Jump to content

Hva er det med prisen på brukte 10/15 hk påhengere?


Artekno

Recommended Posts

Jeg ser litt på bruktpriser på påhenger rundt 10 hk og må nesten le. Jeg får en splitter ny Evinrude (Tohatsu?) 9.9 hk til 13.990,- med kort stamme, manuell start og styrekult. Jeg holder motorer med el.start og fjernstyring utenom, for dette drar selvsagt opp prisen. Men så forlanger selgere av ymse BRUKTE motorer i samme kategori gjerne 12-14.000,- for sine "klenodier". Da snakker vi om motorer som er fra 1-6 år gamle, og ja, BRUKTE. Er det virkelig noen som kjøper bruktmotor til priser like oppunder og endog over det man får en ny motor av anerkjent merke for??

Gamle motorer, altså 2-taktere, er åpenbart "ettertraktet". 10 hk fra tidlig 80-tall forlanges det lett 5-6000,- for. Jeg mener, vi snakker om den delen på en båt som har desidert mest bevegelige deler og leamikk som slites og ubønnhørlig går i stykker. Så skal dette liksom frembringe gullpriser fordi man vitterlig prøver å bli kvitt den gamle skiten på Finn??!

 

Men dette gjelder altså bare 9.9/15 hk segmentet. Brukte 30-115 hk 2-taktere averteres til omtrent samme prisforlangende som en like gammel 9.9, uten at de blir solgt. La gå, hvem vil ha en 1989 90 hk Johnson bakpå i dag, liksom. Den bruker bensin så det holder og lukter som styggen sjøl. For det gjør jo ikke en gammel 9.9....

 

Jeg er rystet! Bakken Motor, here I come! :lol:

 

 

 

http://www.finn.no/finn/boat/motor/result?keyword=&ISPRIVATE=1&MOTORTYPE=2&PRICE_FROM=&PRICE_TO=&MOTORSIZE_FROM=9&MOTORSIZE_TO=15&sort=1

 

-Og det er pr i dag "bare" 93 brukte motorer mellom 9 og 15 hk til salgs fra privatpersoner....

Redigert av H-35 (see edit history)

Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150

Link to post
Share on other sites

Sånn går det når en skal rose opp dei gamle 2T motorene opp i skyene som det

eneste saligjørende på div fora også dette,

Enkelte vil bli forledet til å tro at dei sitter på en gullklump og priser motoren der-

etter. Nei kjøp en ny motor og få 5 års garanti på handelen.

Link to post
Share on other sites

Joda, det er mindre leamikk på en 2-takter. Før hadde de også en fordel på vekt, men nå veier en slik ny 4-takter "bare" 37 kilo. Alt annet som selges brukt går gjerne for en viss %, fra halv nypris og nedover mot omtrent null. Men dette gjelder ikke gamle 9.9 hk motorer??

 

4-taktere begynner også å bli gamle, og de skal det altså likevel betales gullsnørr for?? Det er vel en grunn til at så mange ligger usolgt. Det er ikke akkurat mangel på tilbud som presser prisen opp...


Enkelte vil bli forledet til å tro at dei sitter på en gullklump og priser motoren der-
etter. Nei kjøp en ny motor og få 5 års garanti på handelen.

 

Jepps... Det ender nok med det. Så slipper jeg å søle med oljeblanding og sota tennplugger! :smiley:

Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150

Link to post
Share on other sites

Det hjelper lite og syte over prisen når motorene omsettes for gullpriser så snart de blir lagt på nettet. Markedet rår( som alltid) Små 2 takt er noe folk vil ha, og påstå noe annet er tull.

 

 

Det gjør de jo ikke. Men la oss sammenligne fugl med fugl i hvertfall. Hva er det som gjør en 5 år gammel "nydelig og pen og topp stand" garasjemotor UTEN GARANTI så verdifull? Forhandlere har jo containere fulle av NYE motorer til nesten samme pris, med 5 års garanti? Er folk heeelt sveiseblinde?

Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150

Link to post
Share on other sites

Jeg "sitter" på en minimalt brukt 2003 Tohatsu 8 hk 2-takter som veier kun 26 kg. Kommer ikke til å selge den for den er jo nesten gull verd :smiley: Men har fått forespørsler.

Enkel mekanikk, lett vekt, driftssikker for å bruke på slepe/davitjolle.

Jeg greier aldri å slite ut motoren mekanisk siden jeg ikke bruker den på en båt som er i vanlig drift. Spesiellt ikke nå, har ikke brukt motoren siden cirka 2006 så må vel ta en kjapp sjekk på den kanskje.

 

Mange av de som selges til "stive" priser på finn.no er vel slike som nettopp er minimalt brukt.

Vekt og enkel mekanikk samt at slike motorer ikke er tillatt solgt i bl.a.Norge lengre bidrar til en høyere bruktpris enn normalt.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

-når man ikke lengre kan ta gullpriser for gamle utrangerte båter, så forsøker man å ta det igjen på rimeligere ting som de fleste har penger nok til å betale gullpris for. Siden påhengsmotorer i denne størrelsen koster mellom 5 og 10 tusen, så kan man ta seg råa til å betale blodpris/ nypris. En gammel båt til blodpris/ nypris derimot... da er det snakk om noen flere nuller og man tenker seg naturligvis godt om... -fordi man FØLER det blir dyrt.

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

De siste 2-takterne som ble solgt har sikkert mange år foran seg så fremt de er godt behandlet. Men det har man som bruktkjøper ingen garanti for. Har man selv hatt den siden den var ny, eller på annen måte kjenner historikken på den, så byttet man den jo ikke. Men se på 4-5 år gamle Yamaha 4-takterne da. Folk forlanger jo det samme som for en splitter ny Evinrude 4-takter! Det henger jo ikke på greip. Ikke kan de enkelt trimmes til 15 hk heller, selv om noen tror det.

Da gjør man best i å kjøpe NYTT...

Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150

Link to post
Share on other sites

For min del er den aller viktigste grunnen til at jeg beholder min gamle Tohatsu 8 hk totakter at det går an å legge den fra seg i alle mulige stillinger uten at den blir ødelagt. 4-taktere må du legge rett vei, ellers renner oljen inn alle steder den ikke skal være.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...