Jump to content

Wyvern forlis

shaukaas

Recommended Posts

Vil tro at eieren av Wyvern har meget gode kontakte og at båten har mange venner i offshoremiljøet. Hører rykter om at folk snakker sammen og at "denne skal opp".

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Det tviler jeg ikke på, men dette er jo ikke noe man kan ta for gitt. Vanlig dagsleie for en sånn operasjon er vel i størrelsesområdet en "vanlig" årslønn. Men det er jo enklere/billigere å hente opp noe fra 50 meter ift 495 meter.

Vi får håpe Wyvern ikke har fått så mye skader når den traff bunnen

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Det er trist med omkomne. Samtidig kan man reflektere litt over skjønnet som ble utøvd når skipper på havarist og redningstjenesten overgir båten pga risiko, og mannskapet på en annen seilbåt går ombord for å redde havaristen.

Jeg også undret meg veldig over dette når jeg leste saken. Lurer på hva som skjedde og hvordan de tenkte.

Bruk vest!

Trodde den svenske redningstjenesten hadde ansvar og kontroll [...]

Ser for meg ut som svenskene styrte og at de hadde god kontroll på den opprinnelige reddningsaksjonen:

http://www.sjofartsverket.se/sv/Sjofart/Sjo--och-flygraddning/JRCC-Online/Storre-segelbat-tar-in-vatten-i-Ostersjon/?RescueType=1&Status=1&Period=2

Kl 0800 var egentlig operasjonen avsluttet, alle var reddet og alle innvolverte fartøy på vei hjem eller videre (untatt Wyvern, som var på vei til bunns). Så en time senere går tre mann fra Gylde Swan, på eget initiativ, ombord rett før båten synker, med det utfallet at en mann blir med ned i dypet og to andre må reddes opp av vannet.

• 4 uker senere...

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Synes det ser ut som om løftestroppene er festet for langt akterut og at båten truer med å skli ut....

og når de nå pumper ut vann vil jo dette bli verre og verre...... :pray:

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

og der flyter den av seg selv i slappe stropper :thumbsup:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...