G-sabb Startet 13.Juli.2013 Link til dette innlegget Startet 13.Juli.2013 Hei,når man skal sveive igang en 10 g sabb skal man bruke sigaretter og ikke sprøyte olje inn i hullet,da kan motoren slå tilbake under sveiving og det er jo ikke noe særlig. Stemmer dette eller er det bare tull,Sabbfolk??? Sitér dette innlegget Link to post
haugi Svart 13.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2013 På Sabben jeg hadde for mange år siden brukte jeg sigaretter kun på vinterstid, sommerstid startet den alltid uten noenting. Olje brukte jeg aldri. Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 13.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2013 Bruker alltid olje på kald motor, sigaretter på vinteren. Det skal noe til at den slår tilbake, selv med bedre kompresjon med olje i, så lenge du får sveivet opp skikkelig fart på motoren. De eneste gangene jeg har opplevd tilbakeslag er på kald motor vinterstid da det har vært vanskelig å få opp farten skikkelig med kald og tykk olje, dette på de tosylindrede versjonene 18-22 hk. Sitér dette innlegget Link to post
Christel III Svart 13.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2013 Brukte selv alltid en oljeskvett inn i hullet for startsigarett. Sigarett ble kun brukt i tillegg ved ekstremkulde. Sitér dette innlegget MvhSimon Link to post
Jon-Kåre Svart 13.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2013 Når jeg hadde sabb byttet jeg ut start sigarettene med glødeplugger funket helt fint Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
Nero II Svart 14.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2013 Selv bruker jeg å ha i tre små støt med olje på toppen før oppstart av kald motor. Sigarett har ligget ombord i 20 år, men siden jeg har båten på land vinterstid har jeg enda ikke brukt dem. Det med tilbakeslag tror jeg du overvurderer: Du sveiver jo svinghjulet opp i fart uten kompresjon for så å slenge over kompresjonshåndtaket, da starter du så å si uten fare for berøring av menneskehånd, ikke sant? Men ellers tror jeg ikke du trenger å være veldig redd for tilbakeslag, har faktisk ikke hørt om noen som har opplevd det - men siden jeg sier det på BP så kommer det nok noen nå. Sitér dette innlegget Link to post
TICORA Svart 14.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2013 Olje på toppen ved kald motor hadde alltid vi. Kun tilbakeslag en da jeg var litt lat i sveivinga:-) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.