Jump to content

Landkrabbe trenger råd, jo flere jo bedre :-)


twskansen

Recommended Posts

Heisann, vi er på utkikk etter en "ny" båt. Har pr. dags dato en eldre (1993-1995) ryds 510 gti, med en like gammel johnson 2T. 60 hk.

Har de siste årene hatt div. stopp (som har blitt utbedret) så stoler ikke 110 % på båt og motor lenger.

Båten ligger på tjøme og skal bli brukt i området rundt der, skal kunne ta en tur rundt verdens ende, inn til sandefjord, tønsberg osv. osv selv om det ikke er vindstille..... (Blir stort sett brukt i finvær, men hender jo at været skifter mens vi er på tur)

 

Vi er som oftest 2 voksne og 2 barn, men av og til så dytter vi oppi 4 voksne og 4 barn (da som oftest kun frakt ut til noen øyer i nærheten)

Både barn og voksne skal kunne bli dratt greit opp på vannski.

Synest den bør min. ha en maksfart på nærmere 40 knop, men gjerne mere også ;-)

Ser på skjærgårdsjeeper som er ca. 18-20 fot, med utenbordsmotor.

Må være selvlensende.

Etter mange år med 2takts motor ser vi i utgangspunktet etter en 4 takter. Men er fullstendig klar over at nye totaktere ikke har samme lydbilde så vi er åpne for en nyere type 2 takter også.

Har låst meg litt fast i at jeg ønsker en båt med senter konsol, og mulighet for å stå godt mens jeg kjører.....

Barna bader ofte fra båten så det er ingen bakdel at det er enkel ombordstigning fra vannet...

Forbruk er også noe som jeg prøver å tenke på, kjedelig med en båt du ikke tar ut for du synest det blir for dyrt å kjøre båt istedenfor å ta bilen.

Prismessig så ser jeg på båter som jeg kan få kjøpt for under 200000,- Helst godt under.

 

Har sett på Draco/windy oceancraft som f.eks denne https://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=42183755

Synest det er utrolig flotte linjer på den pluss at det virker som en båt som passer vårt bruksområdet. Bakdelen med akkurat denne er at jeg synest det er for gammel motor (2000 mod.) pluss at selve motoren er mere enn stor nok, muligens med tilsvarende bensinforbruk ?

Og med nyere motor/båt så blir ofte prisen over mitt budsjet.

 

Har sett litt på denne også https://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=42574409 men er noe med den som jeg ikke liker så godt, tror den rett og slett ser litt godt brukt ut + at den begynner å bli en del år. Men veldig riktig motor.

 

Har også sett på skibsplast vector 555 x: https://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=42555996 liker denne godt også. Nyere og mere moderene 4 takts motor. men selve båten er helt i nedre grenseland i forhold til størelse og i forhold til tester så er det litt delte meninger om skroget.

 

Tar imot alle gode råd og meninger, noen som har inspill om andre båter som dere mener kan passe mitt bruksområde så tar jeg mere enn gjerne imot dem også.

 

Skansen

 

 

Link to post
Share on other sites

Liker veldig godt den røde oceancraft'en, men er litt usikker på motor grunnet alder og nåværende eier ikke har noen formening om hvor mange timer den har gått.

Den blå oceancraften har for meg helt riktig motor, men skroget er noe eldre, og har på bildene noe mere bruksmerker.....

 

Er klar over at jeg ønsker meg mye for pengene, mulig at jeg ønsker meg for mye ? I så fall er jeg åpen for forslag både ang. Båter og motorer :-)

Link to post
Share on other sites

Riktignok med innenbordsmotor, men dette er fantastiske båter :)

https://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=41811163


Oceanmaster er også meget fine båter, Ikke helt i gaten skjærgårdsjeep men disse er vel så nær man kan komme :)

https://www.finn.no/finn/boat/used/viewimage?finnkode=42778222

Eier av 1978 Furuholmen 32 Fly.

Ternen sin Blogg: http://ternen.rashani.no/#home

Link to post
Share on other sites

Takker så langt for gode forslag og svar !!!

Stormway/hydrolift har jeg sittet og siklet på ganske mange ganger, men må stikke fingeren i jorda og inse at det blir litt for dyrt i forhold til hvor mye vi bruker det..... :-(

Oceanmaster har jeg også sett på, ser ut som en ganske så fin båt men på en slik båt ser jeg ikke for meg behovet for soveplasser (bortsett fra at du får mye plass til å stue unna saker og ting) + den ekstra vekten som det medfører.

Wasper har jeg også sett på, helt klart en morsom båt men litt for dyr....

 

Japp skjønner at jeg er håpløs og vanskelig, men hadde vært morro å finne en båt som vi hadde blitt kjempefornøyde med.

 

Burde jeg kanskje snudd helt om, sett på litt mindre båter med litt mindre motor ? Som sagt tidligere så er vi jo stort sett ute på finværsturer.

Mulig jeg legger for stor vekt på skrog i forhold til mitt bruksområde ?

 

Tar noen timer til på finn.no og ser hva som finnes ;-)

 

ps. noen synspunkter på denne: https://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=41981483

Hypalonpontonger som er 10 år gammle, er det mange år igjen på dem ?

Link to post
Share on other sites

Får jo Hydrolift f-23 under 200000 da :) Har en slik selv og syns det er en fantastisk båt :)

 

Ups......

Hva slags gode unskyldninger kan jeg finne på for å ende opp med en slik en da mon tro ? ;-)

Men spøk til side, hva slags forbruk snakker vi om på en slik båt,f.eks pr. time i "normal" planefart (ja jeg vet at dette ikke er båter som du kjøper for å kjøre så billig som mulig)

Ser at de eldste har "Mercruiser 5,7 L. V8 på 300 HK"

Mens de litt nyere stormway har mercruiser 4,3 (regner med at det er en V6) på 220 HK. (dette er jo i utganspunktet MERE enn nok for oss)

 

Noe spes. jeg burde se etter på en slik type båt ?

Regner med at motor/drev har et litt annet vedlikeholds behov en enn påhengsmotor ?

 

Huff, er redd jeg driver å roter meg opp i noe jeg ikke burde akkurat nå.....

Link to post
Share on other sites

Sett på sessa da? Hadde en 19 fot med 130 hk, gikk 40 knop og bra akS.. Stor solseng (som trengs i Norge) og brukbart skrog.. Får kanskje en 20 eller 21" for 200000...

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Ups......

Hva slags gode unskyldninger kan jeg finne på for å ende opp med en slik en da mon tro ? ;-)

Men spøk til side, hva slags forbruk snakker vi om på en slik båt,f.eks pr. time i "normal" planefart (ja jeg vet at dette ikke er båter som du kjøper for å kjøre så billig som mulig)

Ser at de eldste har "Mercruiser 5,7 L. V8 på 300 HK"

Mens de litt nyere stormway har mercruiser 4,3 (regner med at det er en V6) på 220 HK. (dette er jo i utganspunktet MERE enn nok for oss)

 

Noe spes. jeg burde se etter på en slik type båt ?

Regner med at motor/drev har et litt annet vedlikeholds behov en enn påhengsmotor ?

 

Huff, er redd jeg driver å roter meg opp i noe jeg ikke burde akkurat nå.....

 

 

Alle båtene ble levert med både v6 og v8 uansett alder. Men kjøp 1998 og opp. Største problemet før det var skrogfeil.Forbruksmessig er det ikke ille. Ca 1 liter pr nautisk mil. Husk at med det fartspotensialet kan du kjøre rimelig i 30-35 knop med hele familien. Tåler masse sjø og er utrolig behagelig å kjøre.

 

For å holde kostnadene nede bør du se om belger er skiftet den siste tiden. De holder i ca 5 år. Koster ikke skjorta hvis du bytter disse selv da.Kjøp også en båt hvor manifoldene på v6 er skiftet og ikke er i en del. Er det ikke noen krakeleringer rundt step og på dekk i tillegg kan du si at du har gjort ett bra kjøp :) Det er billige slitedeler på motor på v6 og v8 siden det er GM motorer.

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Endte opp med en skibsplast vector x med suzuki 140 hk. Er vel så langt veldig fornøyd. Noe av det vi etter hvert la en del vekt på var plassen ombord og ikke minst stueplassen ombord, synest at det i forhold til størrelse er en meget gjennomtenkt båt :-)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...