Jump to content

Nordmenns ferievaner endrer seg. Båt er "ut" og Caravan "inn"

VannTro

Recommended Posts

Langsiktighet, hvem vet hva det koster å fly om 10-20 år?

Ser man litt i bakspeilet, f.eks for de siste 10, 15 eller 20 årene, så er det vel ikke så mye som skulle tilsi at det vil være en stor økonomisk belastning for husholdningen? En flyreise til New York koster i dag det samme i kroner som for 30 år siden! Har selv hus i Syden, fire timers flyreise uten stopp, og i snitt har vi betalt ca 1500 kroner t/r siste to årene med reiser fordelt over perioden februar til november. De billigste reisene er nede i 350 kroner en vei og det er billigere enn å kjøre fra Oslo til Sørlandet med bil!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

jeg synes nå det er en påfallende stor forskjell å være underveis ombord i en båt på sjøen enn i en bobil på landeveien

rekreasjons effekten av det siste ville være lik null for meg personlig

rekreasjons effekten i båten, starter allerede før jeg har gått fra brygga

vedr. extra bolig i syden fortoner det seg helt annerledes når man engang ikke er bundet av de sedvanlige 5-6 ukers ferie i året og kan reise på litt mindre belastede tidspunkter av året

mvh

Leif

Redigert av christensenleif@msn.com (see edit history)

Langsiktighet, hvem vet hva det koster å fly om 10-20 år? Det kan blir langt å kjøre til hytta det. Men, jeg er enig at det høres fristende ut med en bolig i syden når den verste vinteren raser her hjemme.

Spiller det noen rolle den dagen man er pensjonist og ikke lengre trenger å pendle til Norge? :-)

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

jeg synes nå det er en påfallende stor forskjell å være underveis ombord i en båt på sjøen enn i en bobil på landeveien

rekreasjons effekten av det siste ville være lik null for meg personlig

rekreasjons effekten i båten, starter allerede før jeg har gått fra brygga

Riktig ja! Man er ganske fastlåst i en bil, hvor man må sitte rett opp og ned med sikkerhetssela på i lengre perioder, og hvor bilfører hele tiden må holde oppmerksomheten sin rettet på bilveien. Manglende oppmerksomhet i noen få sekunder kan være nok til å forårsake en fatal ulykke! Samtidig er det ikke særlig spennende å kjøre bil når man har hatt sertifikatet i noen dekader - faktisk er det blitt et alvorlig problem at jeg blir døsig av bilkjøring.

Særlig i de hastighetene jeg holder (typisk et sted mellom 4 og 8 knop), kreves det rett og slett stort sett ganske lite av "båtfører" - under snille forhold holder det ofte å stille inn autopilot og holde utkikk etter farer fra tid til annen - under mer krevende forhold er jeg fortsatt såpass fersk at jeg finner det utfordrende og spennende.

Sjøgang og krenging gjør det naturlig nok av og til litt vrient for passasjerer å utfolde seg, lage mat, etc ... og det kan være en utfordring å aktivisere barna - men tross alt, mulighetene er da veldig mye bedre i en båt som er såpass stor at man kan strekke på bena enn i en bil hvor man er fastspent til et sete, eller enda værre - til en bilstol.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Jeg tror båtfolket som har båt man kan overnatte i, og campingfolket med campingbil/vogn er ganske like, vet om mange eldre jeg kjenner som i de senere å har konvertert til landeveien pga helse, det er rett og slett lettere for de med bil/vogn.

Interessant kommentar. Hvis den er generaliserbar kan den kanskje forklare hvorfor flere migrerer fra båtliv til campingliv. Men hvis det er slik det henger sammen så bør det være en generell "forgubbing" blant camplingfolket mens snittalderen for båtfolket reduseres. Er det slik?

Jeg har flere venner som har kjøpt seg campingvogn eller lånt vogn på ferie, men derimot veldig få/ingen har egen båt.

Vogna er det stort sett bare å hekte på bilen, og tur og kjør. På sjøen stilles det litt mere krav til kunnskap og erfaring fra båtliv, i tilleg til at båt som nevnt tidligere er mye dyrere i forhold til fasilitetene man får enn camping.

For min egen del blir båten aldri bytta med campingvogn om jeg ikke må. Kan evt bruke båthengeren med båt som campingvogn om jeg må;)

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Forskjellen mellom campingbil og -vogn:

Stopper du med bobilen, parkerer du.

Stopper du med campingvogna, camper du!

Kan være to forskjellige ting det!

Bruker begge til besøk hos familie og slekt både sør for Sinsen og nord for Moralsirkelen. Likheten mellom dem ( i VÅRT tilfelle ), er at vi er svært velkommne gjester.... (Likeheten mellom gjester og fisk? > Etter 3 dager lukter de like ille..) Vi belaster de vi besøker minimalt, ettersom vi overnatter i doningen osv.

Eneste fordelen ( hvis det er noen) med campingvogna, er at du kan koble fra bilen og kjøre rundt uten dråget på slep. OG, at du kan parkere den et eller annet sted og bruke den som "hytte". Samt pris og vedlikehold selvsagt. (Brutale fergepriser med vogn!! Dobble sådanne hvis bobilen er over 6 meter...)

Hus i Zyden? Vel, er du pensjonist og tåler varmen og bor der store deler av året, kan jeg forstå det. Men å kjøpe et hus i f.eks. Mexico og være der et par uker i sessongen, dahh har du mere penger enn de fleste!

Med båt, er du mere avhengig av brukbart vær enn med bobil. De siste års dårlige sommre (spes sør for Sinsen??), har resultert i at båtsalget har stupt, men bobilsalget har økt. Skal du på langtur med båt, bør du kanskje passer 30 fot i lengde.

Men er båt blitt statussymbol (for noen)? Kjørte rundt Osjlo i går (E6>E18)... Midt i sommerferien. Fint vær...

NITTI prosent av båtplassene var fulle... Bruker ikke folk rundt hovedstaden båtene lengre?

Forresten, å kjøre bobil /campingvogn gjennom Osjlo, for en som ikke er kjent der, er litt C-moment i seg selv; Er det ingen som holder fartsgrensene der?

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Interessant kommentar. Hvis den er generaliserbar kan den kanskje forklare hvorfor flere migrerer fra båtliv til campingliv. Men hvis det er slik det henger sammen så bør det være en generell "forgubbing" blant camplingfolket mens snittalderen for båtfolket reduseres. Er det slik?

Holder til like ved en bobilcamp med plass til rundt 30/40 biler og en ting som har slått meg er at jeg i år enda ikke har sett et eneste barn der.

Vil forøvrig hevde at rundt 90% av alle båtene også ligger trygt fortøyd i sine båser også her i Lillesand så dette problemet, eller fenomenet, er nok ikke begrenset til området kun rundt hovedstaden.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Holder til like ved en bobilcamp med plass til rundt 30/40 biler og en ting som har slått meg er at jeg i år enda ikke har sett et eneste barn der.

Vil forøvrig hevde at rundt 90% av alle båtene også ligger trygt fortøyd i sine båser også her i Lillesand så dette problemet, eller fenomenet, er nok ikke begrenset til området kun rundt hovedstaden.

Det kan kanskje ha noe med at mange av de som har båter der borte er fra hovedstads området ? :wink: - Vi hadde tidligere båten i Frognerkilen og jeg syntes også at havnen var "overfylt" til enhver tid. Nå har vi flyttet båten til Østfold. I havna der vi ligger tror jeg kanskje det er en 10-15 båter som ikke er i jevnlig bruk, og det er vel en ca 200 båter som ligger i havna.

Stopper du med bobilen, parkerer du.

Stopper du med campingvogna, camper du!

Eneste fordelen ( hvis det er noen) med campingvogna, er at du kan koble fra bilen og kjøre rundt uten dråget på slep. OG, at du kan parkere den et eller annet sted og bruke den som "hytte". Samt pris og vedlikehold selvsagt. (Brutale fergepriser med vogn!! Dobble sådanne hvis bobilen er over 6 meter...)

Forresten, å kjøre bobil /campingvogn gjennom Osjlo, for en som ikke er kjent der, er litt C-moment i seg selv; Er det ingen som holder fartsgrensene der?

Det er en kjensgjerning at man kan krangle mer under "no camping"-skiltet med bil enn vogn, men vi prøver uansett å belaste omgivelsene minst mulig...

Om man har unger, er bobil egentlig utelukket med mindre man er stinn av penger. Kirkebenkene ungene henvises til å sitte på under transportetappene er ikke beregnet for folk, rett og slett. Hvertfall ikke før man er oppunder en million i pris, og videre oppover. Og da blir det vesentlig mer aktuelt med ei vogn til 200 000 som i tillegg fungerer vesentlig bedre etter at man har parkert. Da er bilen plutselig for liten, også i stillestående tilstand. Og med unger følger utstyr. Om man skal kjøre en dagstur bort fra campingplass må man pakke sammen alt, og stole på at man får tilbake plassen igjen etterpå. Eller man kan selvsagt ta sjansen på å la møbler, sykler og utstyr stå igjen uten tilsyn, med variert hell...

Hastigheten på motorveiene rundt Oslo, ja. De har vi diskutert før. Et par stykker som benektet at den flyter over hastighetsgrensa, samt et par stykker som tror de er i sin fulle rett til å hindre andre i å passere. Fin oppskrift på kaos.

:lol:

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Som en som kommer fra en utpreget campingfamilie har jeg gått andre veien. Etter at svigerfar solgte båten for å kjøpe seg ny campingvogn, har savnet etter båtlivet vært så stort at jeg stadig vekk finner meg selv på finn.no/baat.

Jeg sitter også med følelsen av at unge mennesker med småbarn nå trekker mer ut på sjøen, mens foreldrene dems gjerne heller ender opp på en campingplass, gjerne med fast plass, isocamp og stor platting utenfor.

Hadde jeg ikke hatt en skivebom på skatten i fjor, hadde båten nå vært et faktum. Foreløpig ser det ut til at vi må vente til neste år før sjøen blir feriestedet, da forhåpentligvis i en Nidelv 24 eller lignende som kan jobbes litt med på vårparten. Svigerfar hadde en Nidelv 24 som vi koste oss masse i, så det frister veldig. Det gjør heller ikke noe at man nesten får disse gratis for tiden.

Ser man litt i bakspeilet, f.eks for de siste 10, 15 eller 20 årene, så er det vel ikke så mye som skulle tilsi at det vil være en stor økonomisk belastning for husholdningen? En flyreise til New York koster i dag det samme i kroner som for 30 år siden! Har selv hus i Syden, fire timers flyreise uten stopp, og i snitt har vi betalt ca 1500 kroner t/r siste to årene med reiser fordelt over perioden februar til november. De billigste reisene er nede i 350 kroner en vei og det er billigere enn å kjøre fra Oslo til Sørlandet med bil!

Jeg tror ikke bakspeilet hjelper deg noe i fremtiden i dette tilfellet, du kan jo forsøke å kjøre bilen med bakspeilet, antageligvis det de gjorde når de skulle ha sett fremover og oppdaget finanskrisen…

Politikere blir i økende grad tvunget til å tenke på, og forholde seg til miljøspørsmål fremover. Så jeg tror ikke at billige flyreiser fortsetter særlig lenge uten konsekvenser. Jeg tror at bla. miljøaspektet rundt dette vil tvinge seg frem og påføre økte kostnader dersom ekspansjonen av billige flyreiser fortsetter slik den har gjort. Time will show.

Selgerne melder jo om at det er mindre og enklere båter som selger. Det kan jo tyde på at det er yngre folk som handler båt, eller?

Men samtidig så melder bobilselgerne om at kjøperne der blir yngre og yngre. Så hvorvidt det ene medfører det andre er vel ikke helt klart. Kan jo være at nye bobileiere finner ut at de klarer seg med en liten og forholdsvis enkel båt?

Unger og bobil.....? Har nettopp sett nyhetsbilder av en bobil involvert i ei ulykke nedi Sverige. Ut fra dem kan man nok synes at det er tryggest å nøye seg med to personer framme.

Har hytte i Vikane (utenfor Fredrikstad/ved Hankø). Inntrykket mitt er at det er mindre trafikk av større båter (overnattingsbåter) enn tidligere. Høyst privat og ukvalifisert synsing som jeg ikke kan belegge med noen form for objektive målinger. Hvordan er aktiviteten ellers langs kysten?

Hvis inntrykket mitt skulle være representativt så gir det jo støtte for at flere velger syden-ferie eller bobil/campingvogn. (For all del: Jeg har også lest oppslaget i gårsdagens DN som beskrev godt båtsalg, men det så ut til at de noe mindre "dagsturbåtene" dominerte salget.)

Send meg gjerne link til bobil registrert for 5 med 3 komfortable og lovlige barneseter til under 700 000, Marwin.

Jeg kommer nok ikke til å kjøpe den uansett, men likevel.

Jeg har en. Hobby 600. Selger ikke. Forøvrig eneste bobil som går på Rutighurta pga høyde og lengde :-)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Har hytte i Vikane (utenfor Fredrikstad/ved Hankø). Inntrykket mitt er at det er mindre trafikk av større båter (overnattingsbåter) enn tidligere. Høyst privat og ukvalifisert synsing som jeg ikke kan belegge med noen form for objektive målinger. Hvordan er aktiviteten ellers langs kysten?

Det virker som hele båtnorge er i Tønsberg denne helgen, litt av et fesjå!

Jeg letter anker og reiser til Tauro, Gran Canaria i ettermiddag.

Som en digresjon kan det nevnes at temperaturen(den meldte på YR) faktisk er ørlite høyere i Drammen enn i Arguinequin(nærmeste søkbare sted på GC) den kommende uken :giggle:

Ut av erfaring stemmer det nok ikke helt, men likevel......

Lurer på om denne sommerens vær i Sør-Norge gjør noe med salget av feriebåter, enn om vinden har vært så sterk i sommer at det har lagt en demper på opplevelsen.

Jeg prøver å følge med på FINN og se om det blir solgt noe og må si at det ikke ser slik ut. Som det nevnes i denne tråden så selges det små-båter, mens de større ser ut til å ligge like usolgt. Tror det er så få kjøpere i markedet for større båter at det må knallpriser til for at det skal selges større båter.

Blir spennende å se hva som skjer med prisene utover høsten....

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Hvordan er aktiviteten ellers langs kysten?

Det er tildels særdeles labert i Rogaland denne fellesferien.

Selvopplevd og også hørt fra andre som har vært ute. Det er lite båt i både uthavn på i de populære gjestehavnene.

Det er faktisk så lite båt at vi har laget en egen tråd om det : https://baatplassen.no/i/topic/102625-lite-baater-ute-i-ryfylke-i-fellesferien/

Som ett apropos, så har det vært MYE båt ute hele våren og forsommeren, det er nå i ferien det er lite.

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...