Tallisman Startet 9.Juli.2013 Del på Facebook Startet 9.Juli.2013 Noen som har erfaring med seildrev eller er dette og betrakte som Hekkagregat som jeg alltid har holdt meg klar når det gjelder motorbåt? Grunnen til att jeg spør er att jeg holder på og konvertere til Seilbåt.og hvet ingen ting om denne denne typen drev Sitér dette innlegget Link to post
Rune Totland Svart 9.Juli.2013 Del på Facebook Svart 9.Juli.2013 Vel, et seildrev har ikke tilt sånn som et hekkaggregat. Min eneste erfaring med seildrev er et som er montert ved 1/3 skille bak og på sb side på en åfjordsfembøring, fungerer det selv om den ikke er spes manøvrerbar pga at propellstrømmen ikke går over roret. Sitér dette innlegget Link to post
Careka Svart 9.Juli.2013 Del på Facebook Svart 9.Juli.2013 Volvo sine seildrev er bedre en Yanmar sine, Men det jo er motsatt for motorene Det er fordeler og ulemer med det meste, Det viktigste er at dere liker båten. Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
Erik Svart 9.Juli.2013 Del på Facebook Svart 9.Juli.2013 (redigert) Et seildrev er normalt en enklere og billigere konstruksjon enn ett hekkaggregat, da det ikke er vridbart, og som regel skal ta unna langt færre krefter også, Det er heller ikke årlige/annet hvert årlige belg skifter eller greasing av drev knuter etc, så det er mindre vedlikehold enn hekkagregat. Men det ER belg på dem, de skal bare ikke skiftes så ofte, men når de først skal skiftes er det endel jobb. Yanmar har dobbel belg og vanninntrengnings alarm mellom belgene. Jeg tror en Seilbåt med rak aksel (som er alternativet) kan ha noe dårligere styrings egenskaper for motor, spesielt ved bakking (men er ikke skråsikker) Jeg har personlig hatt mye plunder og kost med seildrev i det siste, men det begynte med tæring, og det kan du sikkert få på alle konstruksjoner, så jeg håper og tror at det ikke er normen. og når det først var galt, fikk jeg flett nytt drev med innstalasjon for 50 000,-, Redigert 9.Juli.2013 av Erik (see edit history) Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
S/Y Rainbow Svart 9.Juli.2013 Del på Facebook Svart 9.Juli.2013 Jeg har seilbåt med rak aksling, den har meget gode styringsegenskaper forover for motor og en del dårligere ved bakking, slik som Erik over her beskriver. Man må ha litt fart bakover for å styre godt med rak aksling. Er en stund siden jeg har ført en seilbåt med seildrev så husker ikke hvor mye bedre de er ved bakking. Sitér dette innlegget Tidligere nick Seil-løs RS Totalmedlem Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.