Jump to content

MD17D som ikke får diesel på dysene .

G I N

Recommended Posts

Har endelig fått tid til båtpuss, men nå vil motoren ikke starte.

Dieselsystemet er luftet etter filterskifte, men det kommer ingen diesel opp til dysene.

Kan dieselpumpa ha "hengt seg opp" ? (høytrykkspumpa)

Når motoren kjøres på startmotoren med full gass, så kommer det rein diesel ut av lufteskruene.

På siste tur i fjor høst havarerte sjøvannpumpa og motoren blei fyllt med vann, olje og vann blir "majones"... Hadde mange timer ombord med 12-15 oljeskift. Kjørte motor passelig varm mellom hvert oljeskift, til slutt såg olja fin ut. Sjøvannspumpa er nå overhalt, og føde\matepumpa har fått nye pakninger slik at dieselsvetting som var skal være slutt.

HJELP !!!

Geir

Ser ut til at du sliter litt. Tror nok at dieselpumpa står i stoppstilling. Stoppwiren er koblet til en arm som når den aktiveres skyver en liten "pikk" inn i motoren. Denne kan ha rustet og satt seg fast i stopp stilling. Prøv å dra den ut med ei tang og "moe den opp" slik at du kan eliminere denne feilkilden.

Det neste er at tannstanga i dieselpumpa har rusta slik at den står i stoppstilling. Trolig er det dette som er problemet. Dette er lite tilgjengelige deler som vanligvis krever at motoren løftes ut. Inni der er der en hel del leamikk ,armer og fjærer. Få orden på dette krever en del innsikt.

Vannpumpa og driften av denne har ikke noe med ditt problem å gjøre bortsett fra at det kanskje var via denne at sjøvannet kom inn i motoren.

Nå er motoren i gang..

Tok av dekselet i bakkant av motoren, for å finne ut hvorden stoppen fungerer. Stoppen (en "liten p...") var i orden, den går inn på en "arm" som også var i orden...men den armen som ligger vannrett og går til dieselpumpa sto fast. (tannstanga??) Med hjelp av VD40, og en god del lirking og luring så går denne også lett som bare det.

Diesel til dyser og start på motor !

Sannsynligvis var det pga vann i olja tidligere som har gjort at det sto fast...får nok vurdere overhaling av motor til vinteren. Nå i sommer blir det uansett bare småturer på fjorden, i godt vær.

Satser på sommeren kommer også til vestlandet..

Takk for hjelpen :-)

Geir

Veldig bra å høre at det ordnet seg. Det er dårlig med oljesirkulasjon baki huset der slik at der lett dannes rust om man ikke kjører lenge nok til at ev. vann fordamper.

Du behøver ikke overhale noe som fungerer, men om den er sjøvannskjølt bør du vurdere ombygging med Martec. En MD17 blir neppe utslitt, men ødelagt av varmgang og korrosjon. I utgangspunktet er dette en motor som er konstruert for bruk i de svenske innsjøer der det kun er ferskvann.

• 10 måneder senere...

Hjelp.........TMe, ditt tips hjalp meg i fjor sommer.

Kanskje du har svaret eg er på jakt etter nå også ? Har startproblemer igjen.

Har hatt av dekselet som stopen står i, allt innvendig leamikk ser greit ut.

Det eg ikkje forstår nå er at eg ikkje finner returfjærer på leamikken, når stoppen har vore aktivert, får eg ikkje start igjen.....

Nr. 19 på bildet under er tannstanga går eg ut fra, denne går lett som varm kniv i smør...

bilde

Etter å ha brukt Google så kom eg fram til at det mangler ei returfjær, denne ligger nok på bunn av giret... sannsynligvis var den vekk allerede i fjor. I haust måtte eg bevege gasshendelen av og på et par ganger for å få start, så det tyder på at fjæra allered var vekk. Eg har fått montert ei vanlig, ganske svak trekkfjær, og da startet motoren med ein gang :smiley:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...