luka Startet 12.Juli.2013 Link til dette innlegget Startet 12.Juli.2013 (redigert) Eg pumpa inn ei svimanet i toalettet, kom sivande ned doringen, og etter det har toalettet kun fungert på direkte utpumping til krabben. Ved bruk av septiktank høyrer eg at det dett ned i tanken, men det renn og ut ei skroggjennomføring over vannlinja. Gode råd vert mottekne med takk! Spyle tanken gjennom waste- sponset på dekk? Redigert 12.Juli.2013 av luka (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 12.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2013 Spyll inn med trykk gjennom skrog gjennomføringen. Ommdu har mannlokk på septikken kan nok det løse problemet. Alternativt ta av slangen mellom septik og do Sitér dette innlegget Link to post
Apus Apus Svart 12.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2013 Oppvaskmiddel til oppvaskmaskin inneholder vel enzymer og løser opp mye organisk. Kanskje verdt å prøve litt på tanken og la det stå over natten? Sitér dette innlegget Link to post
Comforthe Svart 13.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2013 Skroggjennomføringa over vannlinja du nevner, er mest sannsynlig lufting. Sikker på at du ikke bare har full tank? Da vil det også sive ut der. Sitér dette innlegget Færdes mye rundt Nøtterøy og Tjøme Link to post
olpi Svart 13.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2013 (redigert) Høres ut som smekk full tank. Tøm tanken. Det er også smart og skylle med fersvann inn i tanken via waste-uttaket du nevner. Da kan du enkelt skylle tanken (når den er tømt). Du får også skyllet slangen mellom tank og dette uttaket som ellers kan tettes hvis uttaket aldri brukes. Septik fylles opp i slange hver gang tanken fylles. Redigert 13.Juli.2013 av olpi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
luka Svart 13.Juli.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2013 Eg prøvde først å spyle gjennom waste- loket frå dekk og ned, mens toalettet var stilt inn på å fylla septiktanken, som ikkje gav anna resultat enn at det rann ut ein del brunt vatn og gørr gjennom lufteskroggjennomføringa over vannlinja, men alt var som fø,. når eg testa utpumping. Så stakk eg slangen inn i lufteskroggjennomføringa, noko som resulterte i reine "syndefloden", og etter det var problemet løyst. Berre godt det var seint på kvelden i hamna :) Takk for tips, folkens! PS, glad eg ikkje løsna nokre slangar, det ville blitt utriveleg :)Ei stjerne til Bitteliten. Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 13.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2013 Håper du desinfiserte slangen skikkelig etterpå, hvis ikke blir det skikkelig magesjau hos de andre i havna som fyller ferskvannstanken før tur med samme slangen Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 14.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2013 Bra det løste seg enkelt. Neste tips er å sette et filter på vanninntaket. Vi har det, og der har det også vært brennmaneter. Men tross alt bedre enn tett tank http://global.johnson-pump.com/JPMarine/products/watersystem/accessories.html Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 14.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2013 Håper du desinfiserte slangen skikkelig etterpå, hvis ikke blir det skikkelig magesjau hos de andre i havna som fyller ferskvannstanken før tur med samme slangen Alle burde ha en vannslangestump ombord og slangekopling til det bruket. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
volfro Svart 14.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2013 Mye som kan komme inn nedenfra ja. Fikk ei honk med tausapiner i toalettinntaket på grunna på Smøla, måtte frem med verktøyet for å fjerne skiten. Ett filter som Bitteliten nevner hadde jo vært fint, men 1 gang på 10 år får våge seg. (bank i bordet) Sitér dette innlegget Link to post
luka Svart 15.Juli.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2013 jo, takk, alt i orden :) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.