Tom K Fossen Startet 9.Juli.2013 Link til dette innlegget Startet 9.Juli.2013 (redigert) Hei. Har veldig lyst til å begynne å seile, så tenkte kanskje jeg skulle kjøpe meg en båt selv. Dette blir da min første båt. Det finnes jo en god del båter der ute til salgs, lurer da på hvilken båt jeg burde velge. Har sett endel på finn og liker generelt mahogny/tre seilbåter, ala colin archer. Har lyst på litt størrelse, rundt 20-30fots(?) Vet det er mye mere puss og arbeidstimer på en trebåt. Så trenger anbefalinger til kjøp av seilbåt. Pro & cons. Redigert 9.Juli.2013 av Tom K Fossen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 9.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2013 Hva er budsjettet? Mellom 20 og 30 fot kan du betale alt fra 25.000,- til 1.000.000,- og over. Og behovet? Dagsseiler, turbåt, regatta? Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
cheetah Svart 9.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2013 Westkapp / iw 23 er en bra førstegangsbåt Enkel å seile alene og med dobbelt kjøl så er den ganske stødig i sjøen. Sitér dette innlegget Link to post
Tom K Fossen Svart 9.Juli.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2013 10-30.000, kremt.... dagsseiler/helga turer:) Kan være noe fiksing på den, i form av pussing og lakkering. Har sett litt på den vindø 28 seilbåten som er til salgs. Skal se litt på westkapp båtene, cheetah;) Sitér dette innlegget Link to post
Artekno Svart 9.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2013 http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=42715365 Sitér dette innlegget Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150 Link to post
småbåtentusiasten Svart 9.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2013 (redigert) Trebåt kan gi deg noen overraskelser som eier ikke vet om eller forteller om. Det krever godt kjennskap til tre som materiale å bytte bord eller spant i seilbåt. Det er to typer båter: Trebåter og alt det andre er bare no' moderne ræl, men veldig funksjonelt. Du glemmer at det er glassfiber i skroget når du får vind i seilene. Ved stille-ligge eller lite vind savner du lukten av trebåt. Glassfiber-Knarr som linket til over er jo veldig fin og artig å seile. Selvfølgelig ikke ståhøyde inne, men det er en del av sjarmen. Gå for noe som har ganske nye seil, det gjør det mye lettere å seile høyt i vinden. Ved gamle/utblåste seil kan det være vanskelig å vinne høyde. I denne prisklassen bør du velge utenbordsmotor. Innenbordsmotor vil typisk være gammel og plutselig stå i sju stein pga gjennomtæring eller annet umulig/dyrt å fikse. Redigert 9.Juli.2013 av småbåtentusiasten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Anders Panders Svart 9.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2013 Du skal kjøpe en båt som er minst like mange fot som din alder. Jeg begynte med en Junker 22, helt grei seilbåt da jeg var noen-og-tyve. Det var plass til ti personer i cockpit før folk ble våte på beina og vi reiste en gjeng til sørlandet på tur. Om jeg skulle hatt meg seilbåt igjen, kunne jeg tenkt meg en litt større en ;D Sitér dette innlegget Link to post
Tom K Fossen Svart 10.Juli.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2013 Ja den glassfiber knarren var fin:) Takker for råd, småbåtentusiasten. Er jo noen-og-tyve selv så passer greit med 20-30 fots da;) Får søke litt mer på båt. Er det noe man bør sjekke når mann er på visning av båten? tenker på andre ting enn lekasjer i dekk, slitte seil, olje søl fra motor etc. Takker for gode råd hittil folkens;) Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 10.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2013 Sjekk innvendig om det er sprekker rundt kjølboltene hvis det et snakk om en båt med finnekjøl (i motsetning til en langkjølt båt). I gamle båter kan det være mindre krakkelering/sprekker som ikke er annet enn mange år med slitasje, men se etter større sprekker og tegn på knusning og evt reparasjon. Det kan indikere at båten har gått på grunn. Sjekk også innvendig for tegn etter lekkasjer ovenfra. Mugglukt, fuktskader på treverk og puter er indikasjoner på at det lekker regnvann og sjøsprøyt inn ovenfra. Er det innenbordsmotor så er det et sjansespill. Den kan ha mange år igjen, eller ryke neste måned. Du må se på hvor godt vedlikeholdt den er. Ser det ut som om den er godt tatt vare på er det større sjanse for at den holder lenge. Ryker den koster det mye å fikse, men du kan jo alltids henge på en utenbordsmotor hvis innenbordsmotoren svikter. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Janniz Svart 16.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2013 Hei! Har sendt deg en Intern Mail. Mvh Janniz. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.