G I N Startet 14.Juli.2013 Link til dette innlegget Startet 14.Juli.2013 Har endelig fått tid til båtpuss, men nå vil motoren ikke starte. Dieselsystemet er luftet etter filterskifte, men det kommer ingen diesel opp til dysene. Kan dieselpumpa ha "hengt seg opp" ? (høytrykkspumpa) Når motoren kjøres på startmotoren med full gass, så kommer det rein diesel ut av lufteskruene. På siste tur i fjor høst havarerte sjøvannpumpa og motoren blei fyllt med vann, olje og vann blir "majones"... Hadde mange timer ombord med 12-15 oljeskift. Kjørte motor passelig varm mellom hvert oljeskift, til slutt såg olja fin ut. Sjøvannspumpa er nå overhalt, og føde\matepumpa har fått nye pakninger slik at dieselsvetting som var skal være slutt. HJELP !!! Geir Sitér dette innlegget Link to post
Håp Svart 14.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2013 Og du har også luftet på dysene? Sitér dette innlegget Link to post
Storskarv Svart 14.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2013 Jeg lufter filteret med å pumpe som en gal med håndtaket på forpumpen og tar de siste "nikkene" med lufteskruen nesten stengt. Ser du ingen luftbobbler og motoren ikke starter ville jeg ha luftet på dysene. Sitér dette innlegget Link to post
G I N Svart 14.Juli.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2013 Problemet er at det ikke kommer diesel når jeg lufter på dysene...filteret er skikkelig luftet, har sikker pumpet ut 0,5 l diesel til sammen + pumping med lufteskruen nesten stengt. Geir Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 14.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2013 har du luftet på nr.3 Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
G I N Svart 14.Juli.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2013 Ja. nr 3 er luftet. Fant en anne tråd, https://baatplassen.no/i/topic/81303-volvo-penta-md-17-d-starter-ikke-diesel-tilfoersel/ Skal sjekke dette med vannpumpa... kanskje medbringeren stå feil vei ? Sitér dette innlegget Link to post
G I N Svart 14.Juli.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2013 Ja. nr 3 er luftet. Fant en anne tråd, https://baatplassen.no/i/topic/81303-volvo-penta-md-17-d-starter-ikke-diesel-tilfoersel/ Skal sjekke dette med vannpumpa... kanskje medbringeren stå feil vei ? Kan ikke finne feil i forhold til vannpumpe\medbringer. Neste steg blir nok å demontere pumpa...kanskje den henger på en eller annen måte. Sitér dette innlegget Link to post
Storskarv Svart 15.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2013 Er du helt sikker på at stoppen ikke er aktivert? Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 15.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2013 Ser ut til at du sliter litt. Tror nok at dieselpumpa står i stoppstilling. Stoppwiren er koblet til en arm som når den aktiveres skyver en liten "pikk" inn i motoren. Denne kan ha rustet og satt seg fast i stopp stilling. Prøv å dra den ut med ei tang og "moe den opp" slik at du kan eliminere denne feilkilden. Det neste er at tannstanga i dieselpumpa har rusta slik at den står i stoppstilling. Trolig er det dette som er problemet. Dette er lite tilgjengelige deler som vanligvis krever at motoren løftes ut. Inni der er der en hel del leamikk ,armer og fjærer. Få orden på dette krever en del innsikt. Vannpumpa og driften av denne har ikke noe med ditt problem å gjøre bortsett fra at det kanskje var via denne at sjøvannet kom inn i motoren. Sitér dette innlegget Link to post
G I N Svart 15.Juli.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2013 Nå er motoren i gang.. Tok av dekselet i bakkant av motoren, for å finne ut hvorden stoppen fungerer. Stoppen (en "liten p...") var i orden, den går inn på en "arm" som også var i orden...men den armen som ligger vannrett og går til dieselpumpa sto fast. (tannstanga??) Med hjelp av VD40, og en god del lirking og luring så går denne også lett som bare det. Diesel til dyser og start på motor ! Sannsynligvis var det pga vann i olja tidligere som har gjort at det sto fast...får nok vurdere overhaling av motor til vinteren. Nå i sommer blir det uansett bare småturer på fjorden, i godt vær. Satser på sommeren kommer også til vestlandet.. Takk for hjelpen :-) Geir Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 15.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2013 Veldig bra å høre at det ordnet seg. Det er dårlig med oljesirkulasjon baki huset der slik at der lett dannes rust om man ikke kjører lenge nok til at ev. vann fordamper. Du behøver ikke overhale noe som fungerer, men om den er sjøvannskjølt bør du vurdere ombygging med Martec. En MD17 blir neppe utslitt, men ødelagt av varmgang og korrosjon. I utgangspunktet er dette en motor som er konstruert for bruk i de svenske innsjøer der det kun er ferskvann. Sitér dette innlegget Link to post
G I N Svart 15.Juni.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2014 Hjelp.........TMe, ditt tips hjalp meg i fjor sommer. Kanskje du har svaret eg er på jakt etter nå også ? Har startproblemer igjen. Har hatt av dekselet som stopen står i, allt innvendig leamikk ser greit ut. Det eg ikkje forstår nå er at eg ikkje finner returfjærer på leamikken, når stoppen har vore aktivert, får eg ikkje start igjen..... Nr. 19 på bildet under er tannstanga går eg ut fra, denne går lett som varm kniv i smør... Sitér dette innlegget Link to post
G I N Svart 15.Juni.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2014 Etter å ha brukt Google så kom eg fram til at det mangler ei returfjær, denne ligger nok på bunn av giret... sannsynligvis var den vekk allerede i fjor. I haust måtte eg bevege gasshendelen av og på et par ganger for å få start, så det tyder på at fjæra allered var vekk. Eg har fått montert ei vanlig, ganske svak trekkfjær, og da startet motoren med ein gang Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.