Jump to content

Seildrev, er det like mye vedlikehold som hekkaggregat?


Tallisman

Recommended Posts

Vel, et seildrev har ikke tilt sånn som et hekkaggregat. Min eneste erfaring med seildrev er et som er montert ved 1/3 skille bak og på sb side på en åfjordsfembøring, fungerer det selv om den ikke er spes manøvrerbar pga at propellstrømmen ikke går over roret.

Link to post
Share on other sites

Et seildrev er normalt en enklere og billigere konstruksjon enn ett hekkaggregat, da det ikke er vridbart, og som regel skal ta unna langt færre krefter også,

Det er heller ikke årlige/annet hvert årlige belg skifter eller greasing av drev knuter etc, så det er mindre vedlikehold enn hekkagregat.

 

Men det ER belg på dem, de skal bare ikke skiftes så ofte, men når de først skal skiftes er det endel jobb. Yanmar har dobbel belg og vanninntrengnings alarm mellom belgene.

 

Jeg tror en Seilbåt med rak aksel (som er alternativet) kan ha noe dårligere styrings egenskaper for motor, spesielt ved bakking (men er ikke skråsikker)

 

Jeg har personlig hatt mye plunder og kost med seildrev i det siste, men det begynte med tæring, og det kan du sikkert få på alle konstruksjoner, så jeg håper og tror at det ikke er normen. og når det først var galt, fikk jeg flett nytt drev med innstalasjon for 50 000,-,

Redigert av Erik (see edit history)

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Jeg har seilbåt med rak aksling, den har meget gode styringsegenskaper forover for motor og en del dårligere ved bakking, slik som Erik over her beskriver. Man må ha litt fart bakover for å styre godt med rak aksling. Er en stund siden jeg har ført en seilbåt med seildrev så husker ikke hvor mye bedre de er ved bakking.

Tidligere nick Seil-løs

 

RS Totalmedlem

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...