Jump to content

Pumpe eller sylinderproblem på DP290 drev som siger under kjøring


jo_no

Recommended Posts

DP290 drevet siger under kjøring - må korrigere hyppig med tiltkontrollen.

 

Pumpe/tank: "Ny type". Ingen synlige lekkasjer. Problemet må derfor være i en eller begge sylindrene - eller pumpa.

Problemet oppsto under vinteropplag (var fin i fjor) men synes nå å bare bli værre.

 

Har forsøkt følgende uten resultat:

Skiftet olje; kjørt opp/ned et antall ggr for lufting

Kryssbyttet slangene på pumpa slik at opp blir ned og ned blir opp

(Drevet synker ikke nevneverdig ved landligge)

 

Låter dette som ventilproblem i pumpe eller internlekkasje i sylindrene?

 

Finnes det en god beskrivelse av pumpa (sprengskisse el lign) på nettet - eller enda bedre: En reparasjonsbeskrivelse?

Link to post

Dette er vel et problem de fleste med en tilårskommen 290DP opplever.

 

Etter å ha prøvd det meste på den forrige båten fant jeg ut at det hjalp å bytte pakningene som ligger under de store (blanke?) sekskantskruene på hver side av pumpa. Under skruen sitter en fjær og en tapp, og pakningen sitter i enden på denne tappen. Ny pakning leveres selvfølgelig ikke av VP. Jeg lagde nye ved å stanse ut av 2 mm pakningsmateriale fra Biltema. Brukte hullpiper, synes å huske at det var 8 mm ytre diameter og 1 mm for hullet i midten.

 

 

Om det finnes en velassortert maskinforretning i nærheten kan det hende at det finnes slike pakninger i handelen. Jeg synes også å huske en annonse på markedet her på baatplassen for noen år tilbake hvor en undersøkte interessen for å få lagd slike pakninger på en proff måte.

 

Husk at dette er et hydrauliksystem, fullgod hygiene er nødvendig. Du vil ikke ha rusk og skitt inn i systemet.

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post

Dersom det er disse pakningene som er årsaken så blir de stive med åra. Dette gjelder begge sidene av systemet, og kan være årsaken til at det er likedan om du bytter om.

 

Når jeg drev og feilsøkte dette for noen år tilbake hørte jeg på VP-verkstedet som selvfølgelig (?) foreslo de dyre løsningene først. Jeg byttet først ventilene som sitter i underkant av pumpa og som står ned i oljebeholderen, deretter byttet jeg trimsylinderene. Alt dette hadde det til felles at det ikke hjalp.

 

Etterhvert fikk jeg tips her på baatplassen om disse pakningene. Disse har jeg ikke funnet i handelen noe sted, så jeg laget de selv. Kostnadene inklusiv innkjøp av nødvendig verktøy (hullpiper) kom på en hundrelapp eller så. Å bytte disse er en bagatell, i alle fall sammenlignet med bytte av trimsylindre. Poenget mitt er at du bør prøve det billige og enkle først, om dette ikke hjelper bør du vurdere andre innfallsvinkler.

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post

bilde

 

Under sekskantskruene vist med røde piler sitter det en fjær og den omtalte tappen med pakning. Det kan komme litt olje ut når skruene åpnes så ha en kopp og en fille tilgjengelig.

 

bilde

 

Her er tappen med pakningen. Pakningen skal tres over spissen og ned i sporet slik at den ligger an mot selve tappen.

 

Den gamle pakningen måtte jeg skjære i to med tapetkniven for å få ut. Den nye ble stanset av 2 mm gummi tettningsmateriale fra Biltema. Jeg mener å huske at jeg brukte 8 mm hullpipe på ytre diameter og 1 mm på hullet i midten. Det var litt vanskelig å få hullet til å treffe midt i, men om man lager et antall pakninger blir det til slutt noen som blir bra. Om det finnes noen som selger slike pakninger så tror jeg disse vil være å foretrekke fremfor å lage de selv.

Redigert av Brigg (see edit history)

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post

Har i dag byttet pakningene. Mener at disse ble bra. De gamle var veldig stive men så helt intakte ut.

 

Likevel synker drevet som tidligere :sad: Ikke bedre - heller ikke værre.

 

Jeg hadde også ute høytrykksventilen. Alt så OK ut - derfor lot jeg lavtrykksventilen bli værende.

Renset oljebeholderen da det her var en del dritt i bunnen.

 

Hva er neste steg? Noe mere som kan gjøres med pumpa?

Bytte pakninger i sylindrene? (se http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=42678516&searchQuery=dp290)

Link to post

Hei.

Hadde samme feil på mitt drev i fjor. Ringte rundt til diverse gullsmeder for å få konstatert att aliminium er dyrere enn gull..

Kjøpte meg en spesial nøkkel og nye ringer på sylinder stemplene til noen hundrelapper til en i fra fosnes mek eller no sånt på finn.no. Lett jobb og 100% synkefritt drev.. Han sendte med monterings beskrivelse med bilder og alt. Er ikke gull alt som glitrer )))

Den linken du refererer til var de jeg handlet hos. Meget seriøs og hjelpsom... Og rask..

Link to post
  • 2 uker senere...

Problemet er nå løst :thumbsup:

 

Trimsylindrene ble overhalt med nye tetningsringer og stempelringer.

Delene ble levert av Fosen Maskinservice (se linken over)

Kunne cruise hjemover etter at reparasjonen var gjort - med kjappe blikk på trimindikatoren som holdt seg helt stabil :smiley:

 

Takk for innspill fra BPs medlemmer

Stor takk til Den Glade Båtmegler som ordnet det slik at jeg fikk ta opp båten ved Nidelv båtbyggeri

--

 

Litt om selve byttingen av ringene:

Endeskruene satt pinn fast. Måtte varme (forsiktig) med propan - så løsnet de..

I tillegg måtte en utvise noe fingerferdighet - særlig mht stempelringene.

 

Når det kom til lufting, heter det seg at drevet er selvluftende og skal kjøres opp ned noen ganger.

Jeg erfarte at dette er noe mere omstendelig enn som så; erfarte at drevet sank over natta for så å måtte luftes igjen. Måtte gjerne stå litt i posisjonene hvor en 'hørte' luft under heving - før en fortsatte å heve det til topps.

 

Uansett; nå er det bra :smiley:

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...