Jump to content

2-takt selger som aldri før! har dere forandret mening?

Alternes.

Recommended Posts

Tittelen sier vel sitt.. to takterne selges i dag på finn for tusenvis av kr mere en de kostet når de var nye.. ifølge forhandleren her jeg bor har jeg utelukkende fått beskjed ved forespørsel fra meg om de har brukte 2-taktere for salg, at disse er både vanskelig å få tak i og blir solgt på timen så for de får inn noen.. Etter båt industriens massive propaganda i firetakternes favør de siste årene har jeg fått intrykk av at det nærmest har gått reliogion i å hevde firetakternes overlegenhet.... Det har det tydeligvis blitt en endring på??

KNS MEDLEM

Jeg holder med deg der Worry: jeg har selv ingenting til overs for små firetaktere etter utprøving av flere av disse.. poenget her er vel de høylytte vrælene om at firetakt er best.. fks her på forumet de siste årene, har forandret seg. selv mener jeg at 2-takts konstruksjonen er den beste og desidert mest holdbare konstruksjonen på sjøen for mindre påhengere.. de er lettere å reparere selv, vensentlig mindre bevegelige deler.. osv.. poenget er vel etter nevnte obeservasjoner at 2-takterne selger 100 ganger bedre på dagens marked en firetakterne tross i alle høylytte avissitterende påstander om firetakterens overlegenhet.. hvis firetakterne er så overlegne som de "politisk korrekte" skal ha det til. hvorfor stiller da de fleste seg i kø for 2-takterne? kan det være at firetakterne ikke er så gode som de skal ha det til?

Redigert av Alternes. (see edit history)

KNS MEDLEM

Har det vært så mange som har skrytt av små firetaktere? Det har vel heller vært et stort flertall som har beholdt gammelmotoren for å slippe tyngden av en firetakter.

De små motorene brukes lite i forhold til de store, og utslippene er bagateslmessige. De små motorene blir ofte løftet og er da godt å slippe ekstravekt vi ikke behøver.

Store firetaktere derimot er det mange som liker.

kan det være at firetakterne ikke er så gode som de skal ha det til?

Det må da være flere enn oss som har erfart dette ? Men forurensningen må ned, så ett sted må det begynnes.. Det kommer nok lettere og kvikkere 4-taktere etterhvert også. Må bare justere produksjonen etter at reglene er vedtatt..

Ikke rart at det er rift om de små totakterene som selges da. De selges ikke nye lenger, så de brukte er ettertraktet. 4takter kan du jo kjøpe på dagen når du vil.. da blir de ikke revet vekk..

Et annet poeng du glemmer i overskriften er at du snakker om små motorer..

Når det gjelder større motorer er vel fortsatt 4takt å foretrekke. Jeg gikk fra liten båt med 130 hk 2takt til større båt med 140 hk 4takt. Klart den er dauere den nye, men det skulle bare mangle.. Har vel omtrent halvert forbruket mitt nå.

Problemet når det snakkes om daue 4 taktere tror jeg har litt med at i Norge er båtene undermotorisert. Forhandlere reklamerer med nybåtkupp, hvor de har montert alt for liten motor. Om båtene blir rikelig motorisert er ikke 4takt spesielt dau..

Fjordraftingen her har 700 hk 4 takter.. aldri hørt at den er dau... :giggle:

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Tja. det kan jeg ikke svare deg på Enzo men jeg kan jo gi deg en liten idikasjon på mine påstander her. http://www.finn.no/finn/boat/motor/object?finnkode=42762857 denne er lagt ut for ca 6000 mere en den kostet ny. vis du tar deg litt tid på finn å ser på påhengser vil du se at 9.9-15 hk fra rundt år 2000 selges fra 10 000 og oppover i de fleste tilfeller. og de får solgt.

KNS MEDLEM

ganske mye ;-) hvordan får man tak i en ny slik ? bortsett fra en slags import da.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Guest Avmønstret#

Har en 5hk 2-takt Mariner og selv den er jo egentlig for tung. Det går men en ønsker selvfølgelig en enda lettere motor, da er vel egentlig 4 takter helt uaktuelt om en i fremtiden skulle måtte bytte? Vil 4 takter en gang bli like lette som en eldre 2 takter, og også like håndterbare med tanke på at man kan slenge en 2 takter fra seg på nær hvilken som helst måte uten at det er noe å tenke på? (Bør vel ikke legges med propell høyere enn motorblokka, men sånn utover det er det jo fritt frem). En liten påhengs som trenger skrujobb fordi man har lagt den ned på feil side er jo rett og slett ganske teit. I mitt hode skal ny teknologi gå fremover og fordelen skal være større enn ulempene. For små påhengere virker ulempene å overgå fordelene med 4-t pr. nå.

Det store skillet er vel egentlig om man vil ha jolle som kan plane vs ikke planende. Veldig ofte hadde det vært utrolig deilig med en veldig lett gummibåt og feks en lett 2 hester som en kjapt og enkelt kunne pakke i sammen eller hive på dekk uten anstrengelser. Men noen ganger er det også kjekt med ei jolle som kan gå i plan slik at man kan ta noe lengre ekspedisjoner.

En liten og lett gummijolle som også var "self inflating" på samme måte som liggeunderlag hadde vært stas. At man rett og slett kunne rulle den ut og åpne en ventil som slapp lufta inn slik at den pumpet seg opp nesten 100% selv.

Er 4T motorene så forferdelig tunge da??, har sett på en Selva 9,9 og den virker

som en meget kompakt og lett motor med bra futt i seg.

Yamaha har lansert en 200 hk motor som er omtrent like lett som en ordinær

2T motor, så har Evinrude nylig lansert en ny serie med småmotorer fra 15 hk og

nedover som består av 4T motorer?????? du verden, hvor er E-Tec teknologien

i denne sammenheng, det burde være selvklart at denne var blitt tatt i bruk på små motorer.

Den faller litt i mellom, Enzo, siden Suzuki har ny 6hk 4-takt som veier 25 kilo og er ok sprek :-) men 5000 får du !

25kilo er fortsatt 6-7kilo mer enn 2-takteren.

Har en NY Tohatsu 9.8 to-takt, hva tror dere jeg kan få for den.?

Mvh Terje

Den koster jo rundt 12000.- kliss ny i dag men her i Norge så bør den være verdt mer enn samme i 4-takt. De er jo knallfine de der

så har Evinrude nylig lansert en ny serie med småmotorer fra 15 hk og

nedover som består av 4T motorer?????? du verden, hvor er E-Tec teknologien

i denne sammenheng, det burde være selvklart at denne var blitt tatt i bruk på små motorer.

Se etter en gang til - det er vel "bare" Tohatsu-motorer med Evinrude logo?

-Tidligere solgte jeg Johnson 4-taktsmotorer, til de kuttet ut det merket (Kun Evinrude nå). Det var 100% Suzuki.

Ellers skulle egentlig E-Tec komme på motorer ned til 10 hk. Men de ble for dyre så det stoppet på 30.

Redigert av H-35 (see edit history)

Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150

Hadde vært interessant å se en lignende tautrekking mellom E-tec og Verado.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

2T motoren er velsignet enkel og grei, men utviklingen har innhentet denne konstruksjonen pga forbruk og utslipp, den har store svakheter på forbrukssiden

spesielt på lave og mellom hastigheter.

Når en moderne 2T DI eller en 4T bruker 80% mindre fuel på lav fart og ca 40% på

marsjfart da er det innlysende at det må gå som det har gått med oldtimeren.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...