Jump to content

Wyvern forlis

shaukaas

Recommended Posts

Dette er vel en mulighet, mener å huske dette var problemet på Christiania som jo også er Colin Archer konstruksjon. Der kom de vel frem til at det var en konstruksjonssvaket med mastefisken (støtten i bunnen av masten mot kjølen)

Synes det kunne se ut som natene ved en av bordgangene på babord side var løsnet mens de løftet henne ombord, men dette kan jo også være trutning e.l fra å ligge på havbunnen.

Uansett var det fantastisk at de fikk båten opp like hel så får vi håpe hun seiler igjen fort!

Flott at en så fin båt blir hevet og at de ytre skadene ikke er så ille. Værre var det med Mohawk II som ble nedrent og omtrent delt i to i den engelske kanalen. Men også den ble hevet og restaurert.

Her et bilder av Mohawk tatt for noen minutter siden da de heiser seil for å gå nordover etter å ha ligget noen dager her ved Gullholmen i Sverige der vi også ligger og venter på roligere forhold før vi også går nordover.

bilde

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Foreløpig status: det kan virke som mulig brudd på et par av kjølboltene som kan ha ført til lekkasje framme på babord side foran i skroget (ifølge gruppa "Hev og restaurer Stavangers Ambassadør Wyvern" på Facebook og Aftenbladet). Heldigvis er den lokale båtbyggerguruen Sverre Naustvik engasjert i arbeidet med fartøyet, han er en mann som jobber raskt og får til det han gjør :thumbsup:

Wyvern er beregnet å ankomme Vågen i Stavanger 17.00 på onsdag. Hvis de har fått ordnet lekkasjen blir det sjøsetting og transport til slippen til Sverre for egen maskin.

Redigert av Hakkannen (see edit history)

Har de fått liv i motoren allerede?

Jeg stod og så på en båt som ble tatt opp fra 8-10 meters dyp i hjemmehavna mi for et par år siden. Båten hadde ligget under i godt og vel et halvt år. En halvtimes tid etter at den var hevet og lenset var Sabben i gang igjen, og gikk som om den aldri hadde gjort annet. Alle instrumenter fungerte, lanterner og til og med ekkoloddet var OK. Det eneste som ikke virket var faktisk radaren, sikkert forståelig i og med at antennen lå akkurat i vannskorpen noen uker før den gled ut på dypere vann. Om en motor skal berges må det skje med en gang, dvs samme dag som den blir tatt opp. Får den stått i friluft med sjøvann innvendig blir det veldig fort for sent...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Koselig med bilde av Mohawk II, Jentungen er om bord, så det varma et pappahjerte å se den!

I går var jeg utpå bryggen der Mohawk lå, og der koste alle ungene seg med å bade fra bryggen. Da så jeg sikkert jentungen din også. Tidligere i dag hadde jeg faktisk prat med en seiler som hadde nevøen ombord på Mohawk da den ble pårent. Fikk noen dramatiske historier fortalt av ham.

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

her et bilde av 4 (fire) av Sjøleiks kjølbolter:
den første satt under betongballasten, og slik ser sannsynligvis alle ut som var dekket, og konservert under betong (vi sjekket to på forskjellige steder).
den neste satt i et "tørt"sted gjennom kjølsvinet, men ikke dekket av betong
den tredje er èn av fem kjølbolter som satt under motoren, uten betong og uten kjølsvin (bare gjennom kjølstokken)
og den fjerde (usynlig) representerer de andre - de var bare vekk...
Nå, siden alle de dårlige er skiftet føler jeg meg trygg på sjøen igjen...

bilde

Drittjobb - særlig det å skjære hull i betongen - men det er livsviktig!

Da ankommer Wyvern Vågen klokka 17:00 i dag. Strandkaien blir stengt mellom 16:30-19:00 i forbindelse med ankomsten. I følge planen skal de gå for (den nå funksjonelle) egen maskin til Naustviken etter den blir sjøsatt klokka 18:30. Blir kjekt å se Wyvern på sjøen igjen :smiley: Det var ikke mange som trodde det skulle skje så kjapt igjen rett etter forliset.

Redigert av Hakkannen (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...