Jump to content

Hvorfor forskjellige former på akterende på seilbåt.


Medås`n

Recommended Posts

Utformingen av akterenden på moderne seilbåter, og resten av skroget for øvrig, kommer vel an på hva produsentene mener hva som vil tiltrekke kundemassen. Så da skal man vel ha et eller annet sted å plassere to dasser med dusjer, enorm dobbeltkøye og et snertent kjøkken innenfor en lengde på 12 meter, bredde ca. 4 meter. Og så baker man et skrog rundt disse kravene. Da blir gjerne båtene brede og flate i hekken. I tillegg blir baugen rett og skroget skråner brått inn mot baugen. Slike båter blir også lettdrevet både for seil og motor. Behovet for motorkraft og seilareal kan minskes. Samtidig får de en stor cockpit med plass to ratt, masse puter og telys. I det hele en vinn/vinn- situasjon, så lenge været holder seg sånn passe.

Link to post

Det er litt sånn at krav til fart og komfort går hånd i hånd her, men de breieste hekkene ser du på racerne og ikke cruiserne, stort sett, Beneteau Sense er et eksempel på det motsatte, spørsmålet er om den ikke er for tung til å gi noe glede av skrogfasongen, skal båten lett opp i plan må den ha lav vekt også.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...