bliss X Startet 20.September.2002 Del på Facebook Startet 20.September.2002 Vinteren nærmer seg, og mange er sikkert i gang med å planlegge vinteropplaget for båten. Tenkte derfor å starte en ny tråd her for å lufte forsjellige synspunkter på dette. Alle har sine metoder - noen gjør mye, andre gjør minst mulig. Selv tilhører jeg den kategorien som ikke synes dette er spesielt morsomt, og jeg gjør derfor minst mulig. Hva som er lurt og mindre lurt avhenger sikkert også av hva slags båt man har, hvor man bor og hvilke oppbevaringsmuligheter som er tilgjengelig. Her er mitt opplegg: Tar av seilene og sørger for at dieseltanken (ca 130 liter) er tilnærmet full (2/3 full er ok). Skifter olje og oljefilter. I og med at jeg har seilbåt, har jeg funnet det mest praktisk å la båten ligge i boblehavn om vinteren. Jeg legger båten med hekken inn i båsen, og setter på en fansongsydd presenning. Har landstrøm, og har en termostatstyrt el oljeovn på ca 900W stående ombord på halv styrke. Har også på vedlikeholdslading av batteriene, og setter på et lys for å ha litt "sirkulasjon" på batteristrømmen. Med dette opplegget har jeg alltid tørr luft, og en jevn temp. på 5 - 10 grader ombord. Aldri sett tegn til fuktighet e.l. og batteriene ser ut til å trives bra. Luften inne er nesten i tørreste laget. Så venter jeg og håper på at det ikke skal bli alt for kaldt. Blir det veldig kaldt en lang periode, tømmer jeg vanntankene og kjører inn ferskvann blandet med frostvæske i motoren for sikkerhets skyld. Jeg tar aldri ut ting av båten om vinteren, og kontrollerer at alt er iorden ca en gang i uka. Eneste ulempe jeg har opplevd var en gang sikringen på brygga hadde gått. Jeg har et digitalt termometer som logger max/min temp ute og inne, og min erfaring etter å ha kjørt dette opplegget noen år er at det aldri blir særlig kaldt ved vannflaten selv om det kan være bikkjekaldt noen meter lenger opp på land. Sitér dette innlegget Link to post
Sebaldus Svart 21.September.2002 Del på Facebook Svart 21.September.2002 Opplegget ditt høres omtrent ut som mitt. jeg har en liten panelovn fra clahs ohlson i lugaren og en mini-oljeradiator fra samme plass i motorrommet. Denne ovnen er veldig fin til dette pga. lav overflatetempratur. Det man skal være obs på er at ferskvannssystemet er utsatt selv om man har ovn. Dette har gått bra for meg, men blir det skikkelig kaldt tapper jeg dette også ned. Eneste problem jeg har hatt er at spylevannsstussen på dassen knakk av i våres. Dette mistenker jeg at kan skyldes frost fordi varmen fra panelovnen neppe har greid å bre seg inn på dassrommet. Har nå begynnt å sette dodøren åpen noe som kanskje ikke hadde vært så dumt i utganspunktet Sitér dette innlegget Link to post
Batdilla Svart 24.September.2002 Del på Facebook Svart 24.September.2002 Jeg er i ferd med å lage en tilsvarende sak. Men den er bare på kladdestadiet enda. Tenkte jeg skulle komplettere den når jeg setter iland båten og renskrive den til slutt. Kan laste den opp når det blir litt mer ferdig. Men jeg fant en artikkel hos Batmagasinet.no som går på det samme. Jeg tenkte jeg skulle søke fram link og legge den til her, men Artikkel delen til Batmagasinet.no virker ikke akkurat nå, får en server error melding. Men da er det nevnt, så kan de som ønsker å sette seg inn i mer heller sjekke Batmagasinet.no senere og se om web'en deres er iorden igjen da. Artikkelen har tittel "Klar for vinteren" (Søk på dette). Jo, også kom jeg på en ting til: I Vi Menn Båt nr. 5 står det en lengre artikkel om Vinteropplag. Sitér dette innlegget Link to post
Hamarsing Svart 5.Oktober.2004 Del på Facebook Svart 5.Oktober.2004 Her på Hamar begynner det å bli smått med båter på Mjøsa. Noen trosser vind og regn og fallende høstløv, men havna tynnes ut Jeg skal vel ta opp min snart også, og da er det at jeg trenger råd fra erfarne båteiere: Jeg har en Volvo Penta MD21A, 1978 modell, "totalrenovert" av hjelpsom fagperson. 1)Hva bør jeg sørge for å gjøre når det gjelder motoren FØR båten forlater vidunderlige Mjøsa?. 2) Bør jeg ta inn batteriet? 3) Annet jeg bør gjøre før eller etter at båten går inn i vinterdvalen? Takknemlig - VELDIG takknemlig - for svar! Må også passe på å takke for tidligere eksperthjelp til nykommer Hamarsing Sitér dette innlegget Link to post
Amorosa Svart 5.Oktober.2004 Del på Facebook Svart 5.Oktober.2004 Her på Hamar begynner det å bli smått med båter på Mjøsa. Noen trosser vind og regn og fallende høstløv, men havna tynnes ut Jeg skal vel ta opp min snart også, og da er det at jeg trenger råd fra erfarne båteiere: Jeg har en Volvo Penta MD21A, 1978 modell, "totalrenovert" av hjelpsom fagperson. 1)Hva bør jeg sørge for å gjøre når det gjelder motoren FØR båten forlater vidunderlige Mjøsa?. 2) Bør jeg ta inn batteriet? 3) Annet jeg bør gjøre før eller etter at båten går inn i vinterdvalen? Takknemlig - VELDIG takknemlig - for svar! Må også passe på å takke for tidligere eksperthjelp til nykommer Hamarsing I baatplassens eminente arkiv ligger det en masse info om vinterlagring. Du finner det her Emneoversikt ser du på toppen av siden Sitér dette innlegget Link to post
jada Svart 5.Oktober.2004 Del på Facebook Svart 5.Oktober.2004 Du finner sikkert mye godt stoff der som Amorosa har foreslått å lete, men når du først har startet denne tråden, så kan jo følgende nevnes (uten at jeg har inngående kjennskap til din motor): Du må ikke nødvendigvis gjøre noe FØR båten forlater vannet, men det kan lønne seg å kjøre den varm før du skifter olje. La motoren suge inn frostvæske (du slipper i alle fall å kjøre gjennom med ferskvann først, for det har du vel fått nok av fra Mjøsa gjennom hele sesongen ) Skift olje og oljefilter. Skift dieselfiltre. Rengjør slam-/vannutskilleren. Skift anoder dersom motoren har slike. "Saus inn" motor og alt av elektriske koplinger med 5-55 eller 6-66 eller hva det nå heter. Fyll opp dieseltanken. Kople alt fra på batteripolene, og lad batteriet. La det stå i båten, da det trives best kaldt. Lad det gjerne opp en gang i løpet av vinteren, og før sjøsetting til våren. Har du ferskvannstank og varmtvannstank, så tøm disse. Har du toalett, så få litt frostvæske i dette, og tøm septiktanken. Pass på at det er god lufting under pressenningen. Har du kabiner i båten, så ha fuktsluker eller varme eller noe annet som får fuktigheten ned inne i båten. Men det er vel kanskje stabilt kaldt vinterklima hos deg, så da er fuktighet kanskje ikke noe stort problem. Dette er vel kanskje ikke noen utfyllende liste over gjøremål. Det er fort gjort å glemme noe farten her Sitér dette innlegget Link to post
hymer Svart 6.Oktober.2004 Del på Facebook Svart 6.Oktober.2004 ... og tøm septiktanken. ... Dette er vanligvis lettere å gjøre mens båten er (langt ute) på sjøen... Spørsmål om å "sause inn" motor etc. med 666: Er ikke mange av disse "sausene" rustløsende, dvs de inneholder noe stoff som tærer på metallet? Kan dette skade motor og annet i løpet av vinteren? Sitér dette innlegget Link to post
jada Svart 7.Oktober.2004 Del på Facebook Svart 7.Oktober.2004 Dette er vanligvis lettere å gjøre mens båten er (langt ute) på sjøen... Spørsmål om å "sause inn" motor etc. med 666: Jo, ubetinget en fordel å tømme septiken langt ute på sjøen, selvfølgelig Når det gjelder å "sause inn" motoren som jeg nevnte, så sprayer jeg i alle fall min motor og alle el-kontakter med 6-66 (eller hva det nå heter ) Første gang jeg konserverte en motor, hadde jeg en dyktig "motormann" til å gjøre det. Han sprayet hele det grønne dyret og alt av elektriske kontakter med noe tilsvarende 6-66 (eller hva det nå heter ) Etter det har jeg gjort det samme. Sitér dette innlegget Link to post
ok67 Svart 7.Oktober.2004 Del på Facebook Svart 7.Oktober.2004 Dette er vanligvis lettere å gjøre mens båten er (langt ute) på sjøen... Hvordan er det med tømming av septik i Mjøsa er det tillatt ? Synes å huske en føljetong anngående Skibladner og septik for ett år eller to tilbake. Sitér dette innlegget Link to post
jada Svart 7.Oktober.2004 Del på Facebook Svart 7.Oktober.2004 Er ikke Mjøsa ganske stor da Sitér dette innlegget Link to post
Hebbe Svart 7.Oktober.2004 Del på Facebook Svart 7.Oktober.2004 Hvordan er det med tømming av septik i Mjøsa er det tillatt ? Synes å huske en føljetong anngående Skibladner og septik for ett år eller to tilbake. Det er ikke lov til å tømme septikken i Mjøsa hverken for meg eller Skibladner... Skibladner kjører på disp. med tanke på utslippstilatelse når det gjelder sitt "direkte utløp" i Mjøsa. De har fått en tidsfrist på noen få år med å ordne med septikktank og tømmestasjon for møkka. I Mjøsa er det over 5000 fritidsbåter, mange av disse er selvsakt utstyrt med toalettinstalasjon av ett eller annet slag, alle (jeg inkludert) kvitter seg med møkka i drikkevannet vårt... Mjøsa som resipient er vel etter manges mening stor nok til å ta i mot møkka fra mange flere fritidsbåter enn hva som er tilfelle i dag. Sitér dette innlegget Båten har sin faste plass i hagen....... Link to post
Patton Svart 7.Oktober.2004 Del på Facebook Svart 7.Oktober.2004 Hei Hamarsing. Jeg hadde maken motor i min forrige båt. I manualen var det en grei beskrivelse av vinterklargjøringen. Dersom du ikke har den, tror jeg at jeg har en elektronisk kopi, send meg en IM, så skal jeg sende den over. Noe av det viktigste du gjør på høsten er vel å skifte motorolje. I tillegg er det lurt å kontrollere frostveska. Dersom den skal skiftes/evt ikke holder tilstrekkelig temperatur, kan det være greit å gjøre mens båten ennå er på vannet. Du kan dermed kjøre den varm etterpå, slik at du er sikker på at termostaten åpner og sirkulerer frostveska rundt i hele det lukkede systemet. Forøvrig har jeg hørt at man ikke skal bruke ublandet frostveske, da denne kan skille seg og forårsake frostsprengning. En kjenning påstod at det hadde skjedd på hans motor. Hvordan gikk det med eksosbendet, jeg mener å huske at du etterlyste et slikt? Tror jeg også så en plakat på Tjuvholmen hvor en slik ble etterlyst? Min båt ble forresten tatt opp i dag, deretter plassert i stor hall. Her blir det nok både båtpuss og båtprat sammen med likesinnede i vinter. Mvh Patton Sitér dette innlegget Link to post
Batdilla Svart 7.Oktober.2004 Del på Facebook Svart 7.Oktober.2004 Strengt rundt utslipp i Mjøsa, må vite. Ikke engang gråvann er lov, skal lovverket følges. Sitér dette innlegget Link to post
Hamarsing Svart 7.Oktober.2004 Del på Facebook Svart 7.Oktober.2004 Min båt ble forresten tatt opp i dag, deretter plassert i stor hall. Her blir det nok både båtpuss og båtprat sammen med likesinnede i vinter. Mvh Patton Takk, Patton, (og andre) for svar! Det er helt riktig, jeg satte opp en plakat på Tjuvholmen. Det var ingen repsons på den, så jeg måtte dra til Gøteborg for å hente deler, bl.a. bendet. Dette er en laaang historie som jeg ikke skal ta her. Mente å sende deg en IM, men finner ikk helt ut av hvordan jeg gjør det. Jeg har lett lenge (og vel?) etter et sted å plassere båten inne i vinter, det hadde dessuten vært flott å stå sammen med erfarne ,.... jeg er fremdeles amatør, og det syns nok . I sum: Kan du sende meg den vedlikeholdsmanualen som du nevnte, så er jeg uhorvelig takknemlig. Min epostadresse: oddeinert@yahoo.no. Adresse: Vestre gate 21A,I, 2315 Hamar. Ha en riktig god helg, både du og andre som har svart på mitt "nødrop". Hamarsing Sitér dette innlegget Link to post
Baltic Svart 13.Mars.2005 Del på Facebook Svart 13.Mars.2005 (redigert) Jeg lurer på om noen har erfaring med vinteropplag innendørs? Må en ha oppvarmet lagerhall for å slippe problematikken med kondens (mugg/sopp etc.), eller er dette en 'ikkesak' i kald hall også? Er det i såfall noen fordeler med opplag innendørs i kald hall kontra ute under presenning (bortsett fra jobben med opplagsstativ, bukker presenning etc.)? Jeg spør for neste år! Er litt tidlig ute men begynte plutselig å lure... Er det forresten noen som har gode tips for 'rimelig' opplag innendørs i Oslofjord-området? Redigert 13.Mars.2005 av Baltic (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Akira Maru Svart 13.Mars.2005 Del på Facebook Svart 13.Mars.2005 Grattis med flott 05 Baltic! Skal du innendørs, er det en fordel med oppvarmet hall selvfølgelig. Men, kald hall har sine fordeler fremfor presenning da temperatursvingninger her blir ikke like store og plutselige som "ute". Dessuten vil du i teorien ha en mer stabil luft mht. fuktighet. Det er for eks. greit og tørt på ei låve. Innendørslagring i Oslo området byr på mange muligheter, det er bare prisen som avgjør. Har du sett en hyggelig bonde på en traktor i nærheten, stopp han vel og spør? Sitér dette innlegget 2004 Yanmar 4JH3 72HK Turbo Link to post
Baltic Svart 13.Mars.2005 Del på Facebook Svart 13.Mars.2005 Jeg drar denne frem igjen da jeg håper på flere svar/kommentarer Sitér dette innlegget Link to post
Majali Svart 13.Mars.2005 Del på Facebook Svart 13.Mars.2005 vet at i sandefjordsdistriket er det noen bønder som sper på supsidiene med lagring av båter og campingvogner. en jeg pratet med tok ca 4000 for lagring innnendørs i kald låve. Da skulle du sørge for opplagsvogn og frakte båten til stedet. han sørget for vann,strøm etc. og plasserte båten i låven som du hadde tilgang til hele året. Det siste er ettersom jeg har forstått et springende punkt. mange jeg har pratet med har ikke mulighet for å besøke sin kjære gjennom vinterhalvåret.... Det ville jo vært trist det... At det er en kald hall tor jeg ikke er noe problem, iallefall ikke med tanke på sopp/mugg. Har sett noen båteri slike haller/låver og felles for de alle ar et det er svinekaldt og trekkfult... altså ingen gode boforhold for de nevnte uvenner.... Jeg som har trebåt ville nok ikke hatt den i en oppvarmet hall, tørker altfor mye! men det idelle er vel om du finner en fjelllhall eller noe som har stabil og frostfri temperatur hele vinteren gjennom. ? Erik Sitér dette innlegget Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre Link to post
borre16610 Svart 14.Mars.2005 Del på Facebook Svart 14.Mars.2005 (redigert) Vinterlagring inne er helt nydelig. Spørsmålet er vel egentlig hva det er verd for deg. Varmlagring av din båt tipper jeg vil komme på 20 - 25 000,- i Osloområdet. Da kommer alt i tillegg. Slemmestad muligens litt billigere, men gir ingen tilgang til båten. Få låver jeg vet om, som både har høy nok port og gulv som er solid nok for en Baltic. Hva med Scandboats? Mvh Børre Redigert 14.Mars.2005 av borre16610 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
M/Y Ellen Marie Svart 14.Mars.2005 Del på Facebook Svart 14.Mars.2005 Hva med Scandboats? Mvh Børre <{POST_SNAPBACK}> Kan du gå helt til Arendal, så er vel også Wector et alternativ. M/Y Ellen Marie Sitér dette innlegget . www.g-mt.no Link to post
jada Svart 14.Mars.2005 Del på Facebook Svart 14.Mars.2005 Hva med Scandboats? Kan du gå helt til Arendal........En liten presisering er vel på sin plass her. Hvis du mener at Scandboats ligger i Arendal, så fornærmer du "et helt folk". Scand, såvel som Joda og Marex ligger på Hasseltangen, Fevik, i Grimstad kommune, basta Å blande sammen Grimstad og Arendal gjør en ikke ustraffet Vel, dette var et lite sidesprang......... Sitér dette innlegget Link to post
Verrie Svart 14.Mars.2005 Del på Facebook Svart 14.Mars.2005 Vel, dette var et lite sidesprang......... <{POST_SNAPBACK}> Men dog fullt berettiget og på sin plass Apropos innendørs lagring. Når man hører om de høye priser som eksisterer på innendørs lagring, ville jeg heller (forutsatt at man har plass) investert i egen båthall av de mer solide typene. Dette er betalt inn igjen i løpet av 3-4 år, og kjøper man stor nok, så tar man også høyde for 2 fot-syka. Noen av de bedre hallene er meget tørre, gode til å holde på varmen, samt behagelige å arbeide inni. Sitér dette innlegget Link to post
M/Y Ellen Marie Svart 14.Mars.2005 Del på Facebook Svart 14.Mars.2005 En liten presisering er vel på sin plass her. Hvis du mener at Scandboats ligger i Arendal, så fornærmer du "et helt folk". Scand, såvel som Joda og Marex ligger på Hasseltangen, Fevik, i Grimstad kommune, basta Å blande sammen Grimstad og Arendal gjør en ikke ustraffet Vel, dette var et lite sidesprang......... <{POST_SNAPBACK}> Så, så, jeg er fra Arendal selv, og vi har nå alltid sett på Grimstad som et koselig lite "underbruk" M/Y Ellen Marie Sitér dette innlegget . www.g-mt.no Link to post
Baltic Svart 15.Mars.2005 Del på Facebook Svart 15.Mars.2005 Jeg prøver igjen! Er det noen som vet noe om kondens, fukt, mugg, sopp o.l. i kald hall for vinteropplag? Må en ha oppvarmet hall for å slippe problem med disse tingene? Er det noen som vet hvilken temp. som er å anbefale? Er det kanskje likegyldig hvilken temp. det er i hallen,- bare det er frostfritt og jevn temp. (lite variasjon) om en helt skal unngå fuktproblemer? Kanskje er det like greit med kald hall, ha kalesjen på og litt varme på i båten som gir litt lunk...? Synspunkter? Sitér dette innlegget Link to post
John_Kr Svart 15.Mars.2005 Del på Facebook Svart 15.Mars.2005 Beste er å ha båten lagret innendør og da med varme, men det er de ferreste av oss som har anledning til. Kalde uthus, båtnaust, garasjer, låver osv som har luftemuligheter er nesten like bra som oppvarmede rom. De kalde lagerlokalene slår kondens dersom du får raske svingninger i temperatur og luftfuktighet. F.eks - lange perioder med sprengkulte slår over til regn over natta, da slår det kondens. Slike forhold er sjelden. Verste form for lagring er utendørs med pressening som blaffrer i vinden og lager slitemerker. Utendørs lagring lager helt sikkert kondens. Jeg vil anbefale kalde lagringslokaler, generelt best og ikke minst billigst. Lykke til. Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.