Jump to content

Sabb G type 10 hk, ventil knakk og ødela setet. Kan det repareres?

gamor69

Recommended Posts

Hei alle sammen. Nok en gang til trenger jeg deres hjelp.

Har en båt som dere har sett bilder før med en 10hk Sabb en sylinder diesel G type.
Forrige helg da kjørte vi en tur til Son og plutselig begynte motoren å bråke helt jævlig.
Da dro jeg gas spaken ned for å stoppe det men i den siste omdreining stoppet svinghjul brått.
Det som skjedde var at en av ventil fjærer gikk og ventilen kom ned sylinder alt for langt og traff stempel da den var på vei opp.
Resultatet er at ventilen knakk, og dermed tok ventilen litt på kanten i toppen der ventilen tetter.

Mest mulig må jeg bytte toppen??? Tror aldri vil det tette igjen.

Hjelp !!!!! det er såpass fint vær ute at jeg nekter å være inne. Vil helst på sjøen, kose oss og fiske en del.

Takk alle sammen. Legger ved bilder.

Gamor69

bilde

Gamor69

Takk alle sammen for svarene.

Stempel ser bra ut. hadde bare et lite merke mot kanten men ikke noe som påvirker drift.

Spørsmål er: Hvor mye kan dette koste?? Å få tak i en pen brukt topp kan koste mindre enn det som verksted tar for jobben???

Ferie er en ann faktor. Sikkert mange vil ikke ta den jobben nå grunnen det??

Ingen som har en bra topp jeg kan kjøpe??

Gamor69

Lazyjack: Det var ikke ventilen som var feil. Les i innleget. Det var fjær til ventilen som ble knekk og dermed løsnet seg ventilen og inn i sylinder. Fjæra var del i tre deler.

Lazyjack: Det var ikke ventilen som var feil. Les i innleget. Det var fjær til ventilen som ble knekk og dermed løsnet seg ventilen og inn i sylinder. Fjæra var del i tre deler.

Gamor69

• 1 år senere...

Til 8762,50 så hadde jeg heller kjøpt en delemotor! Men ny ventil, sete og styring burde kunne bli mye billigere. Husk bare at brukte G'er gjerne selges for 3-5000,- om du finner en ferskvannskjølt da har du mye ekstra deler på lur til senere;-)

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Båtmotorer flest tåler mye rar reparasjon, far til en kamerat tettet sin sylinder med stålplast mot sjøvannsiden det var riktignok en bensinmotor. Han kjørte i mange år med motoren slik. Her ville jeg snakket med en som kan sveise, fått lagt en liten sveis som en kan slipe til. Det koster ikke mye å prøve. Å frese ned nye seter koster noen tusen. Jeg gjorde det på en vetus.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...