Artekno Startet 10.Juli.2013 Del på Facebook Startet 10.Juli.2013 (redigert) Jeg ser litt på bruktpriser på påhenger rundt 10 hk og må nesten le. Jeg får en splitter ny Evinrude (Tohatsu?) 9.9 hk til 13.990,- med kort stamme, manuell start og styrekult. Jeg holder motorer med el.start og fjernstyring utenom, for dette drar selvsagt opp prisen. Men så forlanger selgere av ymse BRUKTE motorer i samme kategori gjerne 12-14.000,- for sine "klenodier". Da snakker vi om motorer som er fra 1-6 år gamle, og ja, BRUKTE. Er det virkelig noen som kjøper bruktmotor til priser like oppunder og endog over det man får en ny motor av anerkjent merke for?? Gamle motorer, altså 2-taktere, er åpenbart "ettertraktet". 10 hk fra tidlig 80-tall forlanges det lett 5-6000,- for. Jeg mener, vi snakker om den delen på en båt som har desidert mest bevegelige deler og leamikk som slites og ubønnhørlig går i stykker. Så skal dette liksom frembringe gullpriser fordi man vitterlig prøver å bli kvitt den gamle skiten på Finn??! Men dette gjelder altså bare 9.9/15 hk segmentet. Brukte 30-115 hk 2-taktere averteres til omtrent samme prisforlangende som en like gammel 9.9, uten at de blir solgt. La gå, hvem vil ha en 1989 90 hk Johnson bakpå i dag, liksom. Den bruker bensin så det holder og lukter som styggen sjøl. For det gjør jo ikke en gammel 9.9.... Jeg er rystet! Bakken Motor, here I come! http://www.finn.no/finn/boat/motor/result?keyword=&ISPRIVATE=1&MOTORTYPE=2&PRICE_FROM=&PRICE_TO=&MOTORSIZE_FROM=9&MOTORSIZE_TO=15&sort=1 -Og det er pr i dag "bare" 93 brukte motorer mellom 9 og 15 hk til salgs fra privatpersoner.... Redigert 10.Juli.2013 av H-35 (see edit history) Sitér dette innlegget Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150 Link to post
hanto1 Svart 10.Juli.2013 Del på Facebook Svart 10.Juli.2013 Markedet rår. Mange foretrekker 2 takt på mindre motorer. Vi har 3 gamle små Suzukimotorer som bare går og går. Den eldste er vel 25 år nå. Et drag i snora & off we go. Sitér dette innlegget Link to post
Kiekhaefer Svart 10.Juli.2013 Del på Facebook Svart 10.Juli.2013 Sånn går det når en skal rose opp dei gamle 2T motorene opp i skyene som det eneste saligjørende på div fora også dette, Enkelte vil bli forledet til å tro at dei sitter på en gullklump og priser motoren der- etter. Nei kjøp en ny motor og få 5 års garanti på handelen. Sitér dette innlegget Link to post
Artekno Svart 10.Juli.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Juli.2013 Joda, det er mindre leamikk på en 2-takter. Før hadde de også en fordel på vekt, men nå veier en slik ny 4-takter "bare" 37 kilo. Alt annet som selges brukt går gjerne for en viss %, fra halv nypris og nedover mot omtrent null. Men dette gjelder ikke gamle 9.9 hk motorer?? 4-taktere begynner også å bli gamle, og de skal det altså likevel betales gullsnørr for?? Det er vel en grunn til at så mange ligger usolgt. Det er ikke akkurat mangel på tilbud som presser prisen opp... Enkelte vil bli forledet til å tro at dei sitter på en gullklump og priser motoren der-etter. Nei kjøp en ny motor og få 5 års garanti på handelen. Jepps... Det ender nok med det. Så slipper jeg å søle med oljeblanding og sota tennplugger! Sitér dette innlegget Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150 Link to post
hanto1 Svart 10.Juli.2013 Del på Facebook Svart 10.Juli.2013 Det hjelper lite og syte over prisen når motorene omsettes for gullpriser så snart de blir lagt på nettet. Markedet rår( som alltid) Små 2 takt er noe folk vil ha, og påstå noe annet er tull. Sitér dette innlegget Link to post
Artekno Svart 10.Juli.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Juli.2013 Det hjelper lite og syte over prisen når motorene omsettes for gullpriser så snart de blir lagt på nettet. Markedet rår( som alltid) Små 2 takt er noe folk vil ha, og påstå noe annet er tull. Det gjør de jo ikke. Men la oss sammenligne fugl med fugl i hvertfall. Hva er det som gjør en 5 år gammel "nydelig og pen og topp stand" garasjemotor UTEN GARANTI så verdifull? Forhandlere har jo containere fulle av NYE motorer til nesten samme pris, med 5 års garanti? Er folk heeelt sveiseblinde? Sitér dette innlegget Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150 Link to post
Teerex Svart 10.Juli.2013 Del på Facebook Svart 10.Juli.2013 Jeg "sitter" på en minimalt brukt 2003 Tohatsu 8 hk 2-takter som veier kun 26 kg. Kommer ikke til å selge den for den er jo nesten gull verd Men har fått forespørsler. Enkel mekanikk, lett vekt, driftssikker for å bruke på slepe/davitjolle. Jeg greier aldri å slite ut motoren mekanisk siden jeg ikke bruker den på en båt som er i vanlig drift. Spesiellt ikke nå, har ikke brukt motoren siden cirka 2006 så må vel ta en kjapp sjekk på den kanskje. Mange av de som selges til "stive" priser på finn.no er vel slike som nettopp er minimalt brukt. Vekt og enkel mekanikk samt at slike motorer ikke er tillatt solgt i bl.a.Norge lengre bidrar til en høyere bruktpris enn normalt. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
christensenleif@msn.com Svart 10.Juli.2013 Del på Facebook Svart 10.Juli.2013 9,9/ 15 markedet er vel styrt av foreldre som vil ha jollemotor til mindreårige mvh Leif Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 10.Juli.2013 Del på Facebook Svart 10.Juli.2013 (redigert) -når man ikke lengre kan ta gullpriser for gamle utrangerte båter, så forsøker man å ta det igjen på rimeligere ting som de fleste har penger nok til å betale gullpris for. Siden påhengsmotorer i denne størrelsen koster mellom 5 og 10 tusen, så kan man ta seg råa til å betale blodpris/ nypris. En gammel båt til blodpris/ nypris derimot... da er det snakk om noen flere nuller og man tenker seg naturligvis godt om... -fordi man FØLER det blir dyrt. Redigert 10.Juli.2013 av Eureka (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
lavan Svart 10.Juli.2013 Del på Facebook Svart 10.Juli.2013 En 2-takter er sprekere og lettere samt langt mer holdbar en tilsvarende4-takter,selv har vi en 99mod yamaha 2-t på slepejolla og kommer aldri til å bytte den ut med en dyr daff upålitelig4-takter;-) Sitér dette innlegget Link to post
Kristian_H Svart 10.Juli.2013 Del på Facebook Svart 10.Juli.2013 Jeg har en 2006 modell tihatsu 9.9 som ikke er brukt siden 2007, denne må jo være verdt 20k!! Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 10.Juli.2013 Del på Facebook Svart 10.Juli.2013 hehe, jeg skulle gjerne hatt en 8 / 9.8hk tohatsu samt en 9.9 Vmax jr Yamaha stående på lur. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Artekno Svart 10.Juli.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Juli.2013 De siste 2-takterne som ble solgt har sikkert mange år foran seg så fremt de er godt behandlet. Men det har man som bruktkjøper ingen garanti for. Har man selv hatt den siden den var ny, eller på annen måte kjenner historikken på den, så byttet man den jo ikke. Men se på 4-5 år gamle Yamaha 4-takterne da. Folk forlanger jo det samme som for en splitter ny Evinrude 4-takter! Det henger jo ikke på greip. Ikke kan de enkelt trimmes til 15 hk heller, selv om noen tror det. Da gjør man best i å kjøpe NYTT... Sitér dette innlegget Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150 Link to post
Ove Gram Nipen Svart 11.Juli.2013 Del på Facebook Svart 11.Juli.2013 For min del er den aller viktigste grunnen til at jeg beholder min gamle Tohatsu 8 hk totakter at det går an å legge den fra seg i alle mulige stillinger uten at den blir ødelagt. 4-taktere må du legge rett vei, ellers renner oljen inn alle steder den ikke skal være. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.