Jump to content

Nordmenns ferievaner endrer seg. Båt er "ut" og Caravan "inn"

VannTro

Recommended Posts

Jeg prøver å følge med på FINN og se om det blir solgt noe og må si at det ikke ser slik ut.

Blir spennende å se hva som skjer med prisene utover høsten....

Jeg la ut annonse på 66 foteren i Juli, og regnet med å bruke sommer/høst/vinter på å selge. 36 henvendelser, herav 15-20 jeg betrakter som seriøse, og solgt på 3 dager. Fikk det jeg annonserte til, men cluet er å annonsere til en pris som er markedspris. Har fulgt med på båter om lag 50 fot, i Princessklasse og ser de blir solgt, når de er riktig priset.

La ut annonse på Polar 29 tidligere i vår, kun èn henvendelse av seriøs type. Ble solgt til denne. Denne ble også annonsert til "markedspris" men allikevel litt høyere enn tilsvarende. Ser at de rimeligere versjonene av samme fortsatt var til salgs når jeg sjekket for omtrent en måned siden.

Ja, det blir spennende og se an prisene utover høsten/vinteren. Men jeg tror prisene skal enda litt lengre ned. Dette skyldes nok flere faktorer som lite bruk, vær, vedlikehold med mer. At vi nå har hatt noen uker med fantastisk vær nødvendigvis ikke betyr at folk "stoler" på at det igjen neste år blir sol og varme. Satt på uterestaurant i går og overhørte nabobordet som priset sola og varmen men følte seg "låst til gjestehavn" pga vinden. Og det midt i en skjærgård som kan tilby uthavner i le i et utrolig vidt område. Er man generelt blir "for godt vant" (er vel ikke mulig i Norge...) og forventer for mye av godvær?

Der er for tiden artikler om fantastisk salg av skjærgårdsjeeper og lignende. Jeg har vært litt på jakt etter slikt i det siste, og observerer noe desperate forsøk på og selge, idet jeg har fått tilbud om å kjøpe kurante båter til en langt lavere pris enn annonsert på finn.no. Tidligere i vår følte jeg at båter 17-21 fots klassen var overpriset. Jeg synes å se nå at prisene også her er mer fornuftige enn tidligere, spesielt dersom man ser etter båter fra perioden 2006-2011

Har ikke lest alt som står her, men stusser litt i alle fall.

Jeg traff en østfolding nede i Hellas i høst. Han hadde bedrevet båtliv hele sitt liv men tenkte nå er det nok og kjøpte en campingbil, reiste rundt innlands og ulands. Nei, fy flate så kjedelig, fortalte han. Kjøre i tett trafikk hele dagen, lete etter en plass å overnatte, overfylte campingplasser, alle har nok med sitt, lite sosialt.

Han solgte bilen, kjøpte seg en motorseiler, seilte kanalene ned til Middelhavet og jeg tror han overvintret på Kreta i vinter. Dette er livet, sa han.

Hmmm.....satser på at det er båten som skal vises frem :giggle:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Hvis Verrie får 3-fot syken blir det grådig stort !

Nå sitter vi for øvrig i huset på Gran Canaria og jeg surfer på båtannonser :-(

Det MÅ være en sykdom jeg har blitt smittet av.....

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Det der var en lekker "hytte-seiler" om du har tid til den. Du har jo litt av hvert annet å passe på også.....

Hvis Verrie får 3-fot syken blir det grådig stort !

Nå sitter vi for øvrig i huset på Gran Canaria og jeg surfer på båtannonser :-(

Det MÅ være en sykdom jeg har blitt smittet av.....

Garantert! Og det er bare å gi etter da det kun er én (midlertidig) medisin for denne lidelsen ;-)

Gleder meg allerede til kjøps og hentetråden :-)

Lykke til :-)

SAP -from my iPad using Tapatalk

Mvh. SAP

Jeg må jo legge inn en stemningsrapport fra et sted litt nærmere ekvator...bilde

Akkurat nå er det tid for "nød-kjøling" da temperaturen passerer 30 grader og vind ikke finnes for tiden....bilde

Helt enig Oteren, men når vi er båtløse får vi ta det nest beste. Neste år blir det båtsommer, men når vinteren kommer emigrerer vi selvfølgelig hit :-)Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

Kan for øvrig informere at varmen oppleves ganske mer intens her om sommeren, litt i meste laget egentlig.Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

Det der var en lekker "hytte-seiler" om du har tid til den. Du har jo litt av hvert annet å passe på også..... (GT-I9300 )

Ja, så det blir nok med drømmen, men drømmer er billige og trenger ikke vedlikehold! :lol:

Påstander om 30 grader på Sørlandet er betydelig overdrevet, og i dag har det vært rundt 20/21 i luften (tre forskjellige termometre!), men svak vind og strålende sol gjør at det har vært herlig på sjøen. Vannet holder kun 16/17 grader og det er ikke langt mellom manetene, men har badet og plukket østers!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Påstander om 30 grader på Sørlandet er betydelig overdrevet

Jeg sa mellom 25 og 30 grader, for å ikke bli arrestert for løgn. Kjevik var iflg Fævennen varmest i landet med 27,1 grader. Som du sikkert er klar over er det lokale forskjeller hvor det er varmere enn Kjevik også.

Som et dårlig bevis (kan sikkert påstås at bildet er manipulert, feil ved måler, sol på føler osv...) vedlegger jeg bilde av vårt termometer (noen meter fra sjøen, men kan se Oksøy fyr fra taket her...):

bilde

Og badetemperaturen vest for Kr.sand har vært 20-21 grader sef på de rette plassene. Ps...det har jeg ikke noen bevis for :sweat::smiley:

Har lånt bobilen til svigers i helga. Jeg og frua er helt enige... Båten er langt bedre. Bare det å ferdes på de jævla veiene her i landet. For min del så er ikke jeg på tur før jeg kommer fram med bil. Er på tur hele tiden i båten. Kan til og med ta en øl når vi kjører med båt. For min del er jeg ikke i tvil, båt er tingen.

Sent from my HTC One X using Tapatalk 2

Jeg sa mellom 25 og 30 grader, for å ikke bli arrestert for løgn. Kjevik var iflg Fævennen varmest i landet med 27,1 grader. Som du sikkert er klar over er det lokale forskjeller hvor det er varmere enn Kjevik også.

Som et dårlig bevis (kan sikkert påstås at bildet er manipulert, feil ved måler, sol på føler osv...) vedlegger jeg bilde av vårt termometer (noen meter fra sjøen, men kan se Oksøy fyr fra taket her...):

bilde

Og badetemperaturen vest for Kr.sand har vært 20-21 grader sef på de rette plassene. Ps...det har jeg ikke noen bevis for :sweat::smiley:

Hvorfor ikke se hva den offisielle målinger viser på Oksøy fyr?

http://www.yr.no/sted/Norge/Vest-Agder/Kristiansand/Oks%C3%B8y_fyr_m%C3%A5lestasjon/statistikk.html

Ikke akkurat mellom 25 og 30 grader! Håper forøvrig ikke du har båten på Kjevik! :lol:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

3 fots++++ eller ------ syke ????

Ikke + 3 fot syke, denne gang. Utstrakt reisevirksomhet og en jobb som tar vesentlig del av tiden gjør sitt til at bruksmønsteret har endret seg voldsomt. Et annet moment er at vi har egen brygge, men grunnet dybde og lengde begrenser plassen seg til 40-45 fot, så det er det jeg sitter på finn.no og titter etter nå. Men jeg har god tid, og fokuserer på best mulig kjøp når anledningen byr seg. Bruker tiden som "båtløs" godt, til å gjøre ferdig ting hjemme som skulle vært gjort i fjor....... Men merker abstinensen når jeg ser alle båtene som ferdes i blindleia når jeg henger på veggen og maler.......

Nå vet jeg ikke hva du er ute etter, men det ligger en Phantom 42 -98mod på FINN med adresse Tønsberg. Denne har opplag i Drammen og eieren skal kjøpe hytte. Båten er import, men en petimeter som eier den og den er bra utstyrt. Prisen er heller ikke så ille: 1.590.000,-

Jeg ser etter Ph 40/43 med den nye designen, ellers hadde den vært aktuell for oss.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...