sjore Startet 12.Juli.2013 Link til dette innlegget Startet 12.Juli.2013 (redigert) Impeller-gummien løsner fra bosset. Dette har skjedd et par tre ganger nå og det er ved oppstart av varm motor dette skjer har jeg merket meg. I fjor gikk eksosbendet helt "tett" slik at det ikke passerte noe kjølevann. Jeg staket opp dette med ståltråd etc. så det er jo mulig at åpningen ut her ikke er så stor som den skal være, noe som kanskje skaper trykk i kjølevann-systemet? Vil impellerpumpen kunne bygge opp trykk? I så tilfelle, kan dette være årsaken til at gummien "slipper" bosset? Har noen vært borti dette? Etter impellerbytte virker alt normalt, det kommer sånn passe med kjølevann og jeg kan kjøre motoren med fullt pådrag over lengre tid uten at den blir varm, så det er nok vann til kjøling. Redigert 12.Juli.2013 av sjore (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 12.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2013 EN VP mekaniker sa til meg at jeg ikke skal bruke VP impeller. Bruk blå impeller var hans råd. Vet noen hvor den selges? Er vistnok laget i Finnland. Sitér dette innlegget Link to post
sjore Svart 12.Juli.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2013 Hei, mener du at det er en svakhet med disse impellerene fra Volvo Penta? Har du hørt om dette før? Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 13.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2013 Det er ett evig tilbakevendende tema på eldre små VP motorer. Jeg har hatt endel av dem, også MD5. Kjøleproblemer går igjen. I går fyra jeg opp en MD7 som ikke hadde vært igang på nesten tre år. Som forventet startet den på første slaget. Og som forventet var det ingen sjøvannskjøling. Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 13.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2013 Hvor mange impellere har den spist opp? Bare den ene eller mange i løpet av kort tid? Sitér dette innlegget Link to post
sjore Svart 13.Juli.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2013 (redigert) Det har skjedd 3 ganger, trodde kanskje det var fab.feil men lurer nå. Som sagt over så er det mulig at kapasitet på "ut" er mindre enn på "inn". Dette vil jo evt. kunne skape trykk hvis en impellerpumpe er i stand til å skape trykk, kanskje dette er årsaken? Mulligan. Ja, jeg er enig i dette. På denne motoren er alt så "smått". Inntaket tettet seg en gang med et bitte lite skjell som grunn. Bypass-hullet i forbindelse med termostaten tæret seg for stort slik all kjøling bypassed, nytt termostathus løste dette. I fjor "rustet eksosbendet seg tett", staking med diverse remedier løste dette - eller kanskje ikke? Kanskje hullet er for lite og dermed trykk i systemet? Redigert 13.Juli.2013 av sjore (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.