Jump to content

Kjøp av e-tec 130 som er tatt som flyttegods fra USA?


TeerexII

Recommended Posts

Ser på en 2010 Evinrude e-tec 130 som er tatt med som flyttegods fra USA til Norge som ligger til salgs..

 

Denne er aldri brukt, og som sagt tatt med som flyttegods fra USA, hvordan blir det med mva, hk-avgifter og slikt på dette?

 

Fått svar av selger at motoren er klarert av tollvesenet når vedkommende flyttet til landet, men vet ikke hva det helt betyr?

 

Ved innflytting til landet så kan vel båtmotorer og slikt taes inn avgiftsfritt etter hva jeg har forstått, men hvordan blir det når vedkommende selger motoren videre?

Link to post
Share on other sites

Regner med at selger har papirer på tollklareringen. I så fall skulle det bare være å kjøre på såfremt den har befunnet seg i Norge siste 2 år(hvorvidt det blir sjekket om det er innfører som bruker motoren de 2 første årene tviler jeg dog på)

Sitat fra toll.no, utheving er gjort av meg. Regner med at dette også gjelder ren motor:

 

Flytte til Norge

Du kan ta med deg fritidsbåten avgiftsfritt til Norge dersom følgende vilkår er oppfylt:
  • Du må ha bodd i utlandet sammenhengende i minst fem år umiddelbart før innreisen.
  • Båten må ikke være over 15 meter.
  • Du må ha eid båten i minst 12 måneder før innreisen og brukt den i utlandet i samme tidsrom.
  • Du må ta med deg båten til Norge senest ett år etter innreisen.
  • Du må beholde båten i minst to år etter fortollingen før den kan selges eller overdras.
Redigert av smiley (see edit history)

AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes!
Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!!
 

Link to post
Share on other sites

Da får jeg sende en e-post til selger og spørre om disse tingene..

 

Hvordan registeres en båtmotor, via motornummer eller slikt, med tanke på avgifter osv?

 

59k for en ubrukt e-tec 130hk er jo et ran på åpenlys dag, men så spørs det om det må betales avgifter da, da er det ikke et ran lengere..

Link to post
Share on other sites

det er vel mere et kupp enn et ran ;-)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Båtmotor er ikke det samme som båt i denne sammenheng, båtmotor er ansett som løsøre og behandles likt som olabuksa og tv'en en har med seg som flyttegods.. Men en har ikke lov å ha med en ny ubrukt motor, den skal være brukt.. Så her har tollvesenet vært slepphendt...

 

Når det gjelder videre salg, så tror ikke det skal by på store problemer.. Det er importør som hefter ved eventuelle avgifter og han har tollvesenet sin velsignelse, så jeg tror dette er ganske safe.. Men det kan være greit at dette er dokumentert.. CE merking kan være greit å sjekke, selv om dette skal være sjekket ved tollklarering av flyttegodset om motoren er ført opp på listen da..

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Det er selger sitt problem ja, men tollvesenet koblet på en pc via importør da svært mange nordmenn sendte motorer fra Qatar i 2009 og 10, og de fikk alle som en en klekkelig regning på noen titalls tusen kroner.. Selv de som hadde latt motoren svive på tomgang i en tønne fikk regning... Siden den kun hadde gått på tomgang i noen timer.. Det heter at motoren skal være brukt, og da er ikke tomgang godt nok

 

Nettopp av denne grunn, så valgte jeg ikke ta med motor da jeg flyttet hjem for ett år siden.. Klart det fristet med en E-tec 130, til 45000 kroner som den koster der..

 

Jeg hadde to TAMD 41 motorer med i 2005 da jeg flyttet tilbake til Norge, men de hadde 600 timer på telleren og var brukte, det gikk helt fint..

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Det som kan være greit er at selger registrer motoren i småbåtregistret, mine TAMD 41 måtte jeg selv melde inn da jeg registrerte båten i småbåtregistret. Dro innom dem med tollpapirer og det var ok, båten ble registret med dokumentasjon på motorene.. Nå var også båten import fra USA, og da uten motorer.. kan vel være grunne til dette... Men dette er jo 8 år siden og manns minne varer ikke så lenge..

 

Sørg iallefall dokumentasjon på at motoren er lovlig tatt inn i kongeriket..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...