sap_2000 Svart 14.Juli.2013 Del på Facebook Svart 14.Juli.2013 @bitteliten Tror du har rett ang at folk er opptatt av symbolene på yr. Flere båtvenner gikk glipp av 3-4 flotte båthelger i mai-juni for at de tok en avgjørelse på onsdag-torsdag basert på yr-symbolene. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Kenneth 81 Svart 14.Juli.2013 Del på Facebook Svart 14.Juli.2013 (redigert) Gode betrakninger Bitteliten Selv har jeg som ufravikelig krav at min båt skal være lukket med bakvegg (og ett fint akterdekk for solskinnsdagen) eller i det minste ha en god hardtop. Da gjør det ikke så mye at det er litt ruskevær. F.eks forige søndag; da tok jeg min 22-fots bakveggbåt (Skibsplast 675 HT) med på tur fra Longyearbyen til Ny-Ålesund. Ca 100nm å kjøre. Været var alt annet enn perfekt. Brukbart med vind (mellom 10 og 15 m/s på det værste), mye regn og heftig med store dønninger etter uvær dagene før. Litt slitsomt å kjøre ett lite eggeskall så langt under de forholdene selvsagt, men det var fremdeles en fantastisk fin tur. Spesiellt når vi kom oss opp til Ny-Ålesund og ut av drittværet. For å omskrive ett gammelt ordtak litt: "Det finnes ikke dårlig vær, bare urealistiske forventninger til været og båter som ikke er idéelle for norske somre" Redigert 14.Juli.2013 av Kenneth (KAH81) (see edit history) Sitér dette innlegget Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk Mazda 929, Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5 Link to post
Mouche Svart 14.Juli.2013 Del på Facebook Svart 14.Juli.2013 Om vi vil ha perfekt sommervær i den forstand at det skal være så varmt at det føles som bastukur på boot camp må man nok flytte til Spania eller Hellas. Herregud så kjedelig tenker nå jeg. Har tenkt slik selv også i mange år, svært mange år, og grunnlaget for den tenkningen var bl.a. et to års opphold (jobb) i Florida. Var lykkelige da vi flyttet hjem igjen til Norge og hytte/båtlivet på Sørlandet. Nå har vi kjøpt oss et hus i Hellas (Kreta) og angrer ikke et sekund selv om juli/august tilbringes i Norge/Sørlandet mens venner og bekjente "låner" huset og betaler alle regningene knyttet til det. Tilbrakte hele mai og juni på Kreta, og det eneste jeg ikke hadde tid til var å kjede meg/oss, men nøt behagelig varme som betød 20/28 grader på dagen og ned til 14/18 på det kaldeste om natten. Så mens dere pakker inn båten i september/oktober og ser frem til våren om et drøyt halvår så drar jeg/vi til Kreta og nyter en fortsatt sommer! Ser veldig hyggelig og sosialt ut blant bobilene som står tett i tett på kaia i Lillesand, men ain't for me, og skjønner heller ikke hvorfor man på dager som dette ligger tett i tett i båtene i gjestehavna i byen heller, men behovet for strøm er vel større enn det som kan produseres om bord virker det som! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
sap_2000 Svart 14.Juli.2013 Del på Facebook Svart 14.Juli.2013 Noen ganger lurer jeg litt på hvorfor du tilbringer så mye tid på et båtforum. Ps: båtfolk kan også tilbringe tid i sydligere strøk ;-) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
VannTro Svart 14.Juli.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Juli.2013 Jeg tror også behovet for komfort har endret seg vesentlig. Skal man få den typen komfort mange vil ha blir båtene fort over 40 fot med knall-dyre aggregater og batteri-bank på størrelse med behovet for en el-bil. Jeg vil tro man kan oppnå denne komforten for en rimeligere penge ved å velge bobil. Jeg så at med Fjorden vi hadde ble vi stort sett liggende i gjestehavner for å tilfredsstille behovet for komfort(varmt vann til dusj, strøm til varme og andre forbrukere, vaskemaskin til tøyvask etc.). Denne typen "sild-i-tønne" båtliv likte jeg ikke og jeg ser jo at når jeg er på fjellet står det mange bobiler parkert for seg selv på til dels fine plasser. Må nok enten ta til takke med komforten som var god nok den gang jeg var liten matros, eller bite i det sure eple og kaste en hel haug penger i potten for å få den komforten som skal til. Blir til at man sammenligner litt med hytte på Sørlandet, men inngangsbilletten der er jo 2-3 ganger høyere og det er helt uaktuelt. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Mouche Svart 14.Juli.2013 Del på Facebook Svart 14.Juli.2013 Noen ganger lurer jeg litt på hvorfor du tilbringer så mye tid på et båtforum. Kanskje fordi jeg hele livet har tilbrakt noen måneder i året ved sjøen og i båt her hjemme og fortsatt gjør det? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
VannTro Svart 14.Juli.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Juli.2013 Ps: båtfolk kan også tilbringe tid i sydligere strøk ;-) Kona har hus på Gran Canaria sammen med sin eks. Dette huset blir leid ut mesteparten av året, men vi benytter det selv når vi har lyst(Det er ment å gå som arv til barna deres når den tid kommer). Dette er et hus med 10 sengeplasser, 3 bad og eget svømmebasseng på baksiden av en 2 meter høy mur. Det ligger i Taurodalen og er vel slik sett å anse som et feriested med meget høy komfort og bra beliggenhet. Likevel prioriterer vi å kjøpe større båt. Det kan ikke sammenlignes...... Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
sap_2000 Svart 14.Juli.2013 Del på Facebook Svart 14.Juli.2013 (redigert) @Mouche: Skjønner. Da må det være jeg som har missforstått din genuine båtinteresse etter å ha lest innleggene dine i noen år. Beklager så meget og god sommer Redigert 14.Juli.2013 av sap_2000 (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Mouche Svart 14.Juli.2013 Del på Facebook Svart 14.Juli.2013 God sommer til deg også! ps livet er slett ikke så verst her i strandkanten i Lillesand og i går var menyen ferske reker, selvplukkede blåskjell og kokt krabbe mens en stor makrell nettopp er filetert og gravingsprosessen påbegynt. Norge er et bra land det, og særlig når været spiller på lag! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
sap_2000 Svart 14.Juli.2013 Del på Facebook Svart 14.Juli.2013 (redigert) Jeg stoppet i Lillesand for natten. Koselig i indre havna synes jeg. Godt serviceanlegg også. Synd bageren var stengt i dag tidlig ellers hadde det blitt gratis rundstykker på oss loffere i havna :-) Redigert 14.Juli.2013 av sap_2000 (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Jens_P Svart 14.Juli.2013 Del på Facebook Svart 14.Juli.2013 Tror det er de generelle ferievanene til nordmenn som endrer seg. Har lagt merke til artikler i avisene siste halvår der omsetning av hytter ved sjøen har gått ned og hytter ved sjøen i høy prisklasse omtrent ikke var omsatt i første halvår. Får et inntrykk av at svært mange nordmenn i disse dager prioriterer utenlandsreise som ferieform. Ser også at kravet til komfort har ført til at båt-størrelse har økt. Og med det investeringen i "det gode liv". Båt er kostbart om man ikke kan eller har tid til å ta vedlikeholdet selv. Og svært mange ønsker ikke å bruke tid på vedlikehold, de vil kjøpe tjenesten. Tjenester som det ikke kan leveres nok av i noen korte hektiske uker vår og høst. Å investere +/- 1 mill i noe som har ca 4 mnd brukstid i året sitter nok langt inne i dag hvor ikke alle må ha båt for å høre med til det gode selskap. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Bitteliten Svart 14.Juli.2013 Del på Facebook Svart 14.Juli.2013 Noen ganger lurer jeg litt på hvorfor du tilbringer så mye tid på et båtforum. ) Ehhh. Takk det samme får vi vel si da Sitér dette innlegget Link to post
Zitt Svart 14.Juli.2013 Del på Facebook Svart 14.Juli.2013 Sier en som har over 5 innlegg pr dag de siste ti årene! Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 14.Juli.2013 Del på Facebook Svart 14.Juli.2013 (redigert) Jeg sa "vi"! Redigert 14.Juli.2013 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 14.Juli.2013 Del på Facebook Svart 14.Juli.2013 joa men det er ikke gratis eller :/ Neida.. ikke gratis .. langt i fra.. :-) men det går ikke å veie opp livsglede i kroner. . :-) Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
VannTro Svart 14.Juli.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Juli.2013 Jeg hadde en båt på Krøderfjorden en gang som bare ble benyttet til fiske. Med min fiskelykke kan jeg love at kiloprisen på fisken ble rett så høy Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Hulda Svart 14.Juli.2013 Del på Facebook Svart 14.Juli.2013 Vi har kjøpt en 'landeveisracer', tar turer hit og dit etter innfallsmetoden. I går var i nedover mot Göteborg for å sjekke ut en båt som skal til Karibien. Hadde en tur rundt omkring på flere kjente steder. Der satt bobil- og campingfolket med sine sammenbrettbare møbler utenfor sin egen dør på parkeringsplassene i støy og dieseksos og leste avisen, drakk sin kaffe og koste seg i solen. Det livet der er ikke noe for oss. Men blir det færre som er på vannet, så blir det mer plass til oss som 'må' være der. Kanskje kan vi etter hvert ta ferie i juli. En annen ting jeg legger merke til her i Strömstad er alle som kommer dit, og blir liggende i dagevis. Midt i støy, diesel- og grillos. Noen ligger der en uke, eller mer. Hadde jeg hatt en båt med mer enn 500 hester pakket inn i 45 fot, ville jeg nok dratt noe lenger enn fra Oslo til Strömstad på ferie. Slik kan man jo sitte og filosofere. Noen bekjente av oss med 46 fot og 700 hester tok en liten tur for et par år siden: Hvaler, Skagen, Lesø, Kjøben, Göteborg og tilbake. Fin tur på et par uker. Forbruket var ikke mer enn 60 000 kroner i diesel. Kanskje kostnaden har noe å si. Det blir rimeligere langs landeveien. Særlig når målet med turen er en eller annen parkeringsplass. Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 14.Juli.2013 Del på Facebook Svart 14.Juli.2013 Ehhh. Takk det samme får vi vel si da Ikke nødvendig å takke for noe som ikke var til deg :-) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Zeiss Svart 14.Juli.2013 Del på Facebook Svart 14.Juli.2013 Let båten få kvila i ferien i år og tok bilen å kjørte like til Nordkapp og etter denne tråden forstår eg kvifor 98% av bobilene ikkje bruker blinklyset. Båtfolk er ikkje vante med blinklys..... Sitér dette innlegget Link to post
cheetah Svart 14.Juli.2013 Del på Facebook Svart 14.Juli.2013 Kunne aldri tenkt meg og fartet rundt med en bobil på trange veier og i kø.. Men alle er nå forskjellige og for meg er det båtlivet som teller Er veldig dyrt i innkjøp med bobil også. Sitér dette innlegget Link to post
Gespen Svart 14.Juli.2013 Del på Facebook Svart 14.Juli.2013 Båt er dyrt ja, men det er fasan meg bo bil og campingvogn, liker begge deler, men har bare seilbåt. Foretrekker båt da du er fri som fisken, og at det er mye sunnere. Det trenger ikke og være så dyrt med båt, har dere sett prisene på båter nå, spesielt seilebåter du får en Stor 32 fot med nye seil, motor osv for 200000,og den er og virker mye større inni enn en bobil, bobiler synker veldig fort i pris også. Bor dere på vestlandet og skal ta ferge med campingvogn koster det flesk, samt plass. Hus i utlandet har jeg tenkt på , men meg eller kona har bare 5 uker i året fri, som er vanlig. Så da føler jeg at hytte i syden er meningløst. Sitér dette innlegget Link to post
Barbaria Svart 15.Juli.2013 Del på Facebook Svart 15.Juli.2013 Jeg håper virkelig at det er sant! Jeg ønsker at så mange som mulig går over til bobil på land. Deilig :) Sitér dette innlegget Barbaria på tur - Blogg Link to post
cheetah Svart 15.Juli.2013 Del på Facebook Svart 15.Juli.2013 Og hvorfor det? Sitér dette innlegget Link to post
superman Svart 15.Juli.2013 Del på Facebook Svart 15.Juli.2013 Sikkert fordi det da blir mindre trafikk på sjøen - mer plass til oss andre ;-) Jeg lar meg ikke påvirke av trender, jeg vil ha båtlivet fordi det er det som tiltaler meg. Har vært inne på bobil og slikt også, spesielt i sammenheng med mine årlige jaktturer. Det blir i så fall noe av gammel type som jeg ikke trenger passe så fint på. Sitér dette innlegget Link to post
Oteren Svart 15.Juli.2013 Del på Facebook Svart 15.Juli.2013 Enig. Det er steindyrt og mye jobb å ha en større båt i dag. Noen kan dog betale seg ut av jobben, men båtbransjen er full av overprisede slendrianer som ofte ødelegger mer enn de fikser om de i det hele tatt dukker opp til avtalt tid Hva er dyrt? Som en sydentur eller to i året? Hva slags eierforhold og fleksibilitet har en til en sydentur? Joda har aldri vært i syden, har helt andre prioriteringer. Mange bruker båten aktivt gjennom sesongen, mange brukstimer og -dager. Hvor mye blir hytter brukt, hvordan blir regnestykket når verdiutviklingen uteblir og blir vanskelig omsettelig? For egen del har jeg stor glede av å holde på med båten. Rent teknisk innser jeg min begrensning, heldigvis har jeg mekaniker/ firma som gjør en samvittighetsfull og god jobb. Disse tviholder jeg på. Båt er ingen investering for å tjene penger, det er en interesse og ferieform som jeg jobber og investerer resten av året, for å benytte med glede og slappe av. Camping er helt ok, selv om det er 15 år siden jeg testet det sist. Det er likevel ikke noe som kan måle seg med de virkelig fine dagene på sjøen. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.