båtløskar Startet 13.Juli.2013 Link til dette innlegget Startet 13.Juli.2013 tømte septikken i båten her for første gang siden vi kjøpte båten tidligere iår. jeg veit ikke hvor stor tanken er men det er elektrisk pumpe på tanken. ca hvor lang tid burde den bruke på og tømme? jeg kjørte pumpa i 2 minutter ca før pumpen økte farten ( fikk ikke sugd noe ). har jeg rukket og tømme tanken på den tiden eller er det noe annet som er ute og lurer? Sitér dette innlegget Link to post
volfro Svart 14.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2013 (redigert) For min del har eg falltank på 80-90 liter med 3/4" lufting og det tar ca. 40 til 45 sek. med 1 1/4" slange på bortimot full tank. For din del så har det vel mye med hvor stor tank du har i forhold til pumpestørrelse. Redigert 14.Juli.2013 av volfro (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 14.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2013 Det kommer an på hvor stor tanken er, hvor full den er og hvor mye pumpa di pumper ut. Derfor er det vanskelig å svare på Vår tank er 200 liter, og det tar 5 sånn cirka å tømme den Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 14.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2013 100 liter. Bruker ca 3,5 minutt å tømme. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Hulda Svart 14.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2013 150 liter, tar noen få sekunder, falltank. Sitér dette innlegget Link to post
Hekkbølgen Svart 14.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2013 Høres ut som du har fått tømt den. Når pumpa øker "turtallet" og jobber uten motstand er det fordi da begynner det å bli tomt. Jeg kjrerpumpa til. Den går opp i turtall og ta stopper jeg. Sitér dette innlegget Link to post
Fru Jacobsen Svart 14.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2013 Takk Hulda, der fikk trådstarter et godt og relevant svar til det han lurte på :-) Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
Hulda Svart 14.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2013 Takk Hulda, der fikk trådstarter et godt og relevant svar til det han lurte på :-) Ja, ikke sant. Hvor lang tid bruker du, del gjerne dine erfaringer :-) Sitér dette innlegget Link to post
glalaks Svart 14.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2013 Hva med håndpumpetømming? Har det på min, men har ikke brukt den ennå.. Må drite på den først;) vet heller ikke når tanken er full.. Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
chrisrik Svart 15.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2013 Når det renner over glalaks? Hehe, så stopp skiten før du kommer sålangt :p Sitér dette innlegget Christian Rikardson Hjemmesiden min Link to post
Eureka Svart 15.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2013 -det står vel gjerne på pumpa hvor mange liter den pumper i minuttet. Sitér dette innlegget Link to post
mhemil Svart 15.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2013 Jeg har en pumpe som greier 37 l/m ved 0,2 bars trykk. Noe mindre ved høyere trykk. Tanken er ca 180 l, så da blir det ca. 5 min tømmetid ved full tank. Pumpen tåler ikke mer enn ca et halvminutt tørrkjøring, men jeg hører på lyden når tanken er tom. Sitér dette innlegget Link to post
Ariel og Fumle Svart 15.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2013 Vi har 95l tank med Johnsen pro pump 19(et eller annet...) som det står 14l min. Regner da ca 6, 5 min på tømming av full tank. Avhengig av innholdsmengde regner vi om i minutter når vi skal tømme. Står at kan tørrkjøres, og det trengs, fordi jeg må ha bort teppe og lokk for å høre taktforskjell når tanken er tom. Kan også se på slangen at den beveger seg når den tømmer innhold, mens den øker takten noe og blir litt skarpere i taktlyden, i tillegg til at slangene står i ro når den er tom. For min del er tørrkjøring viktig... ungene tok feil knapp en gang og den stod i mange minutter uten å pumpe noe annet enn luft. Heldigvis var vi utaskjærs og pumpa har vært helt fin siden da, men da var jeg sikker på at den var gåen. Sitér dette innlegget Link to post
båtløskar Svart 15.Juli.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2013 takker for svar og til glalaks. jeg har toalett med pumpe og jeg kjente at det blei endel tyngre og pumpe ut, det rant også tilbake litt vann i bunnen av toalettet etter at det var pumpet tomt. Sitér dette innlegget Link to post
Gerhard Svart 15.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2013 Min tåler 30 minutter tørrkjøring, så jeg lar den gå i 5-10 minutter. En gang du har fyllt den og det er lite vind, kan du stoppe å se når du tømmer. Den pumper luft når tanken er tom, så da ser du det. Da kan du regne ut hvor mange minutter pr. "mann-døgn" den har blitt brukt. Gerhard Sitér dette innlegget Link to post
mhemil Svart 3.August.2013 Link til dette innlegget Svart 3.August.2013 Jeg har en Johnson TA3P10-19 macerator pumpe som inn i mellom låter litt syk. Tipper impeller er sliten. Pumpe fra 2009 og produsenten fører nøyaktig samme pumpe nå. Lurer på om det er noen bedre pumper med tilsvarende eller høyere kapasitet (37 l/min) på markedet i dag som også tåler lenger tørrkjøring? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.