Jump to content

Volvo Penta IPS 400, Service kostnader

Sigurd Godø¸

Recommended Posts

• 2 uker senere...

Hei

Generelt sett så må det vere langt dyrere med DPH, på IPS er det stort sett ingenting som skal skiftes, ja annet en olje og filter.

Aksle tettninger må vell byttest med gjevne mellomrom, mine er nå 7år + og jeg har ikke skiftet noe på IPS`ne

Det var en oppgradering på clutchene i 2008 tror jeg, da ver det lagt inn en mere lamell av hver sort pga, problemer med sluring og oppbrenning av clutcher, men dette er så vidt meg mest aktuelt på IPS 500, ellers er dette et fenomenalt system som jeg ALDRIG ville byttet i et derv :thumbsup:

Olje, oljefilter, anode i eksosutløpet. Det er alt.

Viktig at man ser at oljetrykket er rett på drevet ved gange. Trykket skal være mellom 1500 og 1800 Kpa. Hydraulisk gear som aktiverer clutchen som zoltan beskriver. Synker trykket kan det gi sluring på clutchen og havari på øvre gearhus. Man er visst ikke i tvil når det skjer: det lukter kraftig en blanding av brent clutch og brent hydraulikkolje :-).

Jeg Lukter på oljen på peilepinnen når jeg sjekker den. Den skal lukte normalt kvalmt av hydraulikkolje.

Mine IPS600 har gått snart 500 timer. Værste som har skjedd er lekk oljefilter som dryppa litt gjennom en sesong. Også har vi bytta to joysticker. Den hadde en løs delmog faltcfra hverandre første dagen båten var ny, den andre hadde en elektronisk feil som ga oss feilmelding på styring innimellom. Garantisaker begge to.

Et fantasyisk system. Joystick styring i havn giri tillegg en sikkerhet og manøvreringsevne man setter stor pris på.

Har man de nyere øvre gearhusa kan man også ettermontee DPS, om man synes at man trenger å bruke 250.000 kr på å få båten til å ligge i ro ved å trykke på en knapp.

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...