Jump to content

Lav toppfart på Skibsplast 655 / Suzuki DF 140


steib

Recommended Posts

Hei,

 

Jeg har en Skibsplast 655 med Suzuki DF 140 2002-modell på hekken. Jeg oppnår en toppfart på rett over 30 knop (målt med GSP) på denne, om vi er to eller seks personer i båten spiller lite inn. Maks turtall ligger på ca 6000 o/min. Det sitter i dag en original propell på båten, men jeg har liggende en 14X19 stålpropell jeg skal montere med det første.

 

Mitt inntrykk er at båten går for dypt i vannet i toppfart, samme hvor mye jeg trimmer motoren. Jeg får ikke løftet baugen nok før jeg kommer til punktet der motoren er trimmet for høyt og propellen ikke lenger får "feste". Motoren sitter nå montert på laveste posisjon etter hva jeg kan huske, motorfeste "henger" altså på festebraketten. Dette er første sesongen jeg eier denne båten, jeg har derfor ingen historikk på om andre propeller og/eller innfestingshøyder er utprøvd tidligere.

 

Akselerasjonen er meget bra, men toppfarten burde vel ligge mellom 34-37 knop på denne båten litt avhengig av stigning på propellen?

 

Takknemmelig for innspill/erfaringer her!

 

Link to post
Share on other sites

Propellen har vel for liten stigning i alle fall, så det er jo bare å teste større saker. Kanskje den originale er 17" ?

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Mitt inntrykk er at båten går for dypt i vannet i toppfart, samme hvor mye jeg trimmer motoren. Jeg får ikke løftet baugen nok før jeg kommer til punktet der motoren er trimmet for høyt og propellen ikke lenger får "feste". Motoren sitter nå montert på laveste posisjon etter hva jeg kan huske, motorfeste "henger" altså på festebraketten.

 

i enkelte tilfeller kan det være selve skroget som er innhult, slik at man ikke klarer å få løftet det ut av vannet skikkelig.

Kan komme av feil i støpinga, eller at båten har stått for dårlig oppstøttet på henger. (Men høres jo rart ut om det skulle være tilfelle med en såpass solid og godt bygd båt som det er snakk om her)

 

Er propellen i god stand, ingen skader?

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Har samme båt 2005 modell.. Med 21" propell.. Oppnår 35,4 gps knop på den.. Mer enn det virker det ikke som det er mulig å få.. Selgeren sa han hadde hatt 39.. Men da var det vel montert vinger på siden..

 

Ang trimming så er den ikke lett å få skikkelig opp av vannet.. Ikke noe sportslig skrog på den..

Jeg får like under 6000 rpm...

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Angående turtall så er du vel ikke langt unna riktig, som er 6200 om jeg ikke husker feil? Stålpropell med 14x19 vil vel kanskje gi deg litt høyt turtall?

 

Jeg hadde en DF140 på en Mørebas 7200. Den gjorde 32 knop på GPS. En kjempemotor, veldig fornøyd. Mye for pengene, men de har i alle fall ikke underdrevet motoreffekten. Mine tanker er at du sikkert ikke har så mye mer å hente uansett, men det kan jo høres ut som om du bør vurdere å heve motoren. Har du sett på hvordan antikavitasjonsplaten ligger i forhold til vannstrømmen?

 

Forresten, en ting som slår meg her. Burde ikke du hatt betydelig mer enn 30 knop med 14x23 og 6000 o/min? Får det ikke helt til å rime. Har du dobbelsjekket stigningen på propellen? Om jeg husker riktig, så er utvekslingen på den årgangen 2.38. Om det stemmer at du har 23" stigning, så burde du hatt ca. 40 knop. Antar at et eller annet tall i regnestykket er feil :)

Redigert av leif_erikg (see edit history)

Følg oss på YouTube: Verdens Barskeste Kyst / i liten båt

Link to post
Share on other sites

Om du oppnår 6000 o/min er det vel ikke lettere propell du trenger. Det står vel en 14x23 på den originalt.

 

Propellen som sitter på er 14X19, denne er relativt hel med få skader av betydning.

 

Jeg har ikke sett på antikavitasjonsplaten i forhold til vannstrømmen; men denne bør vel flukte omtrent med kjølen?

Link to post
Share on other sites

 

Propellen som sitter på er 14X19, denne er relativt hel med få skader av betydning.

 

Jeg har ikke sett på antikavitasjonsplaten i forhold til vannstrømmen; men denne bør vel flukte omtrent med kjølen?

Med 14x19 skal du vel klare ca. 33 knop ved 6000 o/min, avhengig av hvor mye slip du har, og da ser det vel ut til at tallene stemmer litt bedre. 14x19 stål propell vil sikkert fungere greit da, men turtall vil sannsynligvis bevege seg litt lengre vekk fra korrekt turtall. Jeg hadde vel også 14x19 stål når jeg klarte 32 knop. Jeg tipper du kan håpe på en knop ekstra med stål, men ikke noe særlig mer.

 

Sannsynligvis kan den være litt over kjølen. Litt avhengig av hvor langt ut fra kjølen motoren kommer, og hvordan vannstrømmen under båten er. Du må nesten bare se, eventuelt prøve å heve motoren. Om den flukter med kjølen, så vil jeg tippe du kan heve den litt, men det er vel kun en test som vil gi fasit her.

Følg oss på YouTube: Verdens Barskeste Kyst / i liten båt

Link to post
Share on other sites

Jeg har også en del vekt ombord så tviler på at du har tyngre båt.. Har vanntank, full bensintank, do og septik, kjøleboks osv..

 

Hvilken fart får du på marsjfart? 4000 rpm?

 

Jeg har også en 19" men har ikke prøvd den ennå.. Kjøpte båten i vår..

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Samme i 2005 modell.. Mulig jeg får sjekka det, men drar på ferie i morra.. Skal se om jeg kan sjekke det i kveld...

 

Siden turtallet er så høyt uansett last kan det jo virke som propellen er litt liten..

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Mener vår DF140 står på festehull 3 av 5 på vår 655 og det er vel dermed 2 hakk over det du har steib. Jeg kan dobbelsjekke når bare drittværet gir seg (kulig og regn :nonod: )

 

Har dessuten god effekt av powertrim på vår 655 (både på fart/turtall) og på krengning (ved sidevind og/eller skjevlast)..

Redigert av Helge (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvordan hjelper det på skjev last?

 

Er enig i at den hjelper jeg også, spesielt med å trimme baug ned, men baug opp er den litt "beskjeden"..

 

Riktignok var gamlebåten en liten jeep med 130 hk, og den fløy på bølgetoppene ved maks trim ut.. Skibsplasten reagerer mye mindre, samme hvor langt jeg trimmer, mn det er jo en helt annen båt..

 

Helge: du får reise sørover;) her i Kristiansand er det22 grader og sol nå, men mye vind.. Mangler bare båten..

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Hvordan hjelper det på skjev last?

 

Er enig i at den hjelper jeg også, spesielt med å trimme baug ned, men baug opp er den litt "beskjeden"..

 

Helge: du får reise sørover;) her i Kristiansand er det22 grader og sol nå, men mye vind.. Mangler bare båten..

 

 

Når vi under fart (planenede båt) trimmer motoren helt ned på vår 655 kan den krenge en del ved både skjev last og delvis også sidevind. Når motoren trimmes mye ut (60 til 90 prosent på indikatoren) retter båten seg ganske mye opp mht krengning. Har powertrim på både 655 med DF140, 450VS med Yamaha80 og Sunwin14 med Yamaha40 og synes ikke effekten av powertrim er så mye mindre (noe forskjell er det jo) på vår 655 enn på de to andre mindre båtene.

 

 

 

Sørover..... med en større cabincruiser hadde vi kanskje gjort det :lol: men med stort hus som "basecamp" og bare mindre båter blir vi nok her nord for Stadt til tross for relativt dårlig vær så langt.

Redigert av Helge (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei igjen og takk for svar og tips/bilder.

 

Etter et dykk under båten i helgen ser jeg at hele skroget er fullstendig dekket av rur. Jeg har ikke sett maken før. At dette er hovedårsaken til problemene kan det ikke være noen tvil om. Maks turtall jeg klarer å oppnå er nå 5000 o/min, og en toppfart på 24 knop.

 

Bunnstoffet ble lagt på i september i fjor av forhandleren jeg kjøpe båten av, kan dette være årskaen til all groingen, altså tiden fra påføring av bunnstoff til sjøsetting? Jeg vet at dette er diskutert i andre tråder, uten at jeg kan se det foreligger noen fasit her. Hvilket produket som er brukt i dette tilfellet kjenner jeg ikke til.

 

Er det noen som har gode tips/erfaringer med fjerning av rur i sånnt omfang? Det meste får jeg bort med bruk av høytrykkspyler umiddelbart etter opptak, men "rota" på ruren blir hengende fast.

Link to post
Share on other sites

Saltsyre. Smør på, la virke litt og spyl av. Bruk egnet tøy, sko og briller! Saltsyre (30%) kjøpes i en hvilken som helst jernvarehandel. Saltsyren løser opp kalk og du vil se at det "skummer" når det jobber med ruren.

 

Og så er det på med nytt bunnstoff.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

  • 5 uker senere...

En liten oppdatering på denne: Toppfart med to personer var nede i 21 knop før jeg tok ferie i slutten av juli. I går trakk jeg opp båten - at denne har gått tungt i vannet er ikke så rart...

 

Jeg fikk av det meste med bruk av malingsskrape og rett og slett et trestykke. Sprayet så på en skjellfjerner kjøpt på Seasea og spylte av på nytt. Denne virket sånn passe synes jeg. Det blir en ekstra finpuss med skrape i dag før jeg legger på Jotun Non Stop og hiver båten på sjøen igjen i morgen. Da forhåpentligvis med toppfart godt over 30 knop.

 

bilde

bilde

bilde

Link to post
Share on other sites

Hehe.. Ser ut som du har kjørt med bremser der ja..

 

Til info går min 35,9 på maks på GPS. Så rundt det burde du klare;)Forresten.. Hvilket bunnstoff har du? Ser ikke ut til at det fungerer helt;)

Redigert av glalaks (see edit history)

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Båten har ligget på Sarbuvollen båtforening i Bærum. Det er sjuende året jeg ligger der (første med denne båten) og har aldri opplevd groing av betydning enten jeg har brukt bunnstoff fra Jotun eller Biltema.

 

Jeg kjøpte båten av en forhandler i fjor høst, de la på Jotun selvpolerende i forbindelse med klargjøring den gang. Jeg la ikke på nytt bunnstoff i våres, så sånn sett er det gammelt bunnstoff på båten, men jeg har ikke tidligere opplevd dette som noe problem. Flere av årene jeg har ligget der har jeg kun flekket båten under om våren, uten at dette har resultert i groing av betydning.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...