Jump to content

Bryggen i Bergen - overprisa.

S/Y Emma

Recommended Posts

Vi ligg i Vågen i Bergen no, og eg må trekke eit lite hjartesukk over standarden her.

Ikkje er her flytebrygger. Det hadde vore praktisk om sommaren når Vågen er full, så folk kunne fortøyd med hekk inn og fått plass til fleire båtar. Her er heller ikkje tilgang til vaskemaskin. Ein får visst tilgang til toalett om ein hentar nøkkelkort på Turistinformasjonen, men ifølgje lukta i hamna er det ikkje mange som gjer det... For å ligge her i seks dagar betalar vi over tusen kroner, og må då ligge longside utanpå fleire andre båtar. Hugs å ta med lang skøyteledning, då det er ca 50 meter mellom kvart straumpunkt på bryggekanten.

Kva går eigentleg pengane til?

Elles er byen ganske fin :-)

Redigert av Steinsvik (see edit history)

Må jo sei det kom seg betraktelig etter strømskapa kom opp på bryggen og. Dei kom opp først i vinter, før det var det bare på Zachariassbryggen. Har idag kjøpt kort for å bruke vaskemaskinen, fått vaska 3 maskiner og tørk for 60 kr. Men det burde egentlig vore innbakt i den døgn prisen me betale syns eg.

Lurte på om det var Steinsviken på tur når eg ankom i går kveld.

BOAT = Bail Out Another Thousand

Jeg tror du skal bli liggende der du er Steinsvik! Det er mange fine plasser rundt Bergen, men da må du jo ha transport inn til byen, så regnestykket går nok opp i opp! Utgiftene fører deg helt sikkert ikke inn i elendigheten, men jeg er helt enig i det meningsløse at Bergen ikke har bedre fasiliteter å by på. Vi bergensere liker godt å vise frem byen vår til gjester, men dette er for dårlig!

Ja, vi har råd, og vi ligg her fordi det er mest praktisk.

Der i ligg kjernen i problemet. Dei fleste gjer akkurat det, og difor er det mange sikre kundar.

Å få opp eit lite servicebygg på bryggekanten burde vere gå an. Det er god plass til bølgeblekkskur som husar samanpakka salsboder, så då burde det vere plass til eit fint og reint servicebygg.

Helst flytebrygger også. Dei fleste gjestehamner i inn- og utland har det. I alle fall der prisen er på det nivået.

Bergen er ein massiv turistdestinasjon, og eg er glad i byen. Når eg ser kva dei tusenvis av cruiseturistane dagleg må gå rundt i, vert eg litt skjemd. Bergen kommune kunne med enkle grep gjort sentrum mykje meir attraktivt for gjester. Det kostar, men det er verd det. Eit reint og fint offentleg, gratis toalett burde vere eit minimum.

For og si det rett ut, prisen er ikke så gale, men service tibudet suger.

Fikk så ørene flagret av en dritt lei 18 åring forde jeg kastet søppel i et spann ved siden av han menst han tømte det andre spannet, det var ikke mitt søppel jeg kastet heller, han virket så opptatt med og tømme spannet st jeg ikke ville bry han, men han klikket og sa hvorfor jeg ikke kunne kaste det i posen han holdt på med, var kansje dumt av meg men det var "dagen derpå" kl0800 om morgenen, sku bare være snill men ble skjelt ut, ellers veldig dårlig med landstrøm og dekkene på brygga er så skitten at bikkja mi ikke for trakke på dem en gang, kunne blitt mye bedre der, men tror ikke det er et sted i verden der det er bedre og kose seg med en kald en, du er jo midt i smørøye.

Ja, prisen er ikkje problemet. Men har problem med å forstå kva eg eigentleg betalar for anna enn lokasjonen, når eg ligg utanpå ein eller fleire båtar, må ha 50 meter skøyteledning, og har problem med å finne toalett og andre servicetilbod. At eg ligg fortøyd utanpå to båtar inntil ein kaikant med traktordekk er ikkje i seg sjølv verd så mange hundre kronene...

Lå en natt/ helg i Bergen for to år siden med en større seilbåt. Det var konsert i byen. Mener jeg husker at det lå opp til 12-14 båter i bredden utover kaien. Å få tak i strøm var ikke noe vi vurderte en gang. Vannslangen rodde vi ut med jolla. På morgenen var det et fin skikt med noe som fløt i vannet...

når jeg tenker meg om, så ofret vi heller ikke havneavgiften en tanken. Tror havnevakta gav f... den kvelden.

Dersom eg ikkje hugsar feil er mange av kaiane i Vågen bygd som naudsarbeid for ca. 80 år sidan. Lite har vore gjort etter det. Kaiane er nedbetalt for mange mange mange år sidan, og det burde vore nesten gratis å liggja der. I alle høve dei første par tre døgna.

Steinsvik og JHG. Kaien min på Nordnes er ledig fram til helga. Gratis, men ikkje straum nett no.

Ask

Hadde ikke Bergen, som eneste slag i Norge, en bøyeavgift? I gamledager gjeldende alle seilskuter som brukte den bøyen for å komme inn. Men i nyere tid større båter?

Hørte den fortsatt eksisterte, og inntekten gikk til sjøarbeidstakerpensjonsforeningen eller noe?

Eksisterer den fortsatt, og eventuelt gjelder for småbåter også?

Jara Wynja

At det i det hele tatt er noen som gidder og ligge inne i Vågen i Bergen er meg en stor gåte . For og si det enkelt og forståelig så er det en stor skam at en by som Bergen har så elendig gjestehavn hvet ikke hva som er galt oppe i hodene til de som er ansvarlige for denne havnen. Hadde det vært en kategori i guinnes rekordbok for udugelighet og inkompetanse så er jeg helt sikker på at styret for Bergen gjestehavn hadde kvalifisert seg til en plass i denne boken

Det er jo litt typisk. Havnevesen/ havnestyre, sentrumsforeninger mm legger seg på rygg og spriker med bena for cruiseturister og annen utenlandsk masseturisme, mens infrastruktur og tilbud til lokalbefolkning/ norske reisende langs kysten blir avspist med smuler.

Bergen har jo i realiteten ikke noen gjestehavn, men derimot kaiplass ment for store skip og båter.

Ålesund ble nevnt, og nei, vi har ikke så mye å være stolte av her heller, utover at det er flytebrygger med strøm og vann for de 3-4 innerste båtene når man ligger longside. Båter lengre ute må til med skjøteledninger eller låne strøm fra nabobåten. -Og ingen av delene er særlig heldige.

Om vinteren har fiskebåtene prioritering og en lokal reiseoperatør, som driver med RIB-turer, har fått reservert en stor flytebrygge, som tidligere tok unna et 3-4 store gjestebåter.

I Ålesund koster det 150 kr for opp til 15 meter, tror jeg.

Samtidig som det ligger 2-3 cruisebåter til kai, ny cruise-kai til noen hundre millioner kr, står bilkøen stille gjennom sentrum, Hellebroa, i 2 timer om dagen. For her skal noen tusen cruiseturister passere over to overgangsfelt et par ganger i løpet av noen timer.

I et område her i byen, må private nybyggere betale 200 kr pr m2 boligtomt til kommunen. Dette skal gå til ny gangvei langs fylkesveien. Da burde vel også havnevesenet besørge bedre infrastruktur da, for sine gjester.

Det er fine intervjuer om viktige personer i havnestyret, politikere og foreningsmedlemmer i avisene, det snakkes om hvor gjevt det er med cruiseturister. At de i snitt legger igjen 50 kr i byen, snakkes det lite om.

Når vi også vet at kommunen kuttet blomsterbudsjettet til byen bed, fordi det ikke var mere i kassa, ja, da kan en lure på hvor hullet er i pengesekken. Nå har lokale butikker gått sammen om å beplante bedene.

Nei, jeg er ikke så stolt av Ålesund gjestehavn, utover at det egentlig er en fin havn.

Havnevesenet sa for øvrig ifra seg ansvaret for toalettanlegget som hører til, de mente det ikke hørte til under deres drift. -det under Jafs-kiosken ved broa. Kommunen ville heller ikke ta over ansvaret for det. Så da blir vel det også stenget.

-kjenner jeg ble litt fyrt opp her nå.

Og til slutt, når det ligger cruisebåter til havn i byen, så stenges kanalen på sørsiden slik at fritidsbåter må gå rundt til nordsiden av byen for å komme seg til Brosundet. mao, har du en båt på under 20 fot, så kan du glemme å gå til Brosundet når det er vind og litt sjø på Valderhaugfjorden (nordsiden) . Uansett tar det en halv time ekstra...

Redigert av Eureka (see edit history)

Jeg tok meg den frihet og ringte Bergensavisen, og fortalte om denne tråden på Båtplassen. Jeg traff på en hyggelig journalist som fattet interesse for saken, og skulle se hva han kunne gjøre med det. Ingen løfter ble gitt, men som han sa burde han hente inn informasjon fra Havnevesenet eventuelt andre som kunne ha sitt å si om saken.

Jeg henviste til denne tråden, som journalisten også fant frem til.

På vei hjem fra jobb i dag vurderte jeg å kjøre innom Narvesen og kjøpe det de hadde av aviser for å dele ut til dere båtturister, men nå har jeg foreslått at Bergensavisen tar seg av den biten også.

Vi får håpe at dette kan være et bidrag til bedre tider for båtfolket i Bergen!

Fortsatt god sommer i "verdens fineste by"!!! :smiley:

Redigert av Wiking26AC (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...