Jump to content

Wyvern forlis

shaukaas

Recommended Posts

Nydelig!

Er der konkludert med kjølbolter som havariårsak eller er der dukket opp andre momenter på hjemveien?

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
  • Barnevaksiner

Så vidt jeg har forstått er det kjølboltene som har fått skylda foreløpig. Så det var lagt blylapper langs noen av bordene styrbord framme, nesten nede ved kjølen (sannsynligvis med asfaltkitt eller annet ikke-herdende kitt trykt inn mellom bordene). Godt mulig det samme var gjort også på andre siden, men var vanskelig å se fra der jeg sto.

Var god stemning i Vågen, masse folk og ikke minst applaus til ære for mannskapet på Island Constructor :thumbsup:

• 3 måneder senere...

Godt det blir gang på restaureringen :thumbsup: Ser fram til Wyvern igjen blir en del av bybildet!

Men må samtidig si at jeg synes det er trist at ikke norske verft/båtbyggerier var konkurransedyktige nok. Vet Sverre (Naustvik) ikke var så interessert i jobben, noe jeg forsåvidt skjønner godt med tanke på omfanget. Han har brent seg før på å ta på seg for langtekkelige prosjekter, noe som hindrer annet arbeid underveis (kundemassen forsvinner). Hvide Sande Skips- & Baadebyggeri er jo et internasjonalt anerkjent og bra verft som har restaurert og bygget opp flere bevaringsverdige fartøy tidligere, men med all kompetansen som finnes her (og ikke minst potensiell kompetanseøkning) hadde det vært fint å få restaurert henne "lokalt" her i Norge. Det var vel gjerne ikke interesse nok til å påta seg oppgaven?

Får håpe restaureringsprosessen blir godt dokumentert og lagt ut på Facebooksidene til Wyvern, det blir uansett kjekt å følge med :smiley:

Spørsmålet ingen har stilt og som jeg lurer på er " Hadde mannen som omkom ha vært i live idag om de hadde kjørt den lekke båten i fjæresteinene istedenfor og snu så nære land og dra utover igjen ." Må si at det var det første jeg tenkte på når jeg så på bildene. Båten er bare en båt .En ting er ihvertfall sikkert , står det en vannstråle i taket på min båt så havner den på land fortere enn svint .

http://www.aftenbladet.no/nyheter/lokalt/stavanger/Den-omkomne-nederlenderen-er-hentet-opp-3215405.html#.UeKjB42po9Y

Sitat............Det var den nederlandske ingeniøren Koen Van Gogh som omkom, da han sammen med to andre besetningsmedlemmer fra båten «Wylde Swan» prøvde å redde «Wyvern» før den sank i Østersjøen torsdag.

http://www.aftenbladet.no/nyheter/lokalt/stavanger/Wyvern-skipperen---Vi-klarte-ikke-a-berge-baten-3214104.html

Redigert av Hafrsfjord (see edit history)

Ja, en idiotisk handling kan vi gjerne si i ettertid. Men skikkelige entusiaster strekker seg gjerne litt lengre enn "vanlige" folk for å redde en slik klassiker. Det er ikke første gang folk har gjort handlinger det for mange kan virke som idiotiske og farlige for å redde noe de brenner for. For seilskute-/trebåtiljøet er Wyvern langt mer verdt enn treverk, tauverk og stål. Wyvern representerer en del av vår maritime historie og kultur og er slik sett uerstattelig, selv om den til syvende og sist bare er en verdslig ting. Med tanke på bevaring av kystkultur, miljø og historie kan i alle fall jeg forstå at de ønsket å hjelpe til. Selv om de absolutt ikke burde tatt sjangsen, spesielt med tanke på at Wyverns mannskap vurderte det utrykt å være igjen ombord.

• 3 uker senere...
  • 3 måneder senere...
  • 2 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...