Enzo Startet 14.Juli.2013 Link til dette innlegget Startet 14.Juli.2013 Jeg har altså endt opp med en slik motor og den er 04 modell. På de nye så står det vel en 115A sak mens på den modellen jeg har så er det en 60A dynamo ? Om jeg nå ønsker litt mer fres i ladingen når jeg kjører for motor, hva om jeg får tak i en slik 115A som står på de nye, den bør vel være bolt-on og fungere greit eller finnes det andre rimelige løsninger som er brukbare og solide. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 14.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2013 Belmar. Dyrt og bra om du får til nok kjøling Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 14.Juli.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2013 Nok kjøling er nok ikke noe problem men jeg hadde kanskje et lite håp om at den originale kanskje er billigere en Balmar og at den originale er ufyselig god :) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 14.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2013 Det finner du vel ut etterhvert, og det kommer jo an på forbruket ditt også Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 14.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2013 (redigert) Min D2-55A hadde 60A dynamo og kilerem. Mener senere utgaver med 115A har flatrem. Sjekk dette, for jeg tviler på at kilerem greier å dra en 115A dynamo. I så fall bør du bytte remhjul også. Redigert 14.Juli.2013 av Jens_P (see edit history) Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Enzo Svart 14.Juli.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2013 Ok takk får sjekke dette. Skal man bytte disse hjulene osv så begynner det vel å koste noe mer og opp til et balmaropplegg er det kanskje ikke så langt da Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 14.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2013 Jeg kan legge til at når du kommer opp i 70 A, så er det nær grensen av hva en kilerem kan trekke. Jeg har 79 A, og remmen glipper. Om du ikke har flatrem, sjekk om du har bestående remhjul på motor/vannpumpe slik at du eventuelt kan kjøre to kileremmer parallelt. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 14.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2013 (redigert) Se om akkurat dette temaet på http://reginasailing.com/ under regina hr 40. De opplevde også tretthetsbrudd i vps standard brakett Redigert 14.Juli.2013 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 14.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2013 Ville satset på Altmount pulley kit fra Balmar. De kan skrues utenpå eksisterende. http://balmar.net/altmount-products.html Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 14.Juli.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2013 Må visst ta en prat med Balmarpusheren og høre om det finnes en fin løsning Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 14.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2013 Har du sjekket at dynamoen virkelig gir 60A? (Med tangampermeter og nedtappet batteribank, gjerne skikkelig forbruk i tillegg..) Nyere VP motorer har regulator med mulighet for, via en gul kabel, å sjekke spenningen direkte på batterbanken, er den koblet korrekt? Så vidt jeg har forstått er den i utgangspunktet koblet til B+ på dynamoen. Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 14.Juli.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2013 Har ikke sjekket hva den gir, mener du at den kan gi mye mer ? Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 14.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2013 Det kommer helt an på hvordan den er koblet opp, men om du har en regulator som ikke sjekker spenningen direkte på batteriene er det liten sjans for at du utnytter dynamoens potensiale. Om du er tilbake i Tønsberg igjen så kjøp tangampermeter og sjekk. Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 15.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2013 (redigert) Det amperemeteret som Ingar linker til har jeg, og det har åpnet mange øyne for hvor dårlig en original Volvo dynamo lader :-) Std uttalelsen er " ikke mer? Åffer ikke mera?" Sist en KAD42 som ladet 12A med passelig nedkjørte batterier og ca 900 rpm Måle først, så trekke konklusjon :-) Mvh Bavaria32sport Redigert 15.Juli.2013 av Bavaria32Sport (see edit history) Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Enzo Svart 15.Juli.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2013 Jeg har angampermeter og det står et MICC panel i båten så jeg får nok opp infoen om tingenes tilstand i løpet av uken men selv om den som står i skulle gi 60A så synes jeg det uansett er noe magert, ser for meg 80-100A som ønsket lading når banken er nede på rundt 50%. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.