VannTro Startet 13.Juli.2013 Del på Facebook Startet 13.Juli.2013 Fikk inspirasjon til å lage en liten tråd om emnet på bakgrunn av tråden til Bjørn Løvjomås og at han reagerer på utrolig mange bobiler kontra båter langs Gøta kanal. Også det faktum at båtprisene har stupt gir en indikasjon om av Nordmenn svikter båtlivet. http://www.caravanbransjen.no/index.php?page_id=1115 http://www.tv2.no/underholdning/broom/bobil/naa-kjoeper-vi-rekordmange-bobiler-4085721.html http://www.caravanklubben.no/?pArticleId=24321&pArticleCollectionId=1650 http://pluss.vg.no/2013/07/06/1277/1277_21095359 Jeg hadde selv aldri klart å konvertere, men det ser ut som det er en trend. Interessant å høre andres synspunkter.... Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Zitt Svart 13.Juli.2013 Del på Facebook Svart 13.Juli.2013 Jeg har full forståelse for at mange konverterer til bobil og caravan. Det er jo mangfoldige gode argumeneter for det. Men det store minus er at de ikke kommer seg på sjøen! Sitér dette innlegget Link to post
LALUNA II Svart 13.Juli.2013 Del på Facebook Svart 13.Juli.2013 Hver sin smak ..kommer ikke til å skje for meg det er nå helt sikkert ,,,rir landeveien hele året og sverger til flytene hytte (les båt) med mobil tomt Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
MT. Svart 13.Juli.2013 Del på Facebook Svart 13.Juli.2013 Begge deler har sin sjarm. Vi har begge deler. Sitér dette innlegget baatplassen.no Din kommunistiske hjemmehavn på nettet! Link to post
leif_erikg Svart 13.Juli.2013 Del på Facebook Svart 13.Juli.2013 Har liten tro på at det er snakk om en svikt ovenfor båtlivet. Jeg tror heller flere unge familier har råd til å kjøpe bobil og campingvogn. Jeg er minst like mye spent på hvordan dette påvirker flyreiser til utlandet i årene fremover. Vil flere velge å feriere i Norge med et stabilt antall båteiere, og enda flere som eier bobil og campingvogn? Sitér dette innlegget Følg oss på YouTube: Verdens Barskeste Kyst / i liten båt Link to post
Kenneth 81 Svart 13.Juli.2013 Del på Facebook Svart 13.Juli.2013 Fordelen er jo at prisene på større bruktbåter kanskje detter så langt ned at jeg kan la ti-fot-syken slippe løs noen år tidligere enn det jeg har håpet på. Sitér dette innlegget Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk Mazda 929, Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5 Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 13.Juli.2013 Del på Facebook Svart 13.Juli.2013 Når jeg sniker meg rundt trange viker og bukter med båten er jeg ikke i tvil. Bobil er ikke noe for meg. eller når vi stopper midtfjords mellom Vänersborg og Sjötorp for å bade.. det går ikke med bobil.. :-) Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
leif_erikg Svart 13.Juli.2013 Del på Facebook Svart 13.Juli.2013 Naboen kjøpte seg nettopp campingvogn. Jeg sa til de at den så kjempeflott ut, men opplyste samtidig om at den neppe kom til å flyte så veldig lenge... Sitér dette innlegget Følg oss på YouTube: Verdens Barskeste Kyst / i liten båt Link to post
Ternen32 Svart 13.Juli.2013 Del på Facebook Svart 13.Juli.2013 smaken er som baken, den er delt ;) er vel et passende ordtak her. Personlig så er det ingenting som slår det å kunne spassere 200 meter ned til båten så fort været er medgjørlig som alltid er klargjort, har liksom ikke samme mulighetene med en campingvogn. Sitér dette innlegget Eier av 1978 Furuholmen 32 Fly. Ternen sin Blogg: http://ternen.rashani.no/#home Link to post
superman Svart 13.Juli.2013 Del på Facebook Svart 13.Juli.2013 I min familie har de fleste 'konvertert'. Båt har alltid vært sentralt hos oss, men ingen har egentlig hatt råd til å verken kjøpe eller holde en båt som det går an å kose seg i over lengre tid. Så nå har bror, søster, mor og far kjøpt seg ulike campingalternativer - mens jeg altså går båtveien. Jeg ser jo at regnestykket er svært enkelt. Min bror kjøpte en nydelig campingvogn med isocamp i Skånevik i Hordaland til litt over 300k. Her sitter han med terrassen over vannet og båtbryggen bare 10 meter fra inngangen til 'tomten' sin. Det beste med dette er jo at det koster så lite å holde. Det meste er jo vedlikeholdsfritt og medfører ikke noen voldsomme kostnader slik som en lett kan oppleve på sjøen. Et revnet seil? Motorhavari? Sementbåt fra Kypros som kjører over båten din? Det er rett og slett ganske sytalaust. Samtidig har en jo tilgang til vann og båt kan derfor komme som et supplement. Grunnen til at jeg velger å holde på båtdrømmen er rett og slett fordi jeg trives godt med tanken på å flytte landstedet mitt fra dag til dag om jeg vil, og å være på sjøen kontra det å være på land. At jeg lider av kraftig gresspollenallergi gjør sitt for å dytte meg ut på bølgan blå, også... Sitér dette innlegget Link to post
MT. Svart 13.Juli.2013 Del på Facebook Svart 13.Juli.2013 Gode tanker der, superman. Jeg bor i fjæresteinene, og har hytte i fjæresteinene og tilgang på andre hytter i slekt og svigerslekt i andre fjæresteiner. Foretrekker derfor en trailbar daycruiser til båt. Samtidig er det greit å dra på fjellet også, eller andre steder. Kjekt med vogna, flytt innholdet i kjøleskapet over, ta med klær og sengeklær, hekt for bilen så drar vi. Gummibåt og påhengs er også som oftest med på vogntur. Sitér dette innlegget baatplassen.no Din kommunistiske hjemmehavn på nettet! Link to post
glalaks Svart 13.Juli.2013 Del på Facebook Svart 13.Juli.2013 Enig! Finnes ikke bedre plass for oss pollenallergikere enn på sjøen! I min familie er det hytter som er tradisjon, men det blir litt bortkasta og kjøpe en hytte pr familiemedlem. Vi har nesten det, så da var det mer hensiktsmessig å kjøpe båt for meg:) Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
Artekno Svart 13.Juli.2013 Del på Facebook Svart 13.Juli.2013 Hva er nytt? Syns jeg har sett en tydelig trend mot "bobiler" på sjøen også jeg, de siste 10 årene. Nuff said! ? Sitér dette innlegget Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150 Link to post
VannTro Svart 13.Juli.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Juli.2013 Slik ? http://www.tv2.no/underholdning/broom/bobil/campingvogn-eller-baat-javisst-3590570.html Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Mouche Svart 13.Juli.2013 Del på Facebook Svart 13.Juli.2013 Jeg er minst like mye spent på hvordan dette påvirker flyreiser til utlandet i årene fremover. Vil flere velge å feriere i Norge med et stabilt antall båteiere, og enda flere som eier bobil og campingvogn? Oppslag i avisene som igjen er basert på konkrete undersøkelser hevder at minst 50.000 nordmenn (familier) seriøst vurderer kjøp av fritidsbolig i utlandet og da særlig i syden. Antall sydenreiser er opp i år igjen, og lite tyder på at den trenden vil snu. Folk er lei av dårlig vær her hjemme, forståelig nok. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
tkb Svart 13.Juli.2013 Del på Facebook Svart 13.Juli.2013 Ser ikke bort fra at overraskende dyrt båthold, og svak kompetanse på ganske mange verkteder er medvirkende årsaker til høyt bobilsalg. Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 13.Juli.2013 Del på Facebook Svart 13.Juli.2013 Enig. Det er steindyrt og mye jobb å ha en større båt i dag. Noen kan dog betale seg ut av jobben, men båtbransjen er full av overprisede slendrianer som ofte ødelegger mer enn de fikser om de i det hele tatt dukker opp til avtalt tid. Utstyr er dyrt, verksteder er dyre og ofte inkompetente, dyrt opplag, kamp om opplags og båtplasser osv. Så slenger vi på et enormt verdifall, forsikring, finansieringskostnadder noen dårlige sommere osv, så gir det seg nesten selv. Man skal være mer enn middels interessert eller ha mye penger for å ha en større, nyere familiebåt i dag. Mange uten en av tingene over har rømt skuta for lengst etter at gladdagene tok slutt. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
All In Svart 13.Juli.2013 Del på Facebook Svart 13.Juli.2013 Vi har to somre leid bobil, og det var veldig flott. Trivdes godt med det. MEN, det kan aldri erstatte båtlivet. Her dupper vi utpå, uten hverdagens jag og mas. Dette er noe sjelen har godt av;-) Sent from my iPad using Tapatalk HD Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 13.Juli.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Juli.2013 Tror jeg fortsetter med båtlivet, holder ukompetente "fagfolk" borte fra kommende skute og fortsetter i en båtforening slik jeg er i dag hvor ingen skal drive med overskudd. Pussing og vedlikehold skal skje for egen hånd så langt det er mulig, råd og tips hentes på BP og verdifall får ansees som hva det koster å komme seg på sjøen med alle gledene det gir. I dag som i går savner hele familien denne ferieformen, det blir ikke det samme med dagsturer hit og dit, hytte på fjellet og en uke på Gran Canaria. Ingenting er som 3-4 uker på vannet, koste hva det det koste vil. Man får bare prøve å se på det som en "livsstil" ikke sammenligne det med annen ferie. Det er ikke sammenlignbart ! Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 13.Juli.2013 Del på Facebook Svart 13.Juli.2013 Båt koster ikke penger.. båt gir livsglede og kvalitetstid. Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
wd200s Svart 13.Juli.2013 Del på Facebook Svart 13.Juli.2013 Båt koster ikke penger.. båt gir livsglede og kvalitetstid. joa men det er ikke gratis eller :/ Sitér dette innlegget Link to post
Bodehode Svart 14.Juli.2013 Del på Facebook Svart 14.Juli.2013 Ja takk begge deler :-) har vognen 20nm fra hjemmehavnen til båten, på campingen er det bryggeanlegg som vi kan legge til, super ordning. Begynnelsen av ferien hadde vi båten nede ved vognen, skulle ha base der for videre ferd med båten nedover Helgeland, men værgudene ville det ikke slik... Hjem med båten og hadde det vært bedre vær i en radius av 700km hadde vognen blitt tatt løs og tauet dit! Skjønner at folk som må velge mellom båt og camping gjerne velger aksjonsradiusen til camping. Med båt blir man litt "låst" til nærområdet, hvis man ikke bor på Sørlandet da... for ikke snakke om døgnprisen på ferien, med båt er den nesten det doble av camping... Sitér dette innlegget Livet er for kort til å kjøre diesel Link to post
volfro Svart 14.Juli.2013 Del på Facebook Svart 14.Juli.2013 Tja, har jo i sommer en døgnpris på seilbåt inkl. bryggeleige og diesel på kanskje 200kr. pr. døgn og det er vel vanskelig å klare med bobil?? Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 14.Juli.2013 Del på Facebook Svart 14.Juli.2013 Har inntrykk av at båtlivet er uhyre væravhengig, naturligvis. Leser i en reportasje i avisen Fædrelandsvennen om Grimstad Bådsenter som selger båter i bøtter og spann om dagen. Så fort finværet slo til, så solgte de flere båter pr. dag. En kald vår var nok så laber ang. salg hos de fleste forhandlere, i alle fall her på Sørlandet. Trenden er vel uansett mindre daycruisere på rundt 20 fot som er i skuddet. Men at der nok er forandring i folks båtvaner er der nok ikke tvil om. Før var der jo f.eks laaaange ventelister på kommunal båtplass her i Kristiansandsområdet, mens nå får man båtplass stort sett på dagen, hvis den er innenfor "normal" størrelse. Tror nok det mye er bobil og mere reising på folk som er en god grunn for at båtlivet har sakket noe etter. Er no bare oss "hardbakka båtfolk" som holder ut. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 14.Juli.2013 Del på Facebook Svart 14.Juli.2013 (redigert) Et svensk båtblad gjennomførte en skikkelig meningsmåling for finne drivkreftene i båtbruken. 70% svarte bedre vær, og det var klart den viktigste faktoren. Jeg tenker båt var hypet skikkelig i 2007-2008 blandet med en godt gjeldsdopa nasjonaløkonmi, og etter slike høyder blir det alltid nedtur. Jeg synes det er en markant nedgang i antall båter nå. Men jeg lurer på hvor alle båtene er, for de ruster jo ikke slik biler gjør. Jeg tror ikke været har blitt så veldig mye dårligere de siste åra, men vi er så ekstremt mye mer opptatt av været. Yr.no sjekkes hver time, og er det antydning til en ettermiddagsbyge så drar vi ikke på tur. Vi har så store forentninger til at alt alltid skal være perfekt at vi velger å ikke gjøre noe. Turistforeningen erfarer det samme i fjellet. Før lyttet vi på værmeldinga på radio kl 20 der de sa "stort sett pent vær". Ja så ble det fint vær da, med litt annet innimellom. Så dro vi på stranda og satt under parasollen når det regna, eller gledet oss over at vannet ble så mye varmere når det regna Bobil sjønner jeg godt at folk liker. Vi leide bobil en langhelg i våres i forbindelse med et arrangement der det ikke fantes ledig hotellrom. Og det var utrolig bra. Så bra at jeg har vært innom et caravan senter og kikka. Var der en time uten å bli spurt av noen om jeg lurte på noe, så dette var jo nesten som i båtverdenen tenker jeg. Og godt var vel det, om ikke hadde det vært fare for at vi hadde hatt en helintegrert 7,5m på hårdsplassen Bobilen vi leide var C1 størrelse med vannbåren varme, to store dobbeltsenger, datelitt tv etc etc. Kosta 8000kr å leie torsdag-søndag. Helt konge kjøre. Selv på vinterføre. Så jeg tenker leie frefor eie på bobil. Og et flott tillegg til båten Om vi vil ha perfekt sommervær i den forstand at det skal være så varmt at det føles som bastukur på boot camp må man nok flytte til Spania eller Hellas. Herregud så kjedelig tenker nå jeg. Redigert 14.Juli.2013 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.