meters dyp der jeg lå. Båten min er ca 1.2m dyptgående. Jeg har en daumann som jeg har begynt å bruke, med ca 5 meters tau, og den traff ikke bunnen. Plutselig i løpet av natta føltes det som at kjølen dunket kraftig i sanda, så jeg tenkte selvfølgelig at ankeret hadde sluppet festet og at vi lå i fjæra - spratt opp av senga, bare for å se at vi lå akkurat der vi lå natta før, men at en monsterbølge nettopp hadde passert. Jeg kunne se at de andre båtene som lå lengre inn også ble godt "ristet" av bølgen. Enten må bølgen ha vært nesten 7 meter høy, eller det må ha vært en stor sten, sandbanke e.l. akkurat der vi lå, eller jeg har bare innbilt meg at vi faktisk traff bunnen (jeg sov jo tross alt før bølgen kom).

 

Forøvrig har jeg skriblet noen wikiartikler om bruce og oppankring ... http://www.baatwiki.no/wiki/Anker ... jeg setter stor pris på tilbakemeldinger.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post
Share on other sites

Har 15 kg Engbo-anker og har aldri opplevd at det slipper, men det er en forutsetning at det slippes et godt stykke ut slik at klørne får feste. Slipper du for nære land, blir det gal vinkel på ankeret. Jeg ligger sjelden på svai, men det har fungert helt fint da også, dog har det vært rolige vindforhold ved de tilfellene. Tror nok dere som sliter med Engbo godt kan bruke litt mer tau / kjetting :)

If you think you kan walk on water then you will sink very quickly

Link to post
Share on other sites

Hvor stor bruce trenger man for båt på 4 tonn'ish? og har noen en ide om hvordan dette ankeret kan pakkes inn, må lagres under senga, og da dele plass med enten varmtvannstank, eller baugpropell, så må helst ikke kunne røre på seg, og ikke skade noe, tenker å "felle inn" i f.eks. skumgummi blokk?

 

Mudderduppen min på 4KG? som sitter i anker winsjen er desverre ikke mulig å skifte ut, uten ombygging, men lyst på noe løst, desverre er det jo ikke like enkelt å stue bort en bruce som paraply dregg.

 

Skal sies at mudderduppen fungerer utmerket i middagsbukta, men er jo sånn ca eneste stedet det virker, + at det bare er plass til 15 meter tau i boksen, men for 45k kan man ikke forlange allverdens :/

 

Uværet/vinden i natt gjør jo at man tenker litt ekstra på anker, skal virre litt rundt hos venner i sommer, og ingen av bryggene er store nok for å ha meg, så må bruke ankere

Link to post
Share on other sites

Du kan lligge bra med en stein festet til tauet også, bare den er stor nok

Det var vel en som kommenterte at han hadde forkattet med to stener og oppnådd langt bedre holdeevne enn med én dregg av samme tyngde som de to stenene ... https://baatplassen.no/i/topic/28692-forkatting-av-anker-i-praksis-prosedyrer/#entry362679

 

Nå er jo dreggen omtrent ubrukelig på sandbunn. Dreggen er allikevel viktig å ha med seg da det er det eneste som duger på stenbunn.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post
Share on other sites

Vi har ligget noen hundre døgn på Rocna og aldri dregget, selv med mindre kjetting ute enn folk rundt oss som har dregget avgårde i god fart og så heist opp Bruce og CQR og lignende.

Når vinden bråsnur og man ser oppunder 20ms på måleren da ser man hvem som har ankret korrekt og har skikkelig utstyr.

Jeg har sett folk prøve om og om igjen å sette ankeret men gitt opp og reist etter flere forsøk på et par steder der vi selv bare slapp ut 50meter på 5-7meters dybde, bunn av fin sand og vi lå som spikret

 

Har hatt bruce i mange år før det og dregget mange ganger

Redigert av Enzo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

ser at Watski har Rocna ankrene

 

Kommer nok til å beholde min 7,5 kgs Brucekopi, den funker på bunnforholdene jeg ankrer på (Lite ålegress..) .

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Jeg har vel noe av samme erfaringen som Enzo etter vel 7 år med Rocna som hovedanker. Har aldri dregget på svai, derimot ett par ganger med middelhavsankring, siste gang i vår med nær katastrofal følge. Men værforholdene var da spessielt dårlige. En annen ting er at galvaniseringen ikke er så bra, men mitt anker var vel en førstrutgave i Europa, kjøpt i Holland, kan ha noe å gjøre med det.

Redigert av pettersand (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vi har ligget noen hundre døgn på Rocna og aldri dregget, selv med mindre kjetting ute enn folk rundt oss som har dregget avgårde i god fart og så heist opp Bruce og CQR og lignende.

Når vinden bråsnur og man ser oppunder 20ms på måleren da ser man hvem som har ankret korrekt og har skikkelig utstyr.

Jeg har sett folk prøve om og om igjen å sette ankeret men gitt opp og reist etter flere forsøk på et par steder der vi selv bare slapp ut 50meter på 5-7meters dybde, bunn av fin sand og vi lå som spikret

 

Har hatt bruce i mange år før det og dregget mange ganger

Misforstår jeg nå, eller mener du en båt som din med 50 meter kjetting på 5-7 meter fin sandbund ikke vil holde med Bruce?

Link to post
Share on other sites

Jeg mååååå ha meg Rocna !! :yesnod: Holder det med 20 kg ? ( 13 tonn tung båt )

Jeg har 25kilo og må muligens gå ned til 20kilo neste uke så kanskje mitt 25kilos kommer for salg, evnt om noen har 20kilos ogvil ha 25 da kan det kanskje ordnes et bytte.

 

Misforstår jeg nå, eller mener du en båt som din med 50 meter kjetting på 5-7 meter fin sandbund ikke vil holde med Bruce?

Ja du misforstår om du tror jeg mener at det ikke vil holde som regel, men jeg mener at et moderne anker vil holde BEDRE når det begynner å blåse.

 

Vi lå som eksempel et sted der vinden skapte totalt kaos i fjor sommer (Soller Balearene) først så endret den retning og vi kom litt nær en som hadde lagt seg med kun tau så vi flyttet, og la ut kun 12meter (15merket på vinsj) på 5meters dybde for å se an forholdene litt da folk dregget litt, det er sjøgress,muddbunn.

Så bråsnur vinden og øker til liten storm. vi ligger som spikret mens 5-6båter i nærheten av oss reiser forbi og det blir totalkaos, en båt havner nesten på stranden og flere ligger å slår i hverandre osv.

 

De som etterhvert dro opp sine 30-50meter omtrent hadde stortsett bruce og CQR i enden.

Smak og behag, det sitter sikkert greit men hvorfor nøye seg meg greit når det kan sitte best

Redigert av Enzo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Sverger selv til Bruce (kopi)

 

MEN: Jeg har opplevd Bruce slipper på bunn med MYE sjøgress.

 

 

 

-Løsner i fra sjøgressbunn? Det er vel heller at det aldri får feste siden det ikke får spissen nedi bunnen der. Det er vel knapt noe som sitter på slik bunn. Finn et annet sted å legge ankeret.

Bruce og sjøgress, måtte prøve det i går, da det ikke var havneplass.

 

Det var bare å lirke båten ut av renna og inn på 2,5 m dybde og med så mye sjøgress at jeg lurte på

om det var nødvendig å ankre.

Da det var bra med plass slapp jeg 20m kjetting 8 X dybden, bakket så mye at kjettingen ble stram.

Ikke den helt store vind 6-10ms.

Vi lå på samme flekken hela kvelden og natta.

Når Brucen kom opp var det en grasstuste med jord på 1 m2 måtte spa vekk og slapp det ned i vannet

kjørte 2 x 10 min vaskeprogram for å få av den tusta.

Så min ene erfaring med sjøgress er at Brucen sitter der og.

Mulig at ankring med mye sjøgress, så er det lurt å legge ut ekstra med kjetting.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...