jo_no Startet 8.Juli.2013 Link til dette innlegget Startet 8.Juli.2013 DP290 drevet siger under kjøring - må korrigere hyppig med tiltkontrollen. Pumpe/tank: "Ny type". Ingen synlige lekkasjer. Problemet må derfor være i en eller begge sylindrene - eller pumpa. Problemet oppsto under vinteropplag (var fin i fjor) men synes nå å bare bli værre. Har forsøkt følgende uten resultat: Skiftet olje; kjørt opp/ned et antall ggr for lufting Kryssbyttet slangene på pumpa slik at opp blir ned og ned blir opp (Drevet synker ikke nevneverdig ved landligge) Låter dette som ventilproblem i pumpe eller internlekkasje i sylindrene? Finnes det en god beskrivelse av pumpa (sprengskisse el lign) på nettet - eller enda bedre: En reparasjonsbeskrivelse? Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 9.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2013 Dette er vel et problem de fleste med en tilårskommen 290DP opplever. Etter å ha prøvd det meste på den forrige båten fant jeg ut at det hjalp å bytte pakningene som ligger under de store (blanke?) sekskantskruene på hver side av pumpa. Under skruen sitter en fjær og en tapp, og pakningen sitter i enden på denne tappen. Ny pakning leveres selvfølgelig ikke av VP. Jeg lagde nye ved å stanse ut av 2 mm pakningsmateriale fra Biltema. Brukte hullpiper, synes å huske at det var 8 mm ytre diameter og 1 mm for hullet i midten. Om det finnes en velassortert maskinforretning i nærheten kan det hende at det finnes slike pakninger i handelen. Jeg synes også å huske en annonse på markedet her på baatplassen for noen år tilbake hvor en undersøkte interessen for å få lagd slike pakninger på en proff måte. Husk at dette er et hydrauliksystem, fullgod hygiene er nødvendig. Du vil ikke ha rusk og skitt inn i systemet. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
jo_no Svart 9.Juli.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2013 Takk for svar Men lurer fortsatt på feilsøkingsmetodikken mht om det er sylindrene eller pumpa i og med at jeg krysskoblet slangene ut fra pumpa med samme resultat. Kommentar til dette?? Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 9.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2013 Dersom det er disse pakningene som er årsaken så blir de stive med åra. Dette gjelder begge sidene av systemet, og kan være årsaken til at det er likedan om du bytter om. Når jeg drev og feilsøkte dette for noen år tilbake hørte jeg på VP-verkstedet som selvfølgelig (?) foreslo de dyre løsningene først. Jeg byttet først ventilene som sitter i underkant av pumpa og som står ned i oljebeholderen, deretter byttet jeg trimsylinderene. Alt dette hadde det til felles at det ikke hjalp. Etterhvert fikk jeg tips her på baatplassen om disse pakningene. Disse har jeg ikke funnet i handelen noe sted, så jeg laget de selv. Kostnadene inklusiv innkjøp av nødvendig verktøy (hullpiper) kom på en hundrelapp eller så. Å bytte disse er en bagatell, i alle fall sammenlignet med bytte av trimsylindre. Poenget mitt er at du bør prøve det billige og enkle først, om dette ikke hjelper bør du vurdere andre innfallsvinkler. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
jo_no Svart 9.Juli.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2013 Den er grei Brigg Igjen takk for svar... Sitér dette innlegget Link to post
Bel-ami Svart 10.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2013 Hei! Dette var nyttig for flere av oss. Har samme problem, men nå ser det ut til at det kan være en løsning. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 10.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2013 Alltid godt å kunne bidra. Skal se når jeg kommer hjem om jeg har et bilde av pakningene jeg laget. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Brigg Svart 10.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2013 (redigert) Under sekskantskruene vist med røde piler sitter det en fjær og den omtalte tappen med pakning. Det kan komme litt olje ut når skruene åpnes så ha en kopp og en fille tilgjengelig. Her er tappen med pakningen. Pakningen skal tres over spissen og ned i sporet slik at den ligger an mot selve tappen. Den gamle pakningen måtte jeg skjære i to med tapetkniven for å få ut. Den nye ble stanset av 2 mm gummi tettningsmateriale fra Biltema. Jeg mener å huske at jeg brukte 8 mm hullpipe på ytre diameter og 1 mm på hullet i midten. Det var litt vanskelig å få hullet til å treffe midt i, men om man lager et antall pakninger blir det til slutt noen som blir bra. Om det finnes noen som selger slike pakninger så tror jeg disse vil være å foretrekke fremfor å lage de selv. Redigert 10.Juli.2013 av Brigg (see edit history) Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
jo_no Svart 10.Juli.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2013 Kan ikke annet enn å si takk igjen.. En meget beskrivende løsning som skal forsøkes en gang til uka Skjønner ikke hvordan vi greide oss tidligere uten internet :smiley: Sitér dette innlegget Link to post
jo_no Svart 16.Juli.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2013 Har i dag byttet pakningene. Mener at disse ble bra. De gamle var veldig stive men så helt intakte ut. Likevel synker drevet som tidligere Ikke bedre - heller ikke værre. Jeg hadde også ute høytrykksventilen. Alt så OK ut - derfor lot jeg lavtrykksventilen bli værende. Renset oljebeholderen da det her var en del dritt i bunnen. Hva er neste steg? Noe mere som kan gjøres med pumpa? Bytte pakninger i sylindrene? (se http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=42678516&searchQuery=dp290) Sitér dette innlegget Link to post
Scand7100 Svart 16.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2013 Hei. Hadde samme feil på mitt drev i fjor. Ringte rundt til diverse gullsmeder for å få konstatert att aliminium er dyrere enn gull.. Kjøpte meg en spesial nøkkel og nye ringer på sylinder stemplene til noen hundrelapper til en i fra fosnes mek eller no sånt på finn.no. Lett jobb og 100% synkefritt drev.. Han sendte med monterings beskrivelse med bilder og alt. Er ikke gull alt som glitrer ))) Den linken du refererer til var de jeg handlet hos. Meget seriøs og hjelpsom... Og rask.. Sitér dette innlegget Link to post
jo_no Svart 28.Juli.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2013 Problemet er nå løst Trimsylindrene ble overhalt med nye tetningsringer og stempelringer. Delene ble levert av Fosen Maskinservice (se linken over) Kunne cruise hjemover etter at reparasjonen var gjort - med kjappe blikk på trimindikatoren som holdt seg helt stabil Takk for innspill fra BPs medlemmer Stor takk til Den Glade Båtmegler som ordnet det slik at jeg fikk ta opp båten ved Nidelv båtbyggeri -- Litt om selve byttingen av ringene: Endeskruene satt pinn fast. Måtte varme (forsiktig) med propan - så løsnet de.. I tillegg måtte en utvise noe fingerferdighet - særlig mht stempelringene. Når det kom til lufting, heter det seg at drevet er selvluftende og skal kjøres opp ned noen ganger. Jeg erfarte at dette er noe mere omstendelig enn som så; erfarte at drevet sank over natta for så å måtte luftes igjen. Måtte gjerne stå litt i posisjonene hvor en 'hørte' luft under heving - før en fortsatte å heve det til topps. Uansett; nå er det bra Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.