Jump to content

Pipelyd når Yanmar 33hk motor stanses


Blue Swan

Recommended Posts

Hei,

 

Har kjøpt en Hanto 24 79-modell med en Yanmar 33hk motor. Når jeg skal stoppe motoren sa selger at jeg skal dra opp en spak, vente til det piper høyt i en høyttaler på dæsjbordet og så skru av tenningen. Mitt spørsmål er: Hva er det den pipelyden indikerer? Selger av båten, eier av den i nesten 30 år, visste ikke. Han visste bare at man skulle stanse motoren på denne måten.

 

Spørsmål nummer 2 er. I dag på sjøen, etter en kort stopp for å fiske, startet denne pipelyden også da jeg startet motoren. Gav seg ikke før det hadde gått ca 1 minutt. Er dette noe å bekymre seg for?

Link to post
Share on other sites

At det piper etter at du drar opp hendelen, er en bra ting. Da fungerer sensoren og lydalarmen som den skal. Når du stanser motoren, faller oljetrykket, og den varsler deg. Dersom du en vakker dag eksempelvis glemmer å åpne kjølevannsventilen, eller mister/ dårlig kjøling av andre grunner, så vil det også pipe. Da er det tempsensoren. Har du røde lys i panelet ditt, ett for olje, ett for temp og ett for lading? olje og lading lyser alltid rett før motor startes og etter at du drar opp stopphendel.

 

Dersom det piper lenge etter at motor har startet er det grunn til å undersøke dette.

Oljenivå er en ting, men om du har varsel for temp og lading, kan det også være en av disse. Slakk dynamoreim som slurer er også et alternativ.

 

jeg har glemt å åpne sjøvannsinntaket et par ganger... :)

 

For øvrig, det som skjer når du drar opp den stopphendelen, er at du stenger dieselpumpa.

Anbefaler deg at du tar en titt og følger all kabling til motor og gir. Da er du kjent med dette om noe skulle miste funksjonen.

Link to post
Share on other sites

hvis det ikke er en veldig gammel ventil til inntaket så trenger du ikke å stenge den men er lurt når du er lenge vekke fra båten. Er en god sikkerhet å stenge men problemet er at du kan glemme å åpne igjen.. Pipelyden kan være så mye men sjekk at stopp wireren ikke henger igjen ved å sjekke hendelen på motoren. Kan også være noe med dynamoen.

Redigert av cheetah (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Etter ett kort stopp på sjøen for å fiske skriver du.

Viktig med disse motorene - og vel de fleste motorene på sjøen - de må ikke stoppes med en gang etter å ha gått seg gode og varme, da kan det skje at alarmen på kjølevannet går, det blir rett å slett for varmt for den - har selv hatt en slik Yanmar 33, og den er var på det. Trenger noen minutter på å gå seg ned,

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

Link to post
Share on other sites

Du finner brukermanualen her i dokumentarkivet: https://baatplassen.no/i/topic/18599-yanmar-2qm20-3qm30/

 

Det er vel ikke nødvendig å "vente til du hører alarmen" før tenningen slås av. Det er som andre her har sagt at man skal trekke stoppknappen, vente til motoren er helt i ro og så til slutt slå av tenningen.

At enten en oljetrykksalarm eller en ladealarm aktiveres når tenningen er på men motoren er stoppet, er jo ikke helt unaturlig.

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Link to post
Share on other sites

Jeg regner med, at du har en Yanmar 3qm ? I så fall så er denne gjerne sjøvannskjølt og ut fra beskrivelse av forgje eiers kompetanse hva angår motor så kan man anta at vedlikeholdet kansje ikke har vært allverden. Så bytt til ny olje med riktig viskositet samt nytt filter:-) hvordan kjøler den, kommer det mye hvit damp ut ved belastning?

Link to post
Share on other sites

En rens av kjølevannsystemet kan også help godt på.

Kjøp to liter med systerens, og bland det ut i ti liter vann. Lag ei sløyfe ved hjelp av ei lita pumpe, og la det sirkulere rundt i motoren en halv time. La det så stå ett par dager. Gjør gjerne underverker, løser opp mye gammel skit i kjølekanalene.

Lag sløyfa ved å koble en slange på rett etter impelleren, la ei pumpe trekke opp blandingen fra ei bøtte, la returen gå ned i bøtta fra blandebendet på motoren - der eksos og vann møtes - sitter en slange der som du kan ta lett av å legge ned i bøtta. Da får du kjørt blandingen gjennom hele kjølesystemet, nb husk å ta ut termostatene, det er to på denne, sitter sammen på toppen.

Grunnen til at den gjerne får alarm på kølevanet om du ikke lar den få gå seg ned er at vannet rett å slett koker bort rundt giveren til alarmen, det er så trangt der og varmen gjør at saltvannet fordamper.

Ta en titt på linken som ligger på det andre innleget her å du ser hvor jeg mener.

Sikkert også noen i havna som kan hjelpe deg om du spør deg litt rundt om, lykke til.

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Ang. det å lukke kjølevannsinntaket så er det like greit å gjøre det til en vane med en gang. Syns det var et grei løsning en her på BP hadde som hang nøkkelen til båten over inntaket. Grei løsning om inntaket er skult under dørken eller tilsvarende.

 

Om du følger kjølevannet inn i båten og motoren så vil du se at åpent inntak gjør at det feks kan være en slangeklemme som avgjør om båten flyter neste dag, eller en halvgammel kjøleslange, eller er korredert punkt inni motor osv som du overhodet ikke har kontroll på. Ved å lukke så slipper du å tenke mer på det, og henger du nøkkelen ved krana så glemmer du ikke å åpne neste gang du bruker båten.

 

Jeg stenger krana om jeg forlater båten over natt eller lengre. Er også en fordel at krana brukes jevnlig fremfor å ruste/korredere fast i en posisjon til slutt.

Link to post
Share on other sites

om du henger hovedstrømnøkkelen på ventilen, så er du ihvertfall tryggere på at ingen kan benytte nøkkelen... -forutsetter selvfølgelig at hovedstrømbryter er av løs nøkkeltype.

 

Jeg har huskeregelen D-S-S ved oppstart. Dieselkran- Sjøvann- Strøm

 

et par ganger i begynnelsen glemte jeg å åpne dieselkranen... da ble det bom stopp.. så har jeg glemt sjøvannsventilen, da peip det i panelet, og en gang glemt strømbryteren...da ble det jo ikke start.... man lærer fort :)

Link to post
Share on other sites

Jeg har en Yanmar Gm20 (20 HK)

 

Jeg har innbilt meg at det er ladesensor på dynamo som piper.

Når jeg vrir på tenningen piper den fordi det ikke lader, helt til jeg starter den. Da slukker alarmen.

Tilsvarende når jeg stopper, piper det inntil jeg slår av tenningen igjen.

 

At oljetrykket eller kjølingen kommer i ulage så kjapt etter stopp har jeg vanskelig å tro, selv om det er alarm på dette også.

 

At den piper etter oppstart kan da kanskje skyldes lav lading på tomgang? Men det gjør den ikke hos meg.

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Du tar feil,du har tre lamper som lyser +akustisk alarm når du skrur på tenning oljetrykk,tempratur.spenning. Når den akustiske alarm +oljetrykklampe? Lyser i 1min etter oppstart indikerer dette lavt oljetrykk. Det kan å være dårlig lading da lyser spenningssymbolet;-)

 

Selv har jeg nettopp hatt en 3gm30 i molekyler,byttet topp, ventiler,manifoild+DIV.

 

Toppen så ut som en sveitserost,oppspist manifoild osv, eneste indikasjon på at noe var galt var litt mye hvit damp over 3000rpm.

 

Jeg staket opp kjølekanaler i blokk å tok ut uhorvelige mengder møkk å rust, at mange av disse sjøvannskjølte motorene går er et under og sier allt om kvaliteten til Yanmar:-)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...