Jump to content

Volvo Penta MD5b ca 1983 mod. "spiser" impellere

sjore

Recommended Posts

Impeller-gummien løsner fra bosset. Dette har skjedd et par tre ganger nå og det er ved oppstart av varm motor dette skjer har jeg merket meg.

I fjor gikk eksosbendet helt "tett" slik at det ikke passerte noe kjølevann. Jeg staket opp dette med ståltråd etc. så det er jo mulig at åpningen ut her ikke er så stor som den skal være, noe som kanskje skaper trykk i kjølevann-systemet? Vil impellerpumpen kunne bygge opp trykk? I så tilfelle, kan dette være årsaken til at gummien "slipper" bosset? Har noen vært borti dette?

Etter impellerbytte virker alt normalt, det kommer sånn passe med kjølevann og jeg kan kjøre motoren med fullt pådrag over lengre tid uten at den blir varm, så det er nok vann til kjøling.

Redigert av sjore (see edit history)

Det har skjedd 3 ganger, trodde kanskje det var fab.feil men lurer nå. Som sagt over så er det mulig at kapasitet på "ut" er mindre enn på "inn". Dette vil jo evt. kunne skape trykk hvis en impellerpumpe er i stand til å skape trykk, kanskje dette er årsaken?

Mulligan.

Ja, jeg er enig i dette. På denne motoren er alt så "smått". Inntaket tettet seg en gang med et bitte lite skjell som grunn. Bypass-hullet i forbindelse med termostaten tæret seg for stort slik all kjøling bypassed, nytt termostathus løste dette. I fjor "rustet eksosbendet seg tett", staking med diverse remedier løste dette - eller kanskje ikke? Kanskje hullet er for lite og dermed trykk i systemet?

Redigert av sjore (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...