båtløskar Svart 11.August.2013 Link til dette innlegget Svart 11.August.2013 de sa de hadde funnet lekkasjen og at det var det de hadde fryktet så det blei en jobb og få den tett.. noen som har fått med seg hva feilen faktisk er? Sitér dette innlegget Link to post
Asbjørn2 Svart 11.August.2013 Link til dette innlegget Svart 11.August.2013 Forstår ikke hvorfor journalisten ikke spurte hvor vannet kom inn når de snakket om at de hadde funnet lekkasjen. Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 11.August.2013 Link til dette innlegget Svart 11.August.2013 Enig med Sunny 33 . Hvorfor kommer ikke det klart fram? Sitér dette innlegget Link to post
Sunny33 Svart 11.August.2013 Link til dette innlegget Svart 11.August.2013 (redigert) Dette er det sikkert mange som har bedre greie på enn meg, men er det en mulighet for at bunnen av masten har ``presset`` ut nederste bord. Hvis det har vært bevegelse i masten da har hørt noenlunde den teorien , men vet ikke om jeg forklarer riktig. Redigert 11.August.2013 av Sunny33 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Morten_L Svart 11.August.2013 Link til dette innlegget Svart 11.August.2013 Dette er vel en mulighet, mener å huske dette var problemet på Christiania som jo også er Colin Archer konstruksjon. Der kom de vel frem til at det var en konstruksjonssvaket med mastefisken (støtten i bunnen av masten mot kjølen) Synes det kunne se ut som natene ved en av bordgangene på babord side var løsnet mens de løftet henne ombord, men dette kan jo også være trutning e.l fra å ligge på havbunnen. Uansett var det fantastisk at de fikk båten opp like hel så får vi håpe hun seiler igjen fort! Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 12.August.2013 Link til dette innlegget Svart 12.August.2013 Flott at en så fin båt blir hevet og at de ytre skadene ikke er så ille. Værre var det med Mohawk II som ble nedrent og omtrent delt i to i den engelske kanalen. Men også den ble hevet og restaurert. Her et bilder av Mohawk tatt for noen minutter siden da de heiser seil for å gå nordover etter å ha ligget noen dager her ved Gullholmen i Sverige der vi også ligger og venter på roligere forhold før vi også går nordover. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Hakkannen Svart 12.August.2013 Link til dette innlegget Svart 12.August.2013 (redigert) Foreløpig status: det kan virke som mulig brudd på et par av kjølboltene som kan ha ført til lekkasje framme på babord side foran i skroget (ifølge gruppa "Hev og restaurer Stavangers Ambassadør Wyvern" på Facebook og Aftenbladet). Heldigvis er den lokale båtbyggerguruen Sverre Naustvik engasjert i arbeidet med fartøyet, han er en mann som jobber raskt og får til det han gjør Wyvern er beregnet å ankomme Vågen i Stavanger 17.00 på onsdag. Hvis de har fått ordnet lekkasjen blir det sjøsetting og transport til slippen til Sverre for egen maskin. Redigert 12.August.2013 av Hakkannen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
grawis Svart 12.August.2013 Link til dette innlegget Svart 12.August.2013 Hvis de har fått ordnet lekkasjen blir det sjøsetting og transport til slippen til Sverre for egen maskin. Har de fått liv i motoren allerede? Imponerende, i tilfelle. Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 12.August.2013 Link til dette innlegget Svart 12.August.2013 Det har de nok garantert ikke Mente selvfølgelig at Wyvern skal slepes, men flytende for eget skrog, hvis det høres bedre ut Sitér dette innlegget Link to post
Christensen Svart 12.August.2013 Link til dette innlegget Svart 12.August.2013 Her et bilder av Mohawk tatt for noen minutter siden da de heiser seil for å gå nordover etter å ha ligget noen dager her ved Gullholmen i Sverige Koselig med bilde av Mohawk II, Jentungen er om bord, så det varma et pappahjerte å se den! Sitér dette innlegget Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis! Link to post
index Svart 12.August.2013 Link til dette innlegget Svart 12.August.2013 Har de fått liv i motoren allerede? Jeg stod og så på en båt som ble tatt opp fra 8-10 meters dyp i hjemmehavna mi for et par år siden. Båten hadde ligget under i godt og vel et halvt år. En halvtimes tid etter at den var hevet og lenset var Sabben i gang igjen, og gikk som om den aldri hadde gjort annet. Alle instrumenter fungerte, lanterner og til og med ekkoloddet var OK. Det eneste som ikke virket var faktisk radaren, sikkert forståelig i og med at antennen lå akkurat i vannskorpen noen uker før den gled ut på dypere vann. Om en motor skal berges må det skje med en gang, dvs samme dag som den blir tatt opp. Får den stått i friluft med sjøvann innvendig blir det veldig fort for sent... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Lars H. Svart 12.August.2013 Link til dette innlegget Svart 12.August.2013 (redigert) Koselig med bilde av Mohawk II, Jentungen er om bord, så det varma et pappahjerte å se den! I går var jeg utpå bryggen der Mohawk lå, og der koste alle ungene seg med å bade fra bryggen. Da så jeg sikkert jentungen din også. Tidligere i dag hadde jeg faktisk prat med en seiler som hadde nevøen ombord på Mohawk da den ble pårent. Fikk noen dramatiske historier fortalt av ham. Lars H. Redigert 12.August.2013 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
haugi Svart 12.August.2013 Link til dette innlegget Svart 12.August.2013 Noen her som skal ut og ta imot den når den kommer på onsdag? Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 12.August.2013 Link til dette innlegget Svart 12.August.2013 Må nok en tur på sjøen da ja Sitér dette innlegget Link to post
haugi Svart 12.August.2013 Link til dette innlegget Svart 12.August.2013 Blir nok en tur på meg også tenker jeg Sitér dette innlegget Link to post
Hafrsfjord Svart 12.August.2013 Link til dette innlegget Svart 12.August.2013 de sa de hadde funnet lekkasjen og at det var det de hadde fryktet så det blei en jobb og få den tett.. noen som har fått med seg hva feilen faktisk er? Forliset kan skyldes brudd i kjølbolter http://www.aftenbladet.no/nyheter/lokalt/stavanger/Forliset-kan-skyldes-brudd-i-kjolbolter-3230483.html#.UgjtsaU4UyU Sitér dette innlegget Link to post
Asbjørn2 Svart 12.August.2013 Link til dette innlegget Svart 12.August.2013 Det har de nok garantert ikke Mente selvfølgelig at Wyvern skal slepes, men flytende for eget skrog, hvis det høres bedre ut I et av intervjuene sa en fra venneforeningen til Wyvern at de skulle gå over motoren i dag og planen var at den skulle svive før de ankom Stavanger. Sitér dette innlegget Link to post
bermuda Svart 12.August.2013 Link til dette innlegget Svart 12.August.2013 Kjølbolter er skummelt, ikke lett å sjekke om de er ok eller ikke. Wyvern var på slipp rett før avreise til TSR. Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 12.August.2013 Link til dette innlegget Svart 12.August.2013 ..de skulle gå over motoren i dag og planen var at den skulle svive før de ankom Stavanger. Såpass Det virket som de prioriterte rydding og avdekking av skaden nå i første omgang, men om de klarer få motoren opp å gå igjen på turen hjem er det jo veldig bra Sitér dette innlegget Link to post
sjøleik Svart 12.August.2013 Link til dette innlegget Svart 12.August.2013 her et bilde av 4 (fire) av Sjøleiks kjølbolter:den første satt under betongballasten, og slik ser sannsynligvis alle ut som var dekket, og konservert under betong (vi sjekket to på forskjellige steder).den neste satt i et "tørt"sted gjennom kjølsvinet, men ikke dekket av betongden tredje er èn av fem kjølbolter som satt under motoren, uten betong og uten kjølsvin (bare gjennom kjølstokken)og den fjerde (usynlig) representerer de andre - de var bare vekk...Nå, siden alle de dårlige er skiftet føler jeg meg trygg på sjøen igjen... Drittjobb - særlig det å skjære hull i betongen - men det er livsviktig! Sitér dette innlegget Sjøleik 70 år - blogg <script type="text/javascript" src="http://download.skype.com/share/skypebuttons/js/skypeCheck.js"></script>http://mystatus.skype.com/smallclassic/Sjøleik Link to post
bermuda Svart 12.August.2013 Link til dette innlegget Svart 12.August.2013 Bra illustrasjon Sjøleik, det var lettere å finne knekte kjølbolter når båtene var utstyrt med semidiesel. Sitér dette innlegget Link to post
tomcat Svart 12.August.2013 Link til dette innlegget Svart 12.August.2013 Da sviver Volvo-maskinen på Wyvern :) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 13.August.2013 Link til dette innlegget Svart 13.August.2013 Så bra! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Hakkannen Svart 14.August.2013 Link til dette innlegget Svart 14.August.2013 (redigert) Da ankommer Wyvern Vågen klokka 17:00 i dag. Strandkaien blir stengt mellom 16:30-19:00 i forbindelse med ankomsten. I følge planen skal de gå for (den nå funksjonelle) egen maskin til Naustviken etter den blir sjøsatt klokka 18:30. Blir kjekt å se Wyvern på sjøen igjen Det var ikke mange som trodde det skulle skje så kjapt igjen rett etter forliset. Redigert 14.August.2013 av Hakkannen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Asbjørn2 Svart 14.August.2013 Link til dette innlegget Svart 14.August.2013 Her går Wyvern for egen maskin til slippen med en flokk båter rundt seg. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.