Jump to content

Nordmenns ferievaner endrer seg. Båt er "ut" og Caravan "inn"

VannTro

Recommended Posts

Fikk inspirasjon til å lage en liten tråd om emnet på bakgrunn av tråden til Bjørn Løvjomås og at han reagerer på utrolig mange bobiler kontra båter langs Gøta kanal. Også det faktum at båtprisene har stupt gir en indikasjon om av Nordmenn svikter båtlivet.

http://www.caravanbransjen.no/index.php?page_id=1115

http://www.tv2.no/underholdning/broom/bobil/naa-kjoeper-vi-rekordmange-bobiler-4085721.html

http://www.caravanklubben.no/?pArticleId=24321&pArticleCollectionId=1650

http://pluss.vg.no/2013/07/06/1277/1277_21095359

Jeg hadde selv aldri klart å konvertere, men det ser ut som det er en trend. Interessant å høre andres synspunkter....

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Har liten tro på at det er snakk om en svikt ovenfor båtlivet. Jeg tror heller flere unge familier har råd til å kjøpe bobil og campingvogn.

Jeg er minst like mye spent på hvordan dette påvirker flyreiser til utlandet i årene fremover. Vil flere velge å feriere i Norge med et stabilt antall båteiere, og enda flere som eier bobil og campingvogn?

Følg oss på YouTube: Verdens Barskeste Kyst / i liten båt

I min familie har de fleste 'konvertert'. Båt har alltid vært sentralt hos oss, men ingen har egentlig hatt råd til å verken kjøpe eller holde en båt som det går an å kose seg i over lengre tid. Så nå har bror, søster, mor og far kjøpt seg ulike campingalternativer - mens jeg altså går båtveien. Jeg ser jo at regnestykket er svært enkelt. Min bror kjøpte en nydelig campingvogn med isocamp i Skånevik i Hordaland til litt over 300k. Her sitter han med terrassen over vannet og båtbryggen bare 10 meter fra inngangen til 'tomten' sin.

Det beste med dette er jo at det koster så lite å holde. Det meste er jo vedlikeholdsfritt og medfører ikke noen voldsomme kostnader slik som en lett kan oppleve på sjøen. Et revnet seil? Motorhavari? Sementbåt fra Kypros som kjører over båten din? Det er rett og slett ganske sytalaust. Samtidig har en jo tilgang til vann og båt kan derfor komme som et supplement.

Grunnen til at jeg velger å holde på båtdrømmen er rett og slett fordi jeg trives godt med tanken på å flytte landstedet mitt fra dag til dag om jeg vil, og å være på sjøen kontra det å være på land. At jeg lider av kraftig gresspollenallergi gjør sitt for å dytte meg ut på bølgan blå, også...

Gode tanker der, superman.

Jeg bor i fjæresteinene, og har hytte i fjæresteinene og tilgang på andre hytter i slekt og svigerslekt i andre fjæresteiner. Foretrekker derfor en trailbar daycruiser til båt.

Samtidig er det greit å dra på fjellet også, eller andre steder. Kjekt med vogna, flytt innholdet i kjøleskapet over, ta med klær og sengeklær, hekt for bilen så drar vi.

Gummibåt og påhengs er også som oftest med på vogntur.

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Enig! Finnes ikke bedre plass for oss pollenallergikere enn på sjøen!

I min familie er det hytter som er tradisjon, men det blir litt bortkasta og kjøpe en hytte pr familiemedlem. Vi har nesten det, så da var det mer hensiktsmessig å kjøpe båt for meg:)

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Jeg er minst like mye spent på hvordan dette påvirker flyreiser til utlandet i årene fremover. Vil flere velge å feriere i Norge med et stabilt antall båteiere, og enda flere som eier bobil og campingvogn?

Oppslag i avisene som igjen er basert på konkrete undersøkelser hevder at minst 50.000 nordmenn (familier) seriøst vurderer kjøp av fritidsbolig i utlandet og da særlig i syden. Antall sydenreiser er opp i år igjen, og lite tyder på at den trenden vil snu. Folk er lei av dårlig vær her hjemme, forståelig nok.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Enig.

Det er steindyrt og mye jobb å ha en større båt i dag.

Noen kan dog betale seg ut av jobben, men båtbransjen er full av overprisede slendrianer som ofte ødelegger mer enn de fikser om de i det hele tatt dukker opp til avtalt tid.

Utstyr er dyrt, verksteder er dyre og ofte inkompetente, dyrt opplag, kamp om opplags og båtplasser osv.

Så slenger vi på et enormt verdifall, forsikring, finansieringskostnadder noen dårlige sommere osv, så gir det seg nesten selv.

Man skal være mer enn middels interessert eller ha mye penger for å ha en større, nyere familiebåt i dag.

Mange uten en av tingene over har rømt skuta for lengst etter at gladdagene tok slutt.

Mvh. SAP

Tror jeg fortsetter med båtlivet, holder ukompetente "fagfolk" borte fra kommende skute og fortsetter i en båtforening slik jeg er i dag hvor ingen skal drive med overskudd.

Pussing og vedlikehold skal skje for egen hånd så langt det er mulig, råd og tips hentes på BP og verdifall får ansees som hva det koster å komme seg på sjøen med alle gledene det gir.

I dag som i går savner hele familien denne ferieformen, det blir ikke det samme med dagsturer hit og dit, hytte på fjellet og en uke på Gran Canaria.

Ingenting er som 3-4 uker på vannet, koste hva det det koste vil. Man får bare prøve å se på det som en "livsstil" ikke sammenligne det med annen ferie. Det er ikke sammenlignbart !

Ja takk begge deler :-) har vognen 20nm fra hjemmehavnen til båten, på campingen er det bryggeanlegg som vi kan legge til, super ordning. Begynnelsen av ferien hadde vi båten nede ved vognen, skulle ha base der for videre ferd med båten nedover Helgeland, men værgudene ville det ikke slik... Hjem med båten og hadde det vært bedre vær i en radius av 700km hadde vognen blitt tatt løs og tauet dit! Skjønner at folk som må velge mellom båt og camping gjerne velger aksjonsradiusen til camping. Med båt blir man litt "låst" til nærområdet, hvis man ikke bor på Sørlandet da... for ikke snakke om døgnprisen på ferien, med båt er den nesten det doble av camping...

Livet er for kort til å kjøre diesel

Har inntrykk av at båtlivet er uhyre væravhengig, naturligvis. Leser i en reportasje i avisen Fædrelandsvennen om Grimstad Bådsenter som selger båter i bøtter og spann om dagen. Så fort finværet slo til, så solgte de flere båter pr. dag. En kald vår var nok så laber ang. salg hos de fleste forhandlere, i alle fall her på Sørlandet. Trenden er vel uansett mindre daycruisere på rundt 20 fot som er i skuddet. Men at der nok er forandring i folks båtvaner er der nok ikke tvil om. Før var der jo f.eks laaaange ventelister på kommunal båtplass her i Kristiansandsområdet, mens nå får man båtplass stort sett på dagen, hvis den er innenfor "normal" størrelse. Tror nok det mye er bobil og mere reising på folk som er en god grunn for at båtlivet har sakket noe etter. Er no bare oss "hardbakka båtfolk" som holder ut. :wink:

Et svensk båtblad gjennomførte en skikkelig meningsmåling for finne drivkreftene i båtbruken. 70% svarte bedre vær, og det var klart den viktigste faktoren. Jeg tenker båt var hypet skikkelig i 2007-2008 blandet med en godt gjeldsdopa nasjonaløkonmi, og etter slike høyder blir det alltid nedtur. Jeg synes det er en markant nedgang i antall båter nå. Men jeg lurer på hvor alle båtene er, for de ruster jo ikke slik biler gjør.

Jeg tror ikke været har blitt så veldig mye dårligere de siste åra, men vi er så ekstremt mye mer opptatt av været. Yr.no sjekkes hver time, og er det antydning til en ettermiddagsbyge så drar vi ikke på tur. Vi har så store forentninger til at alt alltid skal være perfekt at vi velger å ikke gjøre noe. Turistforeningen erfarer det samme i fjellet.

Før lyttet vi på værmeldinga på radio kl 20 der de sa "stort sett pent vær". Ja så ble det fint vær da, med litt annet innimellom. Så dro vi på stranda og satt under parasollen når det regna, eller gledet oss over at vannet ble så mye varmere når det regna :smiley:

Bobil sjønner jeg godt at folk liker. Vi leide bobil en langhelg i våres i forbindelse med et arrangement der det ikke fantes ledig hotellrom. Og det var utrolig bra. Så bra at jeg har vært innom et caravan senter og kikka. Var der en time uten å bli spurt av noen om jeg lurte på noe, så dette var jo nesten som i båtverdenen tenker jeg. Og godt var vel det, om ikke hadde det vært fare for at vi hadde hatt en helintegrert 7,5m på hårdsplassen :eek:

Bobilen vi leide var C1 størrelse med vannbåren varme, to store dobbeltsenger, datelitt tv etc etc. Kosta 8000kr å leie torsdag-søndag. Helt konge kjøre. Selv på vinterføre.

Så jeg tenker leie frefor eie på bobil. Og et flott tillegg til båten

Om vi vil ha perfekt sommervær i den forstand at det skal være så varmt at det føles som bastukur på boot camp må man nok flytte til Spania eller Hellas. Herregud så kjedelig tenker nå jeg.

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...