Jump to content

Nordmenns ferievaner endrer seg. Båt er "ut" og Caravan "inn"


VannTro

Recommended Posts

Der satt bobil- og campingfolket med sine sammenbrettbare møbler utenfor sin egen dør på parkeringsplassene i støy og dieseksos og leste avisen, drakk sin kaffe og koste seg i solen. Det livet der er ikke noe for oss.

Nei, slik oppfatter jeg det også. Litt av grunnen til at jeg har båt er jo for å komme meg vekk fra alle bilene, støyen og dieseleksosen. Sant nok kan det være mye støy og dieseleksos langs de mer trafikerte leiene og i enkelte marinaer og gjestehavner ... men allikevel, jeg skulle tro at mulighetene til å oppleve natur og frisk luft er litt større når man har båt - i allefall langs norske- og svenskekysten. Jeg undrer meg derfor over at det er så mange skribenter her inne som er positiv til caravanlivet.

 

Det har jo blitt noen campingturer opp gjennom årene - men da har vi som hovedregel brukt telt, og som hovedregel holdt oss langt unna alt som heter "campingplass".

 

Noen bekjente av oss med 46 fot og 700 hester tok en liten tur for et par år siden: Hvaler, Skagen, Lesø, Kjøben, Göteborg og tilbake. Fin tur på et par uker. Forbruket var ikke mer enn 60 000 kroner i diesel. Kanskje kostnaden har noe å si. Det blir rimeligere langs landeveien. Særlig når målet med turen er en eller annen parkeringsplass.

Haha. Det er vel også en av grunnene til at jeg har valgt meg seilbåt - med mine laken, solcellepanel og anker har jeg i allefall en teoretisk mulighet til å feriere uten at det koster så mye som en eneste krone i drivstoff - og med ti beskjedne hester er dieselforbruket antageligvis en svært beskjeden kostnad i båtregnskapet - uten at jeg helt har sammenlignet båten og bilens kilometerforbruk.

 

Båtregnskap ja ... nei, slikt fører jeg ikke. Jeg vil helst leve lykkelig uvitende om hvor mange lapper og ikke minst timer jeg egentlig svir av på båthold og båtutstyr :-) "Seiling er den dyreste måten å reise gratis på", javisst :-)

Redigert av tobixen (see edit history)

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post

 

Oppslag i avisene som igjen er basert på konkrete undersøkelser hevder at minst 50.000 nordmenn (familier) seriøst vurderer kjøp av fritidsbolig i utlandet og da særlig i syden. Antall sydenreiser er opp i år igjen, og lite tyder på at den trenden vil snu. Folk er lei av dårlig vær her hjemme, forståelig nok.

 

Denne påstanden kan vel underbygges med at det for tiden er 5000 fritidsboliger til salgs på FINN i Norge, mens det er 15.000 i utlandet.

Ingen tvil om at Norge forgubbes og at mange som nå ser pensjonisttilværelsen nærme seg, tilhører dessert-generasjonen som har råd til en ekstra bolig i utlandet.

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

 

 

Ingen tvil om at Norge forgubbes og at mange som nå ser pensjonisttilværelsen nærme seg, tilhører dessert-generasjonen som har råd til en ekstra bolig i utlandet.

 

De som kjenner dette markedet hevder at også den noe yngre generasjon er på full fart inn i dette markedet, men hovedtyngden er vel 50+ som det etter sigende (har lest det her en rekke ganger som påstand) også er ombord i de mange store båtene med førere som ikke vet bak frem på en båt og har mer penger enn vett og ikke kan hverken legge til eller gå ifra en brygge og omtaler trossene som tau og hyssinger og seil som laken til tørk, eller noe sånn.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post

Vi har hatt campingvogn i 13år. Hatt mange fine turer med den. Vi oppsøker stort sett litt rolige campingplasser, og mange av disse ligger flott til ved flotte sandstrender og svaberg. Vi har hatt flere flotte turer i høstferien på villcamp på Skrim. Nesten helt alene, og med comforten til campingvogn kontra telt. Vi har hatt flott tur til Italia, 3ganger til Narvik og mot Lofoten og opplevd masse flotte steder og mye fin trivsel på disse plassene. Har sett vestlandet med Olden/Briksdalsbreen og Ålesund og med masse fine campingplasser og opplevelser på turen. Det er flott med campingvogn/bobil.

 

Nå har vi 29fot Scand Baltic. Nå har vi lyst til å oppleve steder via sjøen og steder i sjøen. Masse fine steder via sjøveien man ikke når ellers. Men man skal joggu meg ha penger og tid for å ha båt stor nok for å kunne feriere på en rimelig komfortabel måte. Det går med masse tid til båt samt penget for å holde den i godt hold, inklusiv service og opplag etc. Det er mye billigere med campingvogn. Når det er sagt gir båtlivet en ny dimensjon til friluftslivet, som vi ønsker å prøve ut. Men de som ikke har prøvd campinglivet på de fine stedene og plassene og opplevelsene dette også gir vil jeg påstå har gått glipp av en dimensjon innenfor friluftslivet også.

Redigert av nopain99 (see edit history)
Link to post

Når en kan få seg en leilighet i et avsidesliggende strøk i Spania for noen få hundre tusen så åpnes det opp for de aller fleste. Jeg kunne godt tenkt meg leilighet i syden, men vet jo det at den ville blitt brukt mindre enn noe annet jeg har. Hvorfor folk kan bruke store summer på noe som brukes kun noen få uker i året forstår jeg ikke. Dersom de er trygdede eller pensjonerte (altså: har god tid og grei økonomi) så kan jeg absolutt forstå hvorfor dette alternativet er aktuelt.

 

Jeg tipper at når renten stiger til der den skal være, den norske økonomien mister vinden i seilene og økonomien i Europa tar seg opp igjen så vil vi verken ha råd til å bo i syden (boligprisene stiger igjen) eller til å betjene bolig hjemme (renten stiger igjen). Da vil vi nok se flere mennesker på sjøen igjen her hjemme.

Link to post

alle har jo lov til og ha sine egne meninger om denne saken. men jeg mener at når man har en svær båt med så stor motor(er) så syntes jeg ikke så veldig synd på de for de har mest sannsynligvis penger til diesel. Jeg trur en "vanlig" båt for ikke og snakke om en seilbåt hadde brukt betraktelig mindre. og blitt billigere. og etter min mening så er hvilken som helst gjestehavn en bedre plass enn en parkeringsplass.

 

Noen bekjente av oss med 46 fot og 700 hester tok en liten tur for et par år siden: Hvaler, Skagen, Lesø, Kjøben, Göteborg og tilbake. Fin tur på et par uker. Forbruket var ikke mer enn 60 000 kroner i diesel. Kanskje kostnaden har noe å si. Det blir rimeligere langs landeveien. Særlig når målet med turen er en eller annen parkeringsplass.

Link to post

Jeg tipper at når renten stiger til der den skal være, den norske økonomien mister vinden i seilene og økonomien i Europa tar seg opp igjen så vil vi verken ha råd til å bo i syden (boligprisene stiger igjen) eller til å betjene bolig hjemme (renten stiger igjen).

 

Så kanskje det er riktig tidspunkt å kjøpe i Syden nå selv om man ikke kan benytte denne så mye som ønsket de nærmeste årene? Har man fortsatt stor gjeld på boligen hjemme så er vel kanskje hverken dyr båt eller tilsvarende pris på bolig i Syden så aktuelt vil jeg tro.

Forøvrig forventes ikke renten i Norge å gå opp med det første, trolig tvert derimot!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post

Er det virkelig det samme segmentet som vurderer bobil/campingvogn som et alternativ til båtliv? Jeg vet ærlig talt ikke, har ikke møtt noen som har fortalt at de har hatt det dilemmaet og for meg virker det snodig. Jeg synes disse to livsstilene er såpass forskjellige at jeg ikke trodde de konkurrerte "mot" hverandre.

Derimot kjenner jeg meg GODT igjen med boligkjøp i syden. Er 50+ og kjøpte bolig i Spania i år. Har en lang horisont på den - det skal først og fremst bli pensjonistboligen. Har flere venner som har gjort det samme. Somrene bruker jeg på hytta hvor jeg har en liten båt (21 fots RIB). Ikke noen ordentlig båt sammenlignet med det adelen her på BP har - vet det godt - men den gir meg et ENKELT og sytalaust båtliv når jeg ikke har større ambisjoner enn dagaturer. Og igjen: Jeg har flere venner som har tenkt likt med meg. De har kjøpt mindre og enklere landstedsbåter ift den daycruiseren/cabincruiseren de hadde før - eller ønsket seg før.

 

På den annen side er det helt åpenbart at færre kjøper hytter langs kysten. Utallige artikler og prisnivået på Finn taler sitt tydelige språk.

 

Men som sagt: At campinglivet skulle konkurrere med båtlivet forbauser meg.

Link to post

Tror ikke det nødvendigvis konkurrerer, men mange må nok gjøre et valg om enten det ene eller det andre. Ser lett for meg at fruen ønsker noe på land, mens herren ønsker noe på sjøen (siden vi er likestilte her i landet kan vi jo for eksempelets skyld si at det like godt kunne vært motsatt også :giggle: ). Da vil nok sikkert familieargumentene veie tungt, og bobil/campingvogn er jo litt enklere i så måte. Spesielt campinglivet med fastgrodde vogner og alu-telt gir et stabilt feriested til en særdeles rimelig penge. På på vogn sammen med min mor tidligere i dag, på Finn lå det en 6,8 meter lang vogn med sommertelt, vintertelt og isocamp i tillegg til den nette sum av 115.000kr. Vognen var forøvrig fra 2005, så standarden var slettes ikke verst.

 

Jeg har gått til innkjøp av en større seilbåt nylig for å ha campinglivet på sjøen. Det ble mest riktig for oss - alle blir fornøyde. Prisen er jo en helt annen, og et vedlikeholdsbudsjett og potensielle oppgraderinger kan gjøre hvem som helst til fattiglus. Båtlivet tror jeg, som andre her også har ment, er litt for entusiastene, mens campinglivet er for alle (med båtliv så snakker jeg om noe en kan feriere i).

 

Dessuten går trender i bølger, og vi må nok tåle å se mindre interesse for båt en stund fremover - og så dukker det helt sikkert opp igjen. Jeg har iallefall vokst opp i en familie med sjømenn, på alle sider av slekten - og selv om jeg aldri har arbeidet på noe båt så ønsker jeg å videreføre noen maritime tradisjoner til mine etterkommere. Jeg har veldig mange gode minner fra sjø og hav fra når jeg var barn, og jeg unner alle de samme opplevelsene!

 

Ekstra heldig er jeg jo som har en helt slekt som har migrert til campinglivet, så jeg får jo den biten også :yesnod:

Link to post

Når jeg leser i trådene rundt på dette forumet, får jeg inntrykk at båtene brukes fra havn til havn og båtlivet er å komme til havn og enten krangle eller kose seg. Og med respekt å melde, da kunne man vel like gjerne kjørt fra havn til havn med campingvogn eller bobil?

 

Jeg bruker båten motsatt. Ligger helst i uthavn, uten andre der. Slår av telefonen og nyter stillheten. Koker kaffe til hun som sover i kabinen. Bare nyter morgenen.

 

Og med campingvogna har vi flere netter til fjells på fricamping enn vi har på vanlige campingplasser. Henry tjener nok ikke stort på meg, for å si det sånn. Ta med ungene en kveldsrunde i gummibåten med fiskestanga, nystekt ørret på brødskiva til kveldsmat, et glass vin etter at ungene har lagt seg.

 

Folk er forskjellige.

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Link to post

Hvorfor sitte å fundere så mye over andres bruksmønster? For dem som absolutt vil fra havn til havn for å krangle/kose seg (det ene trenger jo ikke å utelukke det andre)er sikkert dette den rette bruk av båten.

Det samme for dem som ligger pip alene å føler seg ekslusiv og eventyrlig i en eller annen uthavn (imens de banner over å ha lagt seg på en lorteplass der det ikke lar seg gjøre å få inn 3G nett).

 

Det viktigste er vel at folk bruker farkostene sine og holder seg inni båten så lenge de er på sjøen og i fart?

Link to post

 

 

Og med campingvogna har vi flere netter til fjells på fricamping enn vi har på vanlige campingplasser. Henry tjener nok ikke stort på meg, for å si det sånn. Ta med ungene en kveldsrunde i gummibåten med fiskestanga, nystekt ørret på brødskiva til kveldsmat, et glass vin etter at ungene har lagt seg.

 

Folk er forskjellige.

 

Eller stå opp kl 5 og rusle ned på brygga å ta en kopp kaffe . Starte opp og dorge et par timer.Ingen hekkbølger eller noen som skal forbi ingen som skriker elller skråler. De som gjør det står som regel ikke opp før på formiddagen. Morgenstund har gull i munn MT, Soloppgangen er bedre enn solnedgangen.

 

Til og med måkene holder kjeft

 

 

bilde

Link to post

Etter noen bleke år spørs det om bunnen i markedet for fritidsbåter er passert, skriver DN.


Iallfall for selgerne til overkommelige priser på Sør- og Østlandet. Anders Topland hos Grimstad Bådsenter melder om full fart.


- Det er akkurat som i gamle dager. Og det er det fantastiske sommerværet og ingenting annet som er årsaken, sier han, og estimerer juli-omsetningen til å ligge minst 40 prosent over fjoråret.


Trenden er ifølge avisen at mange båteiere går ned i størrelse.


- For brorparten holder det med 4-5 overnattinger i løpet av sesongen. Da trenger de ikke så store båter. Mens markedet for båter over millionen fortsatt er ganske tungt, selger vi mange til under en halv million, sier han


Overfor DN trekker Topland frem Buster XL som en av bestselgerne - en 19-foter til 300.000 kroner.


- Den er vedlikeholdsfri, sjøsterk og kan godt ligge ute til november. Og så selger vi enormt med joller, sier Topland.


Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post

Hvorfor sitte å fundere så mye over andres bruksmønster?

 

Nei hvordan folk bruker båten sin hverken bekymrer meg eller bryr meg. Men plagsom adferd av andre er kanskje mer irriterende når man selv søker fred og ro? Yallafesting og bråk ER irriterende. Og det gjør ikke noe om det blir mindre av det på sjøen.

Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150

Link to post

Det er ikke plagsom adferd i form av festing jeg kommenterer. Men enkeltes tendens til å se ned langs neseryggen på folk som har en enklere bruk av båten og et enklere båtbehov enn andre.

Som regel dem som titulerer seg som båtfolk og som til stadighet maser om at det er forskjell på båtfolk og folk i båt.

 

Selv har jeg en båt som er kjøpt inn for å komme seg rimelig greit fra den ene fiskeplassen til den andre, samt en og annen "tur" med innlagt havnebesøk. Komforten og estetikken er så som så, siden det er andre ting jeg har vektlagt mht. funksjonalitet for mitt bruk.

Men jeg vet at jeg gjennom et år tilbringer adskillig mer tid ute på sjøen i denne båten enn mange av disse som legger ut i det vide og brede om hvor båtfolkete de er med sine vimpler, uthavner og gudene veit.

Folk bruker båten på det viset som best passer dem, og det burde holde i massevis. Og det inkludert dem som har fendertrekk til Storebroen som kun er solbleket på ei side mens siden inn mot skutesiden er like kongeblå som da trekket var nytt.

 

At noen sliter med å oppføre seg når de befinner seg i nærheten av andre finnes alle steder. Båt, bridge eller motorsykkel. Uansett hva man involverer seg i så vil man støte på noen tullinger.

Link to post

Når en kan få seg en leilighet i et avsidesliggende strøk i Spania for noen få hundre tusen så åpnes det opp for de aller fleste. Jeg kunne godt tenkt meg leilighet i syden, men vet jo det at den ville blitt brukt mindre enn noe annet jeg har. Hvorfor folk kan bruke store summer på noe som brukes kun noen få uker i året forstår jeg ikke.

Det er jo en forskjell da. Bruker man penger på en leilighet, så er det en investering. Leiligheta kan leies ut når man ikke bruker den selv - og det er en viss sannsynlighet for at man kan selge leiligheta med fortjeneste om ti år, selv om den har stått ubrukt. Vedlikeholdskostnadene (prosentvis ifht antatt salgsverdi, og med en rimelig kompensasjon for egeninnsats) ligger kanskje på en halv prosent. Felleskostnader er en annen sak, det kan jo variere veldig.

 

En båt eller campingvogn kan forsåvidt også leies ut, men det er mindre vanlig. Sannsynligheten for at man kan selge en båt med fortjeneste om ti år er helt marginal, tvert om er det svært sannsynlig at verditapet er vesentlig. Jeg aner ingenting om campingvogn, men jeg antar at vedlikeholdskostnaden ligger betydelig høyere enn for bolig, og det er ikke gitt at man kan finne en gratis, trygg og bekymringsfri parkeringsplass for campingvogna ... og for båt ... huttemegtu, samlet sett utgjør verditap, vedlikehold og andre kostnader glatt et sted mellom 10% og 50% av antatt salgsverdi.

 

(Vi har fast eiendom i Tromsø og St.Petersburg, det var veldig behagelig i forrige jobb da jeg hadde hjemmekontor - men nå som vi har unger "fastlåst" med barnehage og skole på Grorud og kontorjobb i Oslo har vi ikke store nytten i det - men å selge er foreløbig ganske uaktuelt).

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post

Jeg kjøpte campingvogna da jeg hadde sett tilstrekkelig mange leiligheter, hytter og rom som ikke stemte med utleiers beskrivelse.

 

Og jeg ser ikke ned på andre båtfolks båtliv. Jeg nevnte et par gjennomgående fenomen jeg har registrert, og at selve gjennomføringen av disse fenomenene like gjerne kunne vært utført uten båt. At det fremstilles som at en som eier en campingvogn snakker nedlatende om andre gjennom å foreslå noe han selv eier, blir veldig rart.

Redigert av MT. (see edit history)

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Link to post

Når jeg leser i trådene rundt på dette forumet, får jeg inntrykk at båtene brukes fra havn til havn og båtlivet er å komme til havn og enten krangle eller kose seg. Og med respekt å melde, da kunne man vel like gjerne kjørt fra havn til havn med campingvogn eller bobil?

Jeg foretrekker uthavner og rolige ankringsplasser mellom ubebodde øyer ... fruen foretrekker å ligge i havn, og liker å besøke byer. Båten gir oss mulighet til en kompromissferie med litt av hvert. Men jo, jeg ser jo forsåvidt at man kan finne seg avsidesliggende parkeringsplasser i fjellet med campingvogna også. Campingvogn har alltid vært uaktuelt for oss, uten at jeg helt kan sette fingeren på noen rasjonelle grunner til at båt er bedre. Forsåvidt, bil har vi jo uansett, og skal vi først campe så gjør vi det gjerne i telt. Med medlemsskap i DNT har vi jo også et stort hyttenett som vi kan dra nytte av.

 

Men bylivet ja ... det er noe eget med å kunne fortøye båten sin midt i sentrum, til en relativt billig penge, og med tilgang til landstrøm, toalett og dusj. Det er ikke ofte man kan gjøre det samme med campingvogn eller bobil? Selv overnatting utenfor sentrum og dagsbesøk med bil til sentrum kan være problematisk pga høye parkeringskostnader og risiko for innbrudd.

 

Jeg, niåringen og en spansk gjest kom til hjemmehavna vår i Kambo relativt sent en lørdags kveld, og spanjolen klagde på at han hadde vært i Norge i to uker allerede og fortsatt ikke fått sjansen til å ta seg en øl ute på byen. Jeg foreslo at vi skulle dra til Moss, og han var med på den - men grublet i sitt stille sinn hvordan det skulle gå for seg. Skulle vi ta tog? Hva skulle vi i såfall gjøre med niåringen? :-) En stund senere la vi til i kanalen, jeg leste god-natta-bok til niåringen, før vi inspiserte publivet i Moss. Det kunne vi neppe ha gjort med bobil? (Spanjolen var imponert - slikt kunne man heller ikke gjort uten videre i Spania! Å legge til i gjestehavn i Spania er visst både dyrt og innebærer komplekse administrative rutiner med papirarbeid og fremvisning av diverse dokumentasjon!

 

En annen ting - som passasjer i bil må man være strappet opp med sikkerhetsbelte, og det er strengt forbudt å oppholde seg i campingvogna mens bilen er i bevegelse. I en campingbil har man sikkert bedre muligheter for å legge seg ned å ta en hvil, selv om det neppe er lovlig. Å sove i passasjersetet er lite behagelig, og bilfører blir ikke helt sjeldent påvirket av at passasjerene sover. I en båt er det langt bedre tilrettelagt for at kapteinen sover mens førstestyrmann står til rors.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post

Jeg tror båtfolket som har båt man kan overnatte i, og campingfolket med campingbil/vogn er ganske like, vet om mange eldre jeg kjenner som i de senere å har konvertert til landeveien pga helse, det er rett og slett lettere for de med bil/vogn.

Tror derimot bruken kan være litt forskjellig, er vel nå ca 4 uker siden vi fikk hentet seilbåten vår og vi har overnattet i den hver eneste helg siden det, vi drar også ut nesten hver eneste ettermiddag (har jo ferie fra 16.00 - 09.00 hver dag før ferien min starter ordentlig) med den og har i noen tilfeller overnattet til dagen etterpå i ukedagene også, akkurat denne bruken kan jeg vanskelig se for meg at vi hadde gjort med en campingbil. Nå skal det legges til at vi ikke bryr oss mye om Yr.no når vi skal utpå, for går jo an å kose seg inne i båten også, er mye bedre å sitte der å prate enn å sitte hjemme der det dessverre ganske automatisk blir skrudd på en TV om kveldene.

Tidligere nick Seil-løs

 

RS Totalmedlem

Link to post

Hvorfor sitte å fundere så mye over andres bruksmønster?

Litt artig å drodle rundt tema.

Tror at endringen i bruksmønster er sterkt delaktig i den prisutviklingen vi ser i båt-markedet.

Båt er ikke lenger en investering. Ny-båt har nå prisutvikling omtrent som ny-bil.

 

For meg:

Jeg observerer og aksepterer at det er sånn. Det plager meg ikke.

Har den båten jeg har og har tenkt å ha den en god stund.

Og har ingen økonomiske bekymringer som følge av mitt båtvalg og bruksmønster.

Om de øker avgiften på båt-diesel til båt nivå så blir det kr. 500 ekstra i året. Er ikke det som kan komme til å drepe mitt båtliv.

Har riktignok valgt meg en båt det kan bli vanskelig å få solgt i fremtiden og vanskelig å få god pris for.

Og hva så? Den tid, den sorg! :smiley:

 

Det andre er at jeg ser redusert belastning (?) i ut-/natur-havner.

Og det passer meg bra. Det er der jeg ferdes.

Færre mennesker som er avhengig av lyd-/støy-genererende remedier.

Færre mennesker av typen som er avhengig av stereoanlegg for å nyte naturen.

 

Så resultatet av funderingen?

Færre og andre mennesker på sjøen som totalt sett gir meg mer av det jeg søker.

Økt glede og livskvalitet for meg! :thumbsup:

Og all denne funderingen er gjort til en herlig kaffekopp en formiddag mens en liten regnbyge tømte seg! :flag_bp:

I dag er det familie-selskap og båt-pause, men i morgen er det ut på fjorden. :thumbsup:

Redigert av Jens_P (see edit history)

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post

Mine foreldre er i skrivende stund på 3. langturen fra Ålesund til Sørlandet siden 2009, med motorbåt. Østligste havn ble Grimstad. Startet for 1 måned siden og kommer tilbake om 3-4 uker tenker jeg.

Snakker med dem nesten daglig og min far kommenterer hver gang at det er veldig mange seilbåter i havnene i forhold til motorbåter. Av og til er det 80% seilbåter. Seilbåter på tur om sommeren, særlig på ukedagene, tenker jeg, er på langtur.

Har man planlagt langtur, satt av noen uker, handlet, klargjort, forberedt ruter og havner, så ser man ikke så mye på værmeldingen om man skal reise eller avlyse turen i sin helhet. Været underveis, påvirker naturligvis utviklingen av ture. Dags- og helgeturer, og kanskje 1-ukesturer, blir nok i større grad påvirket av været. Men skal man på tur i 2 til 6 uker, så spiller det liksom ikke så stor rolle. Fint vær vil man få, og dårlig vær vil man få.

 

Når jeg går meg en tur i Brosundet, gjestehavna i Ålesund sentrum, så oppfatter jeg det som at det er flere utenlandske seilbåter, også motorbåter enn tidligere år. Seiler man fra Tyskland, Nederland eller Sverige, så er man på tur uansett. Og planlegger man en tur fra Vestlandet til Sørlandet eller Sverige, ja så reiser man uansett.

 

Men hvor mange er det egentlig som reiser på langtur med motorbåt vs seilbåter? -og hvor mange i gjestehavnene er på langtur?

 

Nå er nok ikke den jevne bruker av forumet et representativt utvalg av den norske fritidsflåten. Men det hadde jo vært interessant med en poll.

Link to post

Derimot kjenner jeg meg GODT igjen med boligkjøp i syden. Er 50+ og kjøpte bolig i Spania i år. Har en lang horisont på den - det skal først og fremst bli pensjonistboligen. Har flere venner som har gjort det samme.

Langsiktighet, hvem vet hva det koster å fly om 10-20 år? Det kan blir langt å kjøre til hytta det. Men, jeg er enig at det høres fristende ut med en bolig i syden når den verste vinteren raser her hjemme.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...