cassie Startet 13.Mars.2005 Link til dette innlegget Startet 13.Mars.2005 Er det noen som har synspunkt på plassering av bysse i seilbåt. Eksisterende bysse er plassert på BB side ( riktig side). Jeg planlegger å lage en ny lugar med 2 køyer, men alt får konsekvenser. Jeg har lagt ut noen skisser på www.cassie.nu under Tegninger hilsen Cassie Sitér dette innlegget Link to post
Verrie Svart 13.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2005 Jeg kan nok ikke hjelpe med lay-out, men vil skryte av hjemmesidene deres. Jeg savnet kun en ting, og det er bilder av Cassie ?????? Jeg tror nok at om dere skal ha mer hjelp til plassering av bysse, må der gies noe mer informasjon. F.eks. bildedokumentasjon, tenkt utforming av køyer, høyder etc., men generelt om det plasseres sb eller bb, så er det etter anvendelighet og plass fra båt til båt som bestemmer resultat.. Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 13.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2005 etc., men generelt om det plasseres sb eller bb, så er det etter anvendelighet og plass fra båt til båt som bestemmer resultat.. Nja, ikke bare. Husk at seilbåter har vikeplikt for hverandre. Derfor er det faktisk litt greit å ha byssa på BB side, da det neppe er greit å mekke mat, når båten "heller feil vei" som det heter på hedemarkskt. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Verrie Svart 13.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2005 Beklager, tenkte ikke i de baner overhode...... Godt poeng !! Sitér dette innlegget Link to post
cassie Svart 13.Mars.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2005 Bilder av Cassie blir lagt ut smått om senn. generelt så er det ståhøyde over alt ombord ( min 1,85) , jeg må kun bøye meg under cokpit dørken, når jeg går inn i maskin rummet. Alle køyer er minst 2,0 meter lange. Båten er 13,2 m lang og 4,05 bred. Som du ser er det i dag en dobbelkøy akter, samt en køy på BB side forrut, og dette er lite i en så stor båt. mvh Cassie Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 13.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2005 Hvor ofte det mekkes annet enn litt varmt vann, under seil er en annen sak. Men det er iaf. vitsen med at byssa ofte er plassert til BB. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
cassie Svart 13.Mars.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2005 Det var godt å høre, at det ikke bare er jeg som ikke liker å lage mat i motbakke. cassie Sitér dette innlegget Link to post
Herman Svart 13.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2005 Hvor ofte det mekkes annet enn litt varmt vann, under seil er en annen sak. Men det er iaf. vitsen med at byssa ofte er plassert til BB. Suzuki <{POST_SNAPBACK}> Jeg har sett dette argumentet flere ganger, men hvis man tar utgangspunkt i at man lager mat for styrbords halser, vil jeg faktisk foretrekke å ha byssa på styrbord side. Når man seiler styrbords halser, er styrbord side av båten høyest. Jeg liker da mye bedre å stå med blussene foran meg og kanskje en anelse "høyt", enn å føle at jeg "faller" ned mot lapskausegryta i hver bølge. Jeg går selvfølgelig ut fra at blussene er slingreopphengt. Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
JohanPaaSnippen Svart 13.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2005 hei. Fin side. Blir artig å se bilder av båten og innredning. Under endel år til sjøs, fant jeg det mest komfortabelt å ligge paralellt med båtens lengde. Ellers blir det en rimelig shaken bloody mary fra hode til ban ved rulling. Kanskje som baken, en smakssak. Tør du å røpe prisen? Ser ut som om den er bygget etter den tids metoder. Var selv igang med å innhente tilbud på materialer til en Hartley 39ft seilbåt i ferrosement. Fant aldri de materialene på stengene som spesifikasjonene oppgitt i byggetegning. Ei heller hønsenetting, selv om jeg fikk tips om at denne ble produsert i Kina. Uansett stoppet vond rygg og alder hele greia før det tok av. mvh johan Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 13.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2005 Men om gryta "hopper av" komfyren, er det sikkert bedre at den raser i veggen, enn over deg ? Uansett, for bryggeseilere som meg, har dette kun akademisk interessee. Matlaging undeveis, begrenser seg til litt brødmat, og kaffe.. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
stsoleil Svart 13.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2005 Heisann, Såvidt jeg kan se av tegningene dine, er elt no 1 med en L-bysse. For langtur (og åpent hav) ville jeg definitivt valgt U-løsningen, med ryggstropp etc for den som er i byssa.... Skal du bruke båten som "bolig" ville jeg også absolutt hatt et eget dusjrom; og det ser det som du har plass til.... Og jeg ville også valgt en løsning der toilett-rommet; eller dusj-rommet; var tilgjengelig fra cock-pit slik at regnt-tøy etc kan henges/hentes direkte derfra - da helst i fordindelse med "maskinrommet" for Walles'en e.l. Og glem ikke en ting, noe jeg tror alle båt-turister savner::: et egnet sted til søppel og avfall for et par/tre dager........ (uten lukt.....) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.