grawis Svart 14.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2013 Tror mange overtolker designernes intensjoner her, det siste tiåret har de fleste fabrikanter laget hekker med laksetrapp - for enklest mulig embarkering av fartøyet. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 14.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2013 Utformingen av akterenden på moderne seilbåter, og resten av skroget for øvrig, kommer vel an på hva produsentene mener hva som vil tiltrekke kundemassen. Så da skal man vel ha et eller annet sted å plassere to dasser med dusjer, enorm dobbeltkøye og et snertent kjøkken innenfor en lengde på 12 meter, bredde ca. 4 meter. Og så baker man et skrog rundt disse kravene. Da blir gjerne båtene brede og flate i hekken. I tillegg blir baugen rett og skroget skråner brått inn mot baugen. Slike båter blir også lettdrevet både for seil og motor. Behovet for motorkraft og seilareal kan minskes. Samtidig får de en stor cockpit med plass to ratt, masse puter og telys. I det hele en vinn/vinn- situasjon, så lenge været holder seg sånn passe. Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 14.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2013 Det er litt sånn at krav til fart og komfort går hånd i hånd her, men de breieste hekkene ser du på racerne og ikke cruiserne, stort sett, Beneteau Sense er et eksempel på det motsatte, spørsmålet er om den ikke er for tung til å gi noe glede av skrogfasongen, skal båten lett opp i plan må den ha lav vekt også. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.