Jump to content

SCANMAR 33 vs Comfort 32


Suzuki

Recommended Posts

Kan noen komme med noe fornuftig om SCANMAR 33 ? Rolf Magnusson, Orust og tidlig 80 tall, er noen av ingrediensene, men jeg kjenner båttypen dårlig..

 

Rolf sjøl uttalte at den gangen han tegnet den, var opptatt av at den IKKE skulle bli en direkte konkurrent til CONTRAST 33 en han tegnet noen år før. Contrasten er imidlertid smal, og betegnes som en "forlenget halvtonner", men SCANMAR`en er bred, bygd for volum, og som "familiebåt".

 

Har imidlertid lest om flere SCANMAR`er som lider av "svajkjøl" og en mistet visstnok roret på veg over atlanteren. Er de simpelt bygd ? Eller er dette tilfeldigheter ?

 

Ser at SCANMAR 33 ligger til omlag 450-480K på finn, mens f.eks COMFORT 32 ligger på 320-360K Er SCANMAREN verdt de ekstra 100K ? Er de sammenlignbare i det hele tatt ?

 

Selv om Jokeren rykker utålmodig i fortøyningene, er det ikke til å komme forbi at akterlugar, hadde vært tingen..

 

Håper noen gidder ta en seilbåtdiskusjon som IKKE handler om AWB båter. ( og ja, haddde 10 000 solgte AWB presset ned prisen på en 1982 SCANMAR 33 med 150K, hadde ikke jeg grini.. )

 

Suzuki

Redigert av Suzuki (see edit history)

No boat needed..

Link to post

Hei

 

Scanmar 33 er en utrolig fin båt!! Et vennepar av mine foreldre hadde en slik, og et annet vennepar hadde en Comfortina 32. For et par år siden var vi sammen med begge venneparene nede i ryfylket, og det ble en del seilbåtprat!! Var ikke vil om at det paret som hadde Comfortina'n gjerne ville overtatt Scanmaren - det var en slik de egentlig ville ha!! Og det sier jo litt, for den Comfortina'n de hadde var også fin!!

 

SE

Link to post

Har kappseglat en del mot Scanmar 33:or och måste säga att det är en välseglande båt trots sin något trinda form. Min kompis far har en sådan och han är mycket nöjd med sin båt, faktum är att han har sökt för något bättre i många år men hittar inget. Han har därför beslutat sig för att behålla sin Scanmar och renovera teakdecket e.t.c.

 

Vet dock att han hade problem med kölbultarna vars brickor var helt upprostade, anar att alla sådana svagheter finns beskrivna på Scanmar 33:ans hemsida.

 

/ Dan

Link to post

Hadde heilt klart gått for ein Scanmar. Litt svak bunnkonstuksjon, men dette er truleg utbetra på mange båtar.

Flott båt innvendig, romsleg.

Det som kanskje er mest negativt, etter mitt syn, er lite stuerom ute.

Der er kun stuerom under akterbenken. Du bør absolutt sjå etter ein båt med rulleforstag, slik at talet på seil blir minst mogleg til turbruk.

 

Ellers bør båten ha ein stor genua. Er litt treg i lite vind, og må ha mest mogleg "motor". I vind over 8 m/s seiler båten bra med fokk.

 

Elles er Scanmaren ein flott båt, som også eg har vurdert tidlegare. Ein enno finare tur- /bobåt er Scanmar 35,som er ei forlenga utgåve av 33. Problemet er då at prisen også veks.....

Link to post

Håper noen gidder ta en seilbåtdiskusjon som IKKE handler om AWB båter. ( og ja, haddde 10 000 solgte AWB presset ned prisen på en 1982 SCANMAR 33 med 150K, hadde ikke jeg grini.. )

 

Suzuki

<{POST_SNAPBACK}>

Tror ikke en dullion solgte AWB hadde presset ned prisen på svenske 70 og 80 talls båter. Det presser kun ned prisen på brukte AWB. Hvert eneste år når de franske og tyske fabrikkene slipper nye modeller, så skrikes det om at nå raser prisene på svenske båter. Det er bare det at det skjer ikke.

 

Scanmar eller Comfort? Akterlugaren på Comforten er meget trang. På den annen side, den har ikke hatt noen problemer med kjølinnfestning.

Som turbåt for familien er jeg personlig meget svak for Alo 96MS. Pølseboden kan jo taes av.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post

Har selv bestilt en Scanner 391

 

<{POST_SNAPBACK}>

Eia var vi der. En rett og slett vakker båt.

To år til kanskje, så går ferden til Arvika for seriøse samtaler.

 

Litt gøy med Contrast 33. Nå ser det ut til at den blir satt i produksjon for tredje gang. Det kan vel ikke bety noe annet enn at konstruktøren har truffet innertier en gang sent på 70 tallet.

 

Jeg har til tider litt følelse av at seilbåtdebatten blir noe enspora. Det blir liksom enten AWB eller Orust. Det lages jo så mange fine båter i Skandinavia, Scanner, Contrast, Comfortina, Diva, Faurby og andre. Raske båter som AIE 35 og Mathis 35 bygges også. Men det er kun de litt mer regattaorienterte båtene til båtfabrikkene som det blir snakket om. Markedsmakt kanskje?

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post

Contrast 33 er en fin båt, så på en til en fornuftig pris da vi kjøpte Jokeren. Dog, den er trang ( etter min mening ) Bredde som en halvtonner, men litt ekstra lengde, gjør mer for farten enn for plassen.

 

Har fått med meg at PRONOVIA mekka noen Contrast 33, på lisens fra Rolf Magnusson, men det har visstnok opphørt. Vites hvor mange " av second edition" som ble bygd ? Og du snakker om en "third edition"; jeg veit det har vært forhandlinger mellom Magnusson og Pronovia, men er det klart nå ?

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post

Scanmar eller Comfort?

Comfort 32 = omlag 340K

Scannmar 33 = omlag 450K

Så noe forskjell bør det være, i SCANNMAR`ens favør ?

Akterlugaren på Comforten er meget trang. På den annen side, den har ikke hatt noen problemer med kjølinnfestning.

Er akterlugaren for liten for småttisser også ? Og kan jeg velge, vil jeg heller ha kjøl som sitter fast, en maks plass. Men det er kanskje ikke det som er greia....

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post

re QUOTE:

"Jeg har til tider litt følelse av at seilbåtdebatten blir noe enspora. Det blir liksom enten AWB eller Orust. Det lages jo så mange fine båter i Skandinavia, Scanner, Contrast, Comfortina, Diva, Faurby og andre. Raske båter som AIE 35 og Mathis 35 bygges også. Men det er kun de litt mer regattaorienterte båtene til båtfabrikkene som det blir snakket om. Markedsmakt kanskje?"

 

Helt enig. Mener selv seilbåtmarkedet består av så ulike segmenter

at det ikke er gitt at prisbombene fra de store tyske og franske produsentene vil slå påvirke hele markedet. Vi legger vekt på ulike egenskaper. Som seilegenskaper, kvalitet, bokomfort, estetikk, pris, serviceapparat etc.

 

Men det det er vel trolig at en del mindre produsenter i Skandinavia vil forsvinne i dragsuget.

Så forresten at HR på Orust skal redusere arbeidsstokken med 30 mann. Najad har derimot bedre ordrebøker enn tidligere.

Nei, det er jaggu ikke lett å spå hvilken retning vinden blåser noen år fram i tid.

Link to post

Joda, de jeg hintet til var Pronavias diskusjoner om å lage en Contrast 33 MK III. Aner dog ikke hvordan det har gått. Interessant å se hvordan Pronavias egne båter blir prissatt og mottatt.

 

Når det gjelder Comfort/Scanmar, vel, hver sin tott sa vintapperen, han drakk de andre slåss.

Jeg synes vel prisforskjellen er noe stor. 340/450K.

Selvfølgelig er akterlugaren i Comforten stor nok til småmatroser, jeg tenkte bare ikke. Men så har jo Comforten den noe dustete løsningen med at man må klatre over sofaryggen for å komme til forpiggen, men det er ikke noe som stopper en noe fingerferdig person. Men det er jo andre båter ute og går, f.eks Mamba.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post

Ja, den "klatre over ryggen" løsningen, er ikke helt i henhold. Men - man får ikke alt, heller ikke for 350K, desverre.

Og aktercabin / to separate lugarer, er nesten et absolutt krav, om det skal bli noe båtbytte i nærmeste fremtid.

 

Du nevner Mamba, joda kjenner såvidt den. Men det virker som om det er Comfort 32, SCANMAR33, ALBIN NOVA & MAXI 95 det finnes noe særlig volum av. Og av disse, er det en som ikke tiltaler meg ekstriørt, ALBIN har aldri tiltalt meg ( med unntak av BALLAD ) og da er det interessant hva de to andre har av egenskaper..

 

Ikke for det, en fin M95, med fast vindrute, bra utstyrt og i bra stand, er absolutt en skute jeg kunne trives med det ja..

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post

:yesnod:

Jeg har vært en lykkelig eier av en Scanmar 33.

Da jeg kjøpte den var bunnstokkene forsterket. Den var ellers i veldig bra stand.

Båten er utrolig rommelig til å være en 33 foter. Spesielt forpiggen er svær. og ble den selvfølgelige rederlugaren.

Med Lys tall på 1,13 hevder den seg godt i regatta også.

Til turbruk er den veldig bra, og kona savner den fortsatt, to år etter salget.

Skikkelig bra båt som jeg gjerne anbefaler !

Link to post

Men det er jo andre båter ute og går, f.eks Mamba.

Mja, si det. Synes Mamba 311 blir litt lik den jeg har, og MAMBA 341 blir litt for voldsomt. Så stor båt trenger jeg ikke / har jeg ikke råd til / ønsker jeg ikke. Ta-vare-på-båten kostnadene stiger jo endel, også fra 30-32 fot. Opp til 34 blir voldsomt vil jeg tro.

 

Men lekker, det er den..

Bilde

 

suzuki

No boat needed..

Link to post

Du skal jo ikke klatre opp med seilet?

 

Norlin'en er meget velbalansert, dyp og retningsstabil. Styrer selv så lenge vinden er forenom tvers. Rullegenua anbefales da den har 70-talls rigg med slips til storseil og stor genua.

 

I mørke stunder angrer jeg salget...

 

MKII har luker på akterdekket, med stuveplass.

 

Geir

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...