Jump to content

Hvordan motorseiler man best?


Guest Avmønstret#

Recommended Posts

Guest Avmønstret#

Etter en tur i går så studerte jeg båtene rundt meg, noen motorseilte bare for storseil, noen med en liten fokke, noen med litt utrullet genoa, noen med hel genoa osv.

 

Selv syns jeg det er praktisk med ei fokke da den enkelt kan bakkes litt for å ikke blafre selv om jeg må gå mot vinden et strekke. Og er den høyt skåret så tar den lite sikt.

 

Og av en eller annen grunn syns jeg det er stygt å bare ha storseil oppe, men kun fokke eller genoa syns jeg ser helt ok ut... sikkert bare noe jeg har for meg men kun storseil ser feil ut.

.......................

 

Noen som har tips og triks å bidra med ifht motorseiling?

 

 

Link to post
Share on other sites

Dette lurer jeg også på, nå er ikke jeg opptatt av hvordan det ser ut med enten det ene eller det andre seilet oppe og har erfart at båten oppfører seg svært bra i sidevind med storseilet oppe når man kombinerer dette med motor for å unngå rulling.

 

God tråd, Pinkvin! :smiley: Her kan man nok lære noe av de andre på forumet.

Tidligere nick Seil-løs

 

RS Totalmedlem

Link to post
Share on other sites

Jeg har lært i en annen tråd på BP en regel at Storseil skal først opp og sist ned.

 

Storseil er også enklest å dra over senter hvis man har vinden på for skarp kryss til å seile effektivt, slik at man får det til å stå fint.

 

Utover dette er jeg ingen ekspert, dette er kun tanker og observasjoner fra en amatør :smiley:

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Vil nok variere fra båt til båt men hos oss er det vesentlig enklere å heise opp fokka, eller fire den enn å gjøre det samme med storseilet. Og i forhold til å dra over senter så er det også enkelt siden fokka er så liten at den er foran masta. Bare å stramme litt på lo skjøte og slakke i le, evt "slå" og la fokka stå i bakk om man må gå rett mot vinden og ikke vil at de skal blafre som besatt.

 

Var forresten avgårde og kjøpte fokkeskjøte i dag da de jeg har er litt korte. Men lurte på om det har noen hensikt å ha to separate skjøter, dvs ett på hver side som festes i fokka, eller bare ett langt som går bak til hver side?

Link to post
Share on other sites

En tradisjonell seilbåt er uten tvil mest manøverdyktig med bare storseil. I hardt vær mot har vi gjerne oppe revet storseil og kan gå rimelig høyt og raskt mot vinden. Dette under transportetapper hvor det er uaktuelt å krysse. All vindrettning under halvvind motorseiler vi helst med evnt. revet genua. I lite vind kan en fint seilt å gjøre kompliserte manøver med bare storsel med en bra balansert båt. Har selv ved flere tilfeller seilt inn i marina med bare storseil uten å skape kaos v motorproblemer.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...